استفاده امن از برنامه های موبایل

دستگاه های همراه نظیر تبلت، گوشی و ساعت هوشمند به یکی از تکنولوژی های اصلی که در زندگی شخصی و حرفه ای ما به وفور استفاده می شود تبدیل شده اند. علت همه گیر شدن آنها وجود میلیونها برنامه کاربردی است که میتوان از آنها بهره برد. استفاده از این برنامه ها موجب میشود تا بهره وری بالاتری داشته باشیم ، بدون وقفه با یکدیگر ارتباط و اشتراک داشته باشیم ، در آموزش و پرورش از آنها استفاده کنیم و یا فقط از کار با آنها لذت ببریم. در کنار همه این مزایا استفاده از این ابزار خطراتی نیز دارد. در این مقاله به قدمهایی اشاره میشود که برای استفاده امن از این ابزارها باید برداشته شود تا بهترین استفاده را از آنها داشت.

تهیه برنامه های همراه

بعنوان اولین قدم حتما این ابزارها را از منبع امن و قابل اطمینان دانلود کنید. مجرمان سایبری مهارتهای خود را در نوشتن و توزیع برنامه های آلوده افزایش داده اند و به نحوی که این برنامه ها قانونی به نظر میرسند. با نصب یکی از این برنامه های آلوده ، مجرمان کنترل کامل دستگاه همراه را در دست خواهند داشت. با دانلود و نصب برنامه های کاربردی از منابع شناخته شده و مطمئن، احتمال نصب برنامه های آلوده کاهش خواهد یافت. نکته قابل توجه این است که نوع وسیله همراه تعیین میکند که چه گزینه هایی برای دانلود برنامه ها دارید.

برای دستگاههای شرکت اپل نظیر iPad و iPhone برنامه های همراه از اپ استور شرکت اپل دانلود میشوند. مزیت این کار این است که شرکت اپل قبل از اینکه ابزارها را در دسترس عموم قرار دهد آنها را از نظر امنیتی بررسی میکند. با توجه به اینکه شرکت اپل قادر به تشخیص همه برنامه های آلود نیست، وجود این محیط مدیریت شده تا حد زیادی خطر نصب برنامه های آلوده را کاهش میدهد. علاوه بر این در صورتیکه شرکت اپل متوجه آلودگی یک برنامه در اپ استور شود به سرعت آن ها را حذف خواهد کرد. موبایل ویندوز با همین روش برنامه ها را کنترل میکند.

دستگاههای موبایل اندرویدی متفاوت هستند. اندروید انعطاف پذیرتر است چون قادرید از هرجایی از اینترنت دانلود کنید. اما این انعطاف پذیری مسئولیت پذیری بیشتری می طلبد. با توجه به اینکه همه برنامه بررسی نمیشود میبایست با مراقبت بیشتری برنامه ها را دانلود و نصب کرد. شرکت گوگل هم مشابه شرکت اپل محیط مدیریت شده ای برای برنامه های موبایل ایجاد کرده است که به آن Google Play میگویند. برنامه های همراه که از گوگل پلی دانلود میشوند از برخی از بررسی های امنیتی اولیه عبور میکنند. از دانلود کردن برنامه های اندرویدی از سایتهای غیر از گوگل پلی خودداری کنید چون هر شخصی از جمله مجرمان سایبری می توانند برنامه های مخرب را بنویسند و توزیع کنند و در نهایت موجب آلوده شدن وسایل همراه شما شوند. برای حفاظت مضاعف در صورت امکان بر روی تجهیزات خود آنتی ویروس نصب کنید.

صرف نظر از اینکه از چه وسیله ای استفاده میکنید قدم دیگری که میتوانید بردارید خودداری از نصب برنامه هایی است که جدید هستند و تعداد کمی از افراد آن را دانلود کردند و یا تعداد کمی نظرات مثبت ثبت شده است .قدیمی بودن یک برنامه به این مفهوم است که تعداد بیشتری از افراد از آن استفاده کرده اند و تعداد نظرات مثبت آنها نیز بیشتر است همچنین برنامه هایی نصب کنید که به آنها نیاز دارید. از خودتان بپرسید که آیا واقعا به این برنامه احتیاج دارید؟ هر برنامه ای بطور بالقوه آسیب پذیری های جدید را به همراه می آورد و همچینی برای حریم خصوصی افراد مشکل ایجاد خواهد کرد . درصورتیکه از یک برنامه استفاده نمیکنید، آنرا از وسیله همراه خود حذف کنید (شما میتوانید در هر زمانی که نیاز داشتید آن را مجدد نصب کنید ). در آخر به هیچ عنوان وسیله همراه خود را روت نکنید. جیلبریک و یا روت کردن نوعی هک کردن دستگاه است که با این روش امکان نصب برنامه های تایید نشده و یا تغییر عملکرد اصلی برنامه امکان پذیر میشود. این کار نه تنها باعث محدود کردن و یا دور زدن بسیاری از کنترل های امنیتی موجود در دستگاه شما میشود بلکه موجب از بین رفتن قراردادهای پشتیبانی و گارانتی نیز خواهد شد.

مجوزها

زمانیکه یک برنامه را از یک منبع مطمئن بر روی دستگاه خود نصب کردید مطمئن شوید که آن برنامه بطور امن پیکربندی شده و از حریم خصوصی شما نیز محافظت میکند. قبل از اینکه به یک برنامه اجازه دسترسی دهید به دقت فکر کنید. آیا میخواهید مجوز درخواستی برنامه را به آن بدهید یا خیر؟ آیا آن برنامه واقعا به آن سطح دسترسی نیاز دارد؟ بعنوان مثال،بعضی از برنامه ها از (geo-location services) استفاده میکنند. در صورتیکه شما برای همیشه به یک برنامه اجازه دهید که موقعیت شما را بداند، در واقع به نویسنده آن برنامه اجازه دادید که مسیر حرکتی شما را ردیابی کنند و آن اطلاعات را به دیگران بفروشد. اگر نمخواهید به یک برنامه اجازه دسترسی بدهید، درخواست دسترسی را رد کنید و یا برنامه دیگری که با نیازمند های شما مطابقت کند تهیه کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که حق انتخاب زیادی در اپ استور و یا گوگل پلی دارید.

بروزرسانی برنامه ها

برنامه های همراه نیز مانند سیستم عامل های موجود در رایانه و موبایل، باید به نسخه جدید بروز شود. مجرمان دایما در حال بررسی و پیدا کردن ضعف در برنامه ها هستند. قدم بعدی برای مجرمان بهره برداری از این ضعف هاست. نویسندگان آن برنامه نیز برای ترمیم نقاط ضعف و حفاظت از دستگاه شما نسخه های بروز رسانی را ارائه میدهند. هر چقدر بیشتر امکان نصب نسخه های بروز رسانی را چک کنید بهتر است. اغلب دستگاه ها به شما اجازه میدهند تا برنامه های خود را بصورت خودکار بروز رسانی کنید و توصیه ما استفاده از این تنظیم ها است. اگر این کار شدنی نیست توصیه میشود هر 2 هفته آخرین نسخه بروز رسانی را بررسی کنید و در آخر، بعد از انجام بروز رسانی همیشه بررسی کنید آیا برنامه نیاز به مجوز دسترسی جدید دارد یا خیر.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *