تکنولوژی ها می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند

احتمالا زمانی که اقدام به خرید لوازم امنیتی خانگی می کنید یا به دوستانتان در مورد سفر پیش رویتان پیام می دهید به عواقب کارتان فکر نمی کنید. متاسفانه تکنولوژی ای که به طور روزمره توسط مردم استفاده می شود آنچنان که فکر می کنیم امن نیست!

سیستم های امنیتی محبوب لزوما امن نیستند!

اگر بدانید که سیستم امنیتی خانه‌تان یک آشیانه برای هکر ها است چه کار می کنید؟ سیستمی که جلوی دزدان را از ورود به خانه‌تان می گیرد ممکن است نقص هایی داشته باشد که با آن هکر ها بتوانند به راحتی در پشتی خانه را با استفاده از آن باز کنند و به خانه‌تان راه یابند!

سیستم های امنیتی متصل به وای فای یک دعوت نامه سرگشاده به هکر ها است تا با روش های مختلف هکینگ، از حفره های موجود سو استفاده کنند.

پژوهشگر امنیتی Bullguard، آقای Ilia Shnaidman چند حفره امنیتی را در یکی از محبوب ترین سیستم های امنیتی خانه به نام iSmartAlarm کشف کرد. این سیستم امنیتی دارای آژیر، دوربین و قفل های هوشمند است که همگی با استفاده از یک اپلیکیشن کنترل می شوند، به نظر امن می رسد ولی اصلا اینطور نیست!

یک هکر توانا می تواند احراز هویت و تایید گواهینامه SSL رادور بزند و درخواست های Server Side صادر کند تا به دیتابیس کامل کاربران این کمپانی دست پیدا کند، آنها همچنین می توانند از حملات DDoS برای از کار انداختن Alarm استفاده کنند. این کمپانی از این موضوعات آگاه است اما هنوز هیچ آپدیتی برای اصلاح مشکلات و حفره ها منتشر نشده است.

متاسفانه در دنیای دیجیتال، نمی توان از امنیت چیزی مطمئن بود جز زمانی که کسی سعی بر هک کردن آن می کند، البته این شامل گوشی های هوشمند نیز می شود.

گوشی هوشمندتان به راحتی دزدیده می شود!

اگر فکر می کنید پسورد ها و یا حتی اثر انگشتتان می تواند دستگاهتان را امن کند، بهتر است دوباره فکر کنید! ممکن است این رمز گذاری ها در صورت دزدیده شدن تلفن همراهتان از داده ها محافظت کنند، ولی هکر ها حتی بدون لمس گوشیتان می توانند به داده هایتان دست یابند.

با اینکه تمامی پیام ها در گوشی دیده می شوند ولی پیام های شبکه های اجتماعی از طریق اینترنت و پیام های متنی (اس ام اس) از طریق پاکت های داده از طریق سیم کارت و برج مخابرات دریافت می شود. دسترسی و استراق السمع پیام های متنی برای یک هکر معمولی آسان نیست اما پیام های شبکه های اجتماعی اکثرا رمز گذاری نشده اند و به راحتی می توان به آن ها نفوذ کند که ممکن است برای داده های حساس خبر بدی باشد.

در صورتی که از یک وای فای عمومی و بدون رمز استفاده می کنید تا پیام بفرستید، تمامی اطلاعاتتان می تواند هک شود. اسمارتفون در دست شما همانند یک کامپیوتر مینیاتوری است و هکر ها می توانند با برنامه های مختلف کیبورد شما و آنچه که تایپ می کنید، نام کاربری و پسورد هایتان و هر چیزی که در پیام هایتان به دوستانتان می گویید را ببینند.

اندروید و iOS بی نقص نیستند!

کمی پیشتر یک باگ در iOS کشف شده بود که تنها با فرستادن یک اس ام اس می توانستید گوشی طرف مقابل را خاموش کنید! گیرنده حتی نیاز به باز کردن پیام شما نیز نداشت، فقط می بایست گوشی آن را دریافت می کرد، گوشی خود را پس از پانزده ثانیه ریبوت می کرد ولی کاربرانی مشکلات دیگری را گزارش کردند.

اما دلیل این نقص چه بود؟ طرز نشان دادن پیام ها در این سیستم عامل باعث این مشکل شده بود! این دنباله از کاراکتر های یونیکد نمی توانستند در پاپ آپ اس ام اس آیفون نمایش داده شوند و برای جلوگیری از crash کردن، گوشی خود را خاموش می کرد!

چندی پیش باگی شبیه به این برای اندروید نیز کشف شد، این باگ اجازه می داد تا بد افزار ها آسیب بزرگی به دستگاهتان بزنند و اینکار را فقط با فرستادن عکس یا متن انجام می دادند! کاربر حتی نیاز نداشت تا عکس را نگاه کند تا بد افزار بتواند کار کند و پس از فرستادن می توان کنترل کاملی روی گوشی قربانی داشت و حتی دوربین گوشی را از طریق آن روشن کرد و جاسوسی کرد!

قسمت ترسناک؟ بر فرض که هکر به شما و اطلاعاتتان دسترسی پیدا کرد ولی برای شما اطلاعات مهم نیست، اما اگر از اپلیکیشن های خانه های هوشمند استفاده می کنید در دردسر بزرگی افتاده اید!

دقت کنید که چه چیز هایی را به اشتراک می گذارید!

همانطور که پیچیدگی تکنولوژی بیشتر می شود، به همان اندازه موقعیت برای هکر ها برای سو استفاده از نقطه ضعف ها بیشتر می شود. مهم نیست چقدر اقدامات پیشگیرانه امنیتی انجام دهید (پسورد قوی استفاده کنید، از قفل های بیومتریک استفاده کنید و یا داده هایتان را رمز گذاری کنید) هیچ گاه نمی توان صد درصد مطمئن بود که در این دنیای دیجیتال امن هستید.

منبع: مجله برترینها

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *