فاش شدن 733 میلیون آدرس ایمیل و 21 میلیون پسورد در اینترنت

یک محقق امنیتی 773 میلیون آدرس ایمیل یکتای فاش شده را کشف کرده که در فضای ابری مگا، متعلق به «کیم داتکام» قرار داده شده بود.

این اطلاعات که علاوه بر آدرس ایمیل ها حاوی 22 میلیون پسورد یکتا هستند، 12 هزار فایل جداگانه را شامل می شوند و حجمی 87 گیگابایتی دارند. داده های فاش شده که «Collection #1» نامیده می شوند به طور دقیق شامل 2,692,818,238 سطر صفحه گسترده (Spreadsheet) بوده و ظاهراً از طریق منابع مختلف به دست آمده اند. «هانت تروی» که این اطلاعات را کشف کرده خبر از دقت آنها می دهد:

«چیزی که می توانم بگویم این است که اطلاعات شخصی من هم در آن بوده و دقیق هم هست؛ آدرس ایمیل و پسورد صحیحی که من سال ها پیش استفاده می کردم. به طور خلاصه باید گفت که اگر شما هم شامل این رخنه می شوید، یک یا تعداد بیشتری از پسوردهایی که پیش از این استفاده کرده اید حالا در معرض دید دیگران قرار دارد».

برخی از پسوردهایی که در این مجموعه اطلاعات هستند به صورت متن ساده منتشر شده اند. پسورد هانت نیز از جمله همین موارد است. او اولین بار هنگامی به بررسی داده ها در مگا پرداخت که برخی افراد خبر از این موضوع به او دادند و علاوه بر این در انجمن های هکری در این باره بحث شد.

خبر خوب اینکه اکنون این اطلاعات از روی فضای ابری مگا حذف شده اما بدتر اینکه احتمالاً چندین نفر موفق به دست یابی به این اطلاعات شده اند و اکنون در حال دست به دست کردن آن در فضای اینترنت هستند.

برای حفظ امنیت پیشنهاد می کنیم از پسوردهای قوی استفاده کنید و برای حساب های مختلف خود به هیچ وجه پسوردهای یکسان در نظر نگیرید. به این منظور پسورد منیجرهای امن می تواند به کارتان بیاید. تأیید هویت دو مرحله ای و تأیید هویت دو عاملی هم می توانند در بهبود امنیت حساب های کاربری مفید باشد.

 

منبع: دیجیاتو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *