نشانه هایی که هک شده اید.

ما میدانیم که شما به حفاظت از کامپیوتر و موبایلتان اهمیت می دهید و قدم هایی برای امنیتشان بر میدارید.در این مقاله یاد خواهیم داد که چگونه تشخیص دهید که آیا موبایل یا کامپیوترتان هک شده  و اگر چنین است چه اقدامی کنید. در نهایت، هر چه سریعتر بفهمید اشکالی وجود دارد و هر چه سریعتر واکنش نشان دهید، شانس بیشتری برای کاهش آسیبی که حمله کننده سایبری می زند ، خواهید داشت.

نشانه هایی که هک شده اید

اغلب بیش از یک راه برای فهم اینکه هک شده اید وجود دارد به همین دلیل ممکن است کار سختی باشد. در عوض هکرها معمولا نشانه هایی از خود بجا می گذارند که اغلب شاخص نامیده میشود. هرچه همخوانی سیستم با هر کدام از این نشانه ها بیشتر باشد،احتمال اینکه هک شده باشید بیشتر میشود.

  • سیستم آنتی ویروس اخطاری مبنی بر اینکه سیستم آلوده شده است را نشان دهد،مخصوصا اگر بگوید که قادر به حذف یا قرنطینه فایل های آلوده نمیباشد.
  • صفحه نخست مرورگرتان به طور غیر منتظره ای عوض شده باشد یا مرورگرتان شما را به وب سایت هایی می برد که نمیخواستید بروید.
  • حساب های کابری جدیدی در کامپیوترتان وجود دارد که شما ایجاد نکرده اید،یا برنامه هایی در احال اجرا می باشد که شما نصب نکرده اید.
  • کامپیوتر یا اپلیکیشن ها مرتبا بهم میریزند،آیکنی برای کامپیوتر های نا شناخته یا پنجره های عجیبی که مرتبا باز می شوند وجود ندارد.
  • برنامه ای خواستار اجازه شما برای انجام تغییرات بر روی سیستم تان می شود، در حالیکه بطور فعال هیچ اپلیکیشنی را نصب یا بروز رسانی نمیکنید.
  • رمز عبور ورود به سیستم یا حساب آنلاینتان دیگر کار نمیکند، هر چند می دانید رمز عبورتان را صحیح وارد میکنید.
  • دوستانتان میپرسند چرا هرزنامه برایشان ارسال میکنید در حالیکه شما اینکارو انجام نمیدهید.
  • موبایلتان هزینه غیر مجاز از طریق ارسال اس ام اس به شماره هایی که هزینه بردار هستند به شما تحمیل می کند.
  • ناگهان و بطور غیر منتظره مصرف باتری یا داده در موبایلتان بالا می رود.

چگونه واکنش نشان دهیم؟

اگر فکر می کنید کامپیوتر یا دستگاهتان هک شده است، هرچه زودتر واکنش نشان دهید بهتر است. اگر کارفرمایتان این کامپیوتر یا دستگاه را به شما داده یا از آن استفاده میکنید سعی نکنید که خودتان آن را تعمیر کنید. چون نه تنها ممکن است بیشتر کار را خراب کنید ،بلکه ممکن است شواهد ارزنده جهت تحقیق و بررسی را از بین ببرید.بجای اینکار سریعا این موضوع را به کارفرمایتان اطلاع دهید. اینکار معمولا با اطلاع دادن به مرکز پشتیبانی انفورماتیک،تیم امنیت یا سرپرستتان انجام میشود. اگر بنا به دلائلی نمیتوانید با سازمانتان تماس بگیرید یا نگران تاخیر هستید کامپیوتر یا دستگاهتان را از شبکه جدا کنید و سپس در حالت sleep  یا مد هواپیما یا معوق قرار دهید. حتی اگر مطمئن نیستید که هک شده اید بهتر است گزارش کنید تا اگر احیانا مشکلی بود بررسی شود. اگر کامپیوتر یا دستگاه برای مصرف شخصی است این قدم ها را بردارید:

  • رمز عبورتان را عوض کنید: اینکار شامل عوض کردن رمز عبور کامپیوتر یا دستگاه و همچنین رمز عبور تمام حساب های آنلاینتان میشود.از کامپیوتری که هک شده است برای عوض کردن رمز عبور استفاده نکنید.از کامپیوتر یا دستگاه دیگری که میدانید امن است استفاده کنید.
  • آنتی ویروس: اگر نرم افزار آنتی ویروس یک فایل آلوده را به شما خبر میدهد ،اقداماتی که پیشنهاد میدهد را دنبال کنید.اینکار معمولا شامل قرنطینه کردن فایل، حذف ویروس از فایل یا پاک کردن فایل میشود. بیشتر نرم افزار های آنتی ویروس لینک هایی دارد که با دنبال کردن آنها میتوانید در مورد خاصی از آلودگی بیشتر یاد بگیرید. وقتی شک دارید فایل را قرنطینه کنید و اگر امکان قرنطینه نیست آن را پاک کنید.
  • دوباره ساختن: اگر قادر به رفع آلودگی نیستید یا می خواهید به طور قطع مطمئن شوید که سیستم ترمیم شده است، انتخاب امن دیگر دوباره ساختن است. برای کامپیوترها دستور العمل های سازنده سیستم را دنبال کنید. در بیشتر موارد اینکار به معنی استفاده از امکانات گنجانده شده در ویندوز برای نصب مجدد سیستم عامل است. اگر ین امکانات وجود ندارد، خراب شده اند یا آلوده شده اند. برای راهنمایی گرفتن با تولید کننده سیستم عامل تماس بگیرید و یا به وبسایتشان مراجعه کنید.پشتیبان ها تنها باید جهت بازیابی داده استفاده شوند. برای دستگاه های موبایل دستور العمل های تولید کننده دستگاه یا خدمات ارائه که در سایتشان موجود است را دنبال کنید. در بیشتر موارد اینکار به سادگی بازگرداندن موبایل به تنظیمات پیش فرض کارخانه است. اگر با فرایند دوباره ساختن راحت نیستید،از خدمات حرفه ای کمک بگیرید. در نهایت، زمانی که کامپیوتر یا دستگاهتان را دوباره ساختید،یا دستگاه جدیدی خریدید مطمئن شوید که کاملا بروز و جدید است و هرگاه ممکن است بروز رسانی خودکار را فعال کنید.
  • پشتیبان ها: مهمترین قدمی که جهت محافظت از خود میتواندی بردارید تهیه مرتب و منظم پشتیبان هاست. هرچه به کرات پشتیبان بگیرید بهتر است.بعضی راه حل ها بطور خودکار از هر فایل جدید یا یا تغییر یافتع بطور ساعتی پشتیبان می گیرن. صرف نظر از اینکه کدام راه حل را بطور دوره ای استفاده می کنید چک کنید که آیا قادر به بازگرداندن این فایل ها هستید. اغلب بازیابی فایل ها از پشتیبان ها تنها راه بازیابی و ترمیم فایل هاست.
  • اعمال قانون: اگر از هر طریق احساس تهدید شدن میکنید، واقعه را به مجاری فانون گزارش کنید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *