نفوذ جاسوس‌افزار اسرائیلی به تماس‌های صوتی واتس‌اپ

واتس اپ

به نظر می‌رسد واتس‌اپ به مجرای تصادفی برای یک کمپین جاسوسی تبدیل شده است. واتس‌اپ و شرکت توسعه نرم افزاری NSO متعلق به رژیم صهیونیستی، تائید کرده‌اند که یک باگ در تماس صوتی این نرم‌افزار به هکرها اجازه داده تا جاسوس‌افزار شرکت NSO با نام «پگاسوس» را روی دستگاه‌های اندروید و iOS اجرا کنند.

حتی در صورتی که کاربر به تماس صوتی پاسخ ندهد، پگاسوس این قابلیت را داشته که دستگاه کاربر را آلوده کند و تماس‌های مخرب هم گاه و بیگاه از لیست تماس‌ها پاک می‌شوند. این جاسوس‌افزار می‌تواند علاوه بر استفاده از اطلاعات دوربین و میکروفون به داده‌های موقعیت مکانی و پیام های کاربر هم دسترسی پیدا کند.

با اینکه هکرها شناسایی نشده اند اما احتمالاتی مطرح شده که حملات ممکن است توسط یکی از کشورهای خاورمیانه برای پاسخ به انتقادات وارده به آن در زمینه حقوق بشر طراحی شده باشد. دو روز پیش حمله‌ ناموفقی به تلفن همراه یک وکیل حقوق بشر مستقر در انگلیس شده بود. این وکیل به یک شخص سعودی مقیم کانادا برای شکایت از NSO کمک کرده بود. شاکی ادعا کرده که شرکت NSO نرم‌افزارهایش را به آژانس‌های اطلاعاتی خاورمیانه می فروشد و فعالان حقوق بشر در این منطقه مرتبا پیام هایی مبنی بر نصب پگاسوس روی تلفن همراهشان دریافت می‌کنند.

بعد از این اتفاقات واتس‌اپ به گروه های حقوق بشر و وزارت دادگستری آمریکا در این رابطه هشدار داده و گفته است که ردپای یک شرکت خصوصی که برای پخس جاسوس‌افزار با دولت‌ها همکاری کرده در این قضیه دیده می‌شود. با این‌حال NSO این ادعا را رد و اعلام کرده که در این موضوع نقشی نداشته است. آن‌ها تاکید کردند که NSO به هیچ وجه در حملاتی که به وسیله جاسوس‌افزار پگاسوس انجام شده دخالتی نداشته و درمورد آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

این نقص امنیتی در حال حاضر باید برطرف شده باشد. واتس اپ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت پچ سمت سرور مربوط به آن را منتشر کرد و سه روز بعد نیز باگ یاد شده را در نسخه های مختلف اپ خود برطرف نمود.

با این حال اما شرکت هایی نظیر NSO، هکینگ تیم و دیگران از اتهام فروش جاسوس افزار به کشورهایی که تاریخچه ای طولانی در سرکوب مخالفاشان دارند، تبرئه نخواهند شد.

البته حالا تلاش هایی برای محدود کردن این روابط صورت می گیرد که از آن جمله می‌توان به محدودسازی صادرات NSO از تاریخ 25 اردیبهشت اشاره کرد. اما اگر چنین تلاش هایی به نتیجه نرسند شاید مقابله با جاسوس افزارها راه به جایی نبرد.

منبع: دیجیاتو