توقف بدافزارها

شاید در صحبت با دیگران کلماتی نظیر ویروس،تروجان،باج گیر و یا روت کیت را شنیده باشید.این کلمات بیانگر برنامه های مخربی هستند که بدافزار نامیده میشوند و مجرمان سایبری با استفاده از این ابزار وسایل و کامپیوتر شما را آلوده میکند. در صورت نصب شدن آن بر روی سخت افزار شما ، مجرمان هر کاری بخواهند میتوانند انجام دهند.بدانیم و آگاه باشیم که بد افزار چیست،چقدر خطرناک است،و از همه مهمتر برای محافظت از خود چه اقداماتی باید انجام بدهیم.

بدافزار چیست؟

به بیان ساده،بدافزارها برنامه هایی هستند-یک برنامه کامپیوتری-که برای انجام اعمال مخرب بکار گرفته میشوند.این جمله ترکیبی از دو کلمه مخرب و برنامه است.مجرمان سایبری بدافزار را بر روی تجهیزات شما نصب میکنند تا کنترل آن را در دست بگیرند. با نصب بدافزار مجرمان میتوانند بر روی فعالیت های آنلاین شما جاسوسی کرده،فایل ها و یا رمز عبور شما را بدزدند و حتی می توانند از سیستم شما برای حمله به دیگران استفاده کنند. بدافزارها حتی میتوانند با از بین بردن فایلهای شما برای برگرداندن آن از شما تقاضای پول کنند. بعضی ها فکر میکنند که بدافزار ها فقط متخصص کامپیوترهای ویندوز هستند.متاسفانه بدافزارها قادر هستند هر نوع وسیله ای اعم از کامپیوتر های مگ تا گوشی های هوشمند و حتی سیستم های ذخیره سازی دوربین های مدار بسته را آلوده کنند.هرچه تجهیزات و کامپیوترهای بیشتری توسط مجرمان آلوده شوند،می توانند از این طریق پول بیشتر به دست بیاورید. به همین دلیل همه افراد می توانند بعنوان اهداف این حملات باشند حتی شما.

محافظت از خود با متوقف کردن بدافزار

ممکن است فکر کنید همه کاری که برای جلوگیری از آلوده شدن باید بکنید نصب کردن برنامه های ضد ویروس است.متاسفانه، ضد ویروس قادر نیست همه بدافزار ها را متوقف کند. مجرمان سایبری بطور دائم در حال انتشار و توسعه بدافزار های جدید و قدرتمند هستند که به سختی قابل شناسایی باشند. در مقابل فروشندگان ضد ویروس نیز بطور دائم در حال بروزرسانی محصولاتشان هستند تا بد افزارها را شناسایی کند. در بسیاری از موارد رقابت بین این دو نشانه یک مسابقه شانه به شانه است و مجرما عموما یک قدم جلوتر هستند. در نتیجه به این دلیل که نمیتوان فقط به عملکرد ضد ویروس ها تکیه کرد،در ذیل اقدامات بیشتری که نیاز است برای حفاظت از خود بردارید را اشاره میکنیم:

  • مجرمان سایبری اغلب تجهیزاتی را آلوده میکنند که حاوی آسیب پذیری در نرم افزارهای نصب شده بر روی آن باشد.هر چه نرم افزارهای شما بروز تر باشد ،نقاط آسیب پذیری کمتری خواهد داشت و در نتیجه برای مهاجمان آلوده کردن آن نیز سخت تر خواهد بود.مطمئن شوید که سیستم عامل ها،برنامه های کاربردی،مرورگر های شما همیشه به روز هستند.راحت ترین برای اطمینان از این امر، فعال کردن بروزرسانی خودکار در تجهیزات است.
  • روش معمولی که مجرمان سایبری برای آلوده کردن کامپیوتر ها و یا تلفن های همراه بکار میبرند نوشتن برنامه های جعلی و یا اپ های تقلبی و انتشار آن در فضای اینترنت است و در قدم بعدی شما را مجاب میکنند تا آن را دانلود و نصب کنید. فقط و فقط برنامه های و اپ ها را از فروشگاه های انلاین مطمئن دانلود کنید.همچنین از نصب برانامه های موبایل که جدید بوده یا دارای نظرات مثبت کمتری از طرف استفاده کنندگان هستند یا به ندرت بروزرسانی میشوند و یا افراد کمی آن را دانلود کرده اند پرهیز کنید.اگر از برنامه و یا اپ در کامپیوتر و یا موبایل خود برای مدت طولانی استفاده نمیکنید آن را پاک کنید.
  • مهاجمان سایبری اغلب افراد را با حقه مجاب میکنند تا بدافزار را نصب کنند.برای اینکار،آنها میبایست برای شما ایمیلی ارسال کنند که به نظر قانونی و درست بوده و حاوی فایل ضمیمه و یا یک لینک میباشد.ممکن است به نظر برسد که آن ایمیل از طرف یک دوست و یا بانک شما ارسال شده است. به هر حال، اگر فایل ضمیمه آن ایمیل را باز کنید و یا بر روی لینک کلیک کنید،کد مخرب را بر روی سیستم خود فعال کرده و بدافزار بر روی آن نصب خواهد شد.اگر پیامی دریافت کردید که بیانگر اقدام فوری از طرف شما بوده و یا بیش از حد خوب به نظر میرسید که درست باشد، میتواند یک حمله باشد.عقل سلیم اغلب بهترین وسیله برای دفاع است، گاهی اوقات مشکوک باشید.
  • بطور منظم از سیستم و فایلهای خود بر روی سرویس های کلاد و یا بر روی هاردهای خارجی پشتیبان بگیرید. این کار در مواقعی که بد افزار سعی در رمزگزاری و یا پاک کردن فایلها شما بکند از شما محافظت خواهد کرد.گرفتن پشتیبان ضروریست، گاها تنها راه نجات شما زمانیکه آلوده شده اید استفاده از پشتیبان است

در انتها، بهترین روش برای دفاع در مقابل بدافزارها این است که همیشه نرم افزار ها و برنامه های خود را بروز نگهدارید،در صورت امکان برنامه های ضد ویروس مطمئن نصب کنید و در مقابل حقه های دیگران و تلاش های آنها برای الوده کردن سیستمهای شما به هوش باشید.اگر موارد بالا به شما کمکی نکردند،پشتیبان گیری منظم میتواند تنها راه نجات شما باشد.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *