تجهیزات همراه خود را امن کنید.

تجهیزات همراه ابزار های جالبی هستند که با استفاده از آنها به راحتی میتوان با دوستان خود در ارتباط بود،عملیات های بانکی و خرید های آنلاین انجام داد،فیلم دید،بازی کرد و بسیاری از فعالیت های دیگر را انجام داد. از آنجایی که این تجهیزات بخش بسیار مهمی از زندگی شما هستند، در این مقاله چند روش ساده ذکر میکنیم تا با استفاده از آنها تجهیزات خود را امن کنید.

تجهیزات خود را امن کنید

شاید برای شما تعجب آور باشد که بدانید بزرگترین خطر برای تجهیزات همراه نه هکر ها بلکه به احتمال زیاد خود شما هستید. احتمال زیادی وجود دارد که وسیله خود را گم کنید و یا جایی فراموش کنید و بعد کسی آن را هک کرده و وارد آن وسیله شود. اولین کاری که باید برای محافظت از تجهیزات خود انجام دهید فعال کردن قفل شدن صفحه به صورت خودکار است که به آن screenlock گفته میشود. با این کار هر زمان که نیاز داشتید وارد سیستم خود شوید ابتدا میبایست صفحه آن را با استفاده از روشهایی نظیر اثر انگشت و یا رمز های عبور قوی باز کنید. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که اگر دستگاه شما دزدیده شود و یا آن را گم کنید کسی قادر نیست به محتویات آن دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، در ذیل روش های بیشتری را مرور می کنیم که به شما کمک میکند تا از تجهیزات خود محافظت کنید.

بروز رسانی

قابلیت بروز رسانی خودکار را در تجهیزات خود فعال کنید. به این ترتیب این تجهیزات همیشه دارای آخرین نسخه از سیستم عامل و برنامه های کاربردی خواهند بود. هکرها همیشه بدنبال جدیدترین نقاط ضعف در نرم افزارها هستند و سازندگان تجهیزات نیز دائم در حال ارائه بروز رسانی های جدید که آن نقاط ضعف را از بین ببرند. با اجرای آخرین نسخه بروز شده سیستم عامل و برنامه های موجود در تجهیزات امکان هک کردن آنها را بسیار سخت خواهید کرد.

ردیابی

برنامه هایی را که امکان ردیابی تجهیزات همراه را به شما میدهند فعال و یا اگر قبلا نصب نکرده اید آن را نصب کنید. با این روش اگر وسیله شما گم یا دزدیده شود، میتوانید از طریق اینترنت به آن متصل شده و مکان آن را بیابید، و یا در بدترین شرایط از راه دور کلیه اطلاعات موجود در آن را از بین ببرید.

برنامه های قابل اعتماد

تنها برنامه هایی را دانلود کنید که به آن نیاز دارید و حتما این کار را از طریق منابع قابل اطمینان انجام دهید.برای ipad  و iphone  برنامه های از طریق فروشگاه شرکت اپل (App Store) و برای اندروید را از گوگل پلی (Google Play) و برای تبلت های آمازون از طریق فروشگاه آمازون (Amazon App Store) دانلود کنید. زمانیکه برنامه ها رو از سایتهای غیر اصلی دانلود میکنید، عملکرد آن برنامه ها بررسی و نقد نشده و احتمال بسیاری وجود دارد که آلوده به ویروس باشند. همچنین قبل از دانلود برنامه ای، حتما نظرات کاربران را در مورد آن بخوانید مطمئن شوید که بطور دائمی توسط سازنده آن بروز رسانی میشود. از استفاده از برنامه های جدید که دارای تعداد کمی نظر از طرف استفاده کنندگان هستند و یا به ندرت بروز رسانی میشوند، خودداری کنید. در آخر، جدای از اینکه برنامه را از چه منبعی دانلود کردید، در صورتیکه از آن برنامه زیاد استفاده نمیکنید، توصیه ما بر این است که آن را از روی دستگاه خود پاک کنید.

گزینه های حریم خصوصی

زمانیکه یک برنامه جدید را نصب میکنید،حتما گزینه های حریم خصوصی را بررسی کنید. بعنوان مثال، آیا برنامه ای که شما دانلود کردین واقعا نیاز دارد که به اطلاعات تمام دوستان و شماره تماس های شما دسترسی داشته باشد؟ توصیه دیگر ما این است که ردیابی مکانی را برای برنامه ها غیرفعال کنید، و فقط آن را برای برنامه هایی که نیاز دارید فعال کنید. اگر در حین استفاده از یک برنامه نسبت به نیازهای دسترسی آن راحت نیستید، سعی کنید برنامه دیگری را پیدا کنید که با شرایط شما منطبق باشد. در مجموع، بصورت دوره ای حق دسترسی های برنامه ها را چک کنید و مطمئن شوید که تغییر نکرده اند.

پشتیبان ها

همیشه از داده های خود پشتیبان بگیرید. برای تجهیزات همراه حجم زیادی از اطلاعات نظیر عکس ها و یا پیام ها، بصورت خودکار پشتیبان گیری میشوند. ولی می توان از پیکربندی ها و برنامه نیز پشتیبان گرفت و به آسانی و در زمان از دست رفتن وسیله اطلاعات را بازیابی کرد و یا آن را بر روی دستگاه های جدید منتقل نمود.

حین کار

در محل کار بسیار مراقب باشید که از جاهایی که حاوی اطلاعات حساس هستند،مثل صفحه کامپیوترها و یا وایت بردها، فیلم و یا عکس نگیرید.

تجهیزات همراه شما ابزارهای قدرتمندی هستند،که می خواهیم از استفاده از آنها لذت ببرید. برای این کار کافیست قدمهای کوچک ذکر شده در بالا را بردارید و تا قدم بزرگی برای امن کردن خود و تجهیزات خود برداشته باشید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *