دستگیری هکر روسی به اتهام دست داشتن در کلاهبرداری سایبری

سایبر

پلیس بلغارستان یک هکر روسی را که گفته می شود احتمالا در کلاهبرداری تبلیغاتی بزرگ از طریق اندروید دست داشته و ۱۰ میلیون دلار از محل این کلاهبرداری به جیب زده دستگیر کرده است. این فرد که الکساندر ژوکف نام دارد و اصالتا اهل سنت پترزبورگ روسیه است از سال ۲۰۱۰ میلادی در وارنا بلغارستان زنده کرده و در تاریخ ششم نوامبر امسال و به درخواست آمریکا به خاطر کلاهبرداری سایبری دستگیر شد.

البته جزئیات دقیق در مورد جرائم احتمالی این فرد هنوز مشخص نشده اند و باید منتظر استرداد وی به آمریکا ماند؛ جایی که قرار است ژوکف با حکم زندان حداکثر ۲۰ ساله روبرو شود. گفتنی است طبق گزارش یک نشریه روسیه ژوکف احتمالا در یک شبکه تبلیغات ساختگی عضویت داشته که ماه پیش توسط گوگل تعطیل شد.

در این کلاهبرداری (که خبر آن در وهله نخست در نشریه بازفید بازتاب پیدا کرد) از ربات ها برای تقلید رفتار کاربران در شبکه ای متشکل از ۱۲۵ اپلیکیشن اندرویدی مرتبط با شرکت های ساختگی مستقر در قبرس، مالت، و جزایر بریتیش ویرجین استفاده شده است. این شرکت ها با ایجاد ترافیک ساختگی در اپلیکیشن های یاد شده صدها میلیون دلار را بابت تبلیغات از مشتریان خود می گرفتند.

در حالی که گوگل رقم ۱۰ میلیون دلار را برای این کلاهبرداری اعلام کرده، نشریه روسی Kommersant آقای ژوکف را به جعل ۷ میلیون دلاری متهم نموده که بین سپتامبر ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ اتفاق افتاده است. در طول این مدت هکر روسی مدیریت شبکه ای متشکل از ۵۰ سرور را در اختیار داشته است و آنها را برای ایجاد بازدیدهای جعلی از تبلیغات به شرکت ها اجاره می داده است.

ژوکف که طبق اعلام برخی در فضای آنلاین با نام مستعار Nastra فعالیت می کند هم اکنون در تلاش است تا از استردادش به آمریکا جلوگیری کند. البته هیچ بیانیه رسمی پیرامون ارتباط وی با کلاهبرداری اندروید وجود ندارد و همین مساله به ماهیت ابهام آور گزارشات دامن می زند.

 

مبع: دیجیاتو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *