فریب نسخه های بدون فیلتر تلگرام و فیلترشکن های خطرناک را نخورید.

تلگرام

پس از فیلتر شدن تلگرام، بازار فیلترشکن های خطرناک و نسخه های بدون فیلتر تلگرام که به بدافزارها آلوده شده‌اند، داغ شده است. کارشناسان در مورد دانلود و نصب این اپلیکیشن‌های مخرب به کاربران هشدار می‌دهند.

پس از مسدود شدن تلگرام در ایران، بازار فیلترشکن های تقلبی و خطرناک و اپلیکیشن‌هایی که مدعی هستند می‌توانند بدون فیلترشکن به تلگرام وصل شوند، رونق گرفته است. این در حالی است که بسیاری از هکرها با قرار دادن کدهای مخرب و نصب بدافزارها در برخی نسخه های بدون فیلتر تلگرام و فیلترشکن‌ها، از کاربران سوءاستفاده می‌کنند.

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بارها به کاربران هشدار داده‌اند که به هر فایل و برنامه‌ای در شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها اعتماد نکنند و از دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها در گوشی خود بپرهیزند. بسیاری از هکرها با سوءاستفاده از جو موجود پس از فیلتر شدن تلگرام، از فیلترشکن‌ها و نسخه های بدون فیلتر تلگرام برای سرقت اطلاعات کاربران اقدام می‌کنند. کاربر تنها زمانی متوجه هجوم و به سرقت رفتن اطلاعاتش می‌شود که از اعتماد کورکورانه به این برنامه‌ها آسیب می‌بیند.

در حال حاضر تعداد زیادی برنامه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی معرفی می‌شوند که مدعی هستند نسخه های بدون فیلتر تلگرام هستند و یا فیلترشکن های قوی هستند که برای دور زدن فیلترینگ کاربرد دارند، اما کاربران نباید فریب این تبلیغات را بخورند و جدا از نصب چنین نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ناشناخته‌ای خودداری کنند.

جاسوسی از نسخه های بدون فیلتر تلگرام
چنین اپلیکیشن‌هایی اغلب بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آن‌ها، اطلاعات موجود بر روی گوشی و سیستم شما به سرقت رفته و هکرها می‌توانند به راحتی از اطلاعات مهم شما مانند اطلاعات بانکی ذخیره شده در حافظه گوشی سوءاستفاده کنند، به طوری که حتی ممکن است کاربر متوجه این سرقت اطلاعات نشود.

نوید نیک پی، کارشناس امنیتی ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین رابطه با اشاره به بازار فروش فیلترشکن ها و سایر برنامه‌هایی که پس از مسدودسازی تلگرام رونق پیدا کرده، اظهار کرد:

متاسفانه هیچ‌گونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند. اصولا کسانی که فیلترشکن را به صورت رایگان عرضه می‌کنند، حتما اهداف و قصدی از این کار دارند و این طور نیست که با طراحی این برنامه‌ها بخواهند کمکی به ما کنند.

اگرچه نرم افزارهای متن باز فرصتی را برای توسعه و حل مشکلات برنامه‌ها در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، اما فرصت مناسبی برای هکرها و مجرمان سایبری است تا بدافزارهای خود را در پوشش سرویس‌های جانبی به کاربران قالب کنند. همان‌طور که در یکی دو ماه اخیر هکرها با استفاده از قابلیت اپن سورس بودن تلگرام، نسخه‌هایی غیر رسمی را از این اپلیکیشن منتشر کردند که از سرویس تماس صوتی و تصویری بهره می‌برند و حتی پس از فیلترینگ تلگرام، بدون فیلترشکن به این پیام رسان دسترسی داشتند. در نهایت آشکار شد که بسیاری از این نسخه‌ها، بدافزارهایی هستند که تنها به تلگرام شباهت دارند.

گوگل پلی تضمین‌کننده امنیت نیست
کارشناسان معتقدند حتی فیلترشکن‌ها و نسخه های بدون فیلتر تلگرام که به صورت رایگان در گوگل پلی قرار داده می‌شوند نیز نمی‌توانند تضمین کننده امنیت باشند و هکرها از آسیب‌پذیری‌های گوگل پلی نیز سوءاستفاده کرده و اپلیکیشن‌های آن را به بدافزار آلوده می‌کنند.

همچنین کاربران باید برای جلوگیری از حملات بدافزاری، آنتی ویروس و سیستم‌های امنیتی گوشی یا سیستم خود را به روز نگه داشته، برای دانلود از سایت‌های معتبر اقدام کرده و هر فایلی که دانلود می‌کنند را ویروس‌کشی کنند. نیک پی در این زمینه گفت محصولات خوبی با قیمت پایین برای آنتی ویروس‌های مختلف وجود دارند که اگر نمایندگی معتبر داشته باشند و پشتیبانی آن‌ها نیز موجود باشد، از اطلاعات کاربر محافظت کرده و می‌توانند برنامه‌های مخرب را به خوبی شناسایی کنند.

یک دیدگاه

  1. سایت چی نیاز داری

    سلام با تشکر از اطلاع رسانی و خبرهای به روز در مورد تلگرام . با آرزوی موفقیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *