مسدود شدن ۱۶۶ هزار حساب کاربری توییتر به بهانه ترویج تروریسم

توییتر

فشار افکار عمومی و رسانه ها بر پلتفرم های اجتماعی باعث شده توییتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۶۶ هزار حساب کاربری را به اتهام فعالیت های مخرب معلق کند.

این میزان اگرچه نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۸ تقریبا بیست درصد کمتر شده اما تداوم رویه حذف حساب ها نشانگر فشاری است که از سوی رسانه ها، دولت ها و سازمان های ذی‌صلاح در سراسر دنیا به منظور حذف محتوای افراط گرایانه و دروغ پراکنی بر پلتفرم های فیسبوک، توییتر، یوتیوب و غیره وارد می شود. در این بین فیسبوک بیشتر آماج حمله قرار گرفته و اخیرا ترکیه هم این شبکه را به پرداخت جریمه محکوم کرده است.

توییتر در آخرین گزارش شفاف سازی خود مدعی شده که به لطف ابزارهای فنی خود توانسته ۹۱ درصد از اکانت های مربوط به محتوای تروریستی را معلق کند. به گفته شبکه اجتماعی بخش عمده ای از این صفحات پیش از انتشار اولین توییت از دسترس خارج شده اند چرا که داده های به کار رفته برای ایجاد آنها مشکوک بوده اند.

این سایت طی نیمه دوم ۲۰۱۸ در مجموع ۱۶۶۱۵۳ حساب کاربری را به دلیل انتشار محتوای تروریستی معلق کرده که نسبت به شش ماه پیش از آن با ۲۰۵۱۵۶ اکانت تا حد قابل توجهی کمتر شده است. دلیل این افت از سوی یکی از معاونین توییتر کاهش گرایش گروه های تروریستی به این پلتفرم عنوان شده است:

هر ساله تعداد سازمان های تروریستی که در پی استفاده از سرویس ما هستند کمتر می شود. دلیل این مساله رویکرد فنی قدرتمند ما است که طی چندین سال بهینه سازی شده . این پیشرفت مایه دلگرمی ما است اما کماکان هوشیار خواهیم ماند.

فرآیند ثبت نام سختگیرانه تر این پلتفرم در سال گذشته با ممانعت از ایجاد حساب توسط ربات ها و افراد مشکوک در نهایت به کاهش ۲۰ درصدی کاربران جدید منجر شد، با این حال ظاهرا توییتر برای اجتناب از جریمه شدن روی کیفیت محتوا تمرکز کرده تا کمیت آن.

منبع: دیجیاتو