برترین انواع لینوکس در سال 2017

هم اکنون تعداد بسیار زیادی سیستم‌عامل لینوکسی (توزیع لینوکسی) وجود دارد که هر کدام مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما با توجه به اینکه گزینه‌های لینوکسی زیادی پیش روی ما وجود دارد، انتخاب توزیع مناسب شاید کمی سخت باشد. ممکن است شما به دنبال یک سیستم‌عامل لینوکسی سبک و روان باشید یا کاربر دیگری لینوکس را فقط برای بازی مورد استفاده قرار دهد. همچنین شاید برخی کاربران به دنبال توزیع‌های لینوکسی مخصوص مالتی‌مدیا باشند. خبر خوب اینکه برای رفع تمام این نیازها، تعداد قابل توجهی سیستم‌عامل لینوکسی مخصوص وجود دارد که می‌توانید یکی را مطابق نیاز و سلیقه‌تان برگزینید.

در این مقاله ما به معرفی برترین انواع لینوکس در سال 2017 اشاره خواهیم کرد:

مینت (Mint)

مینت یکی از توزیع‌های لینوکسی با ظرافت و مدرن محسوب می‌شود که استفاده از آن آسان بوده و بسیار قدرنمند است. این پروژه هم بر پایه‌ی اوبونتو توسعه یافته است. مینت پایداری بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت نرم‌افزار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. توزیع لینوکسی مینت از سال ۲۰۱۱ تا کنون جز برترین سیستم‌عامل‌های لینوکسی DistroWatch بوده است. بسیاری از کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک‌ اواس برای مهاجرت به لینوکس توزیع مینت را انتخاب می‌کنند.

مینت گزینه‌های دسکتاپ مختلفی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از محیط دسکتاپ پیش‌فرض سینامن (Cinnamon) استفاده کنید یا در صورت تمایل یکی از محیط‌های میت، KDE یا Xfce را برگزینید. هم اکنون لینوکس مینت توسعه یافته بر پایه‌ی دبیان نیز برای کاربران با تجربه‌تر در دسترس قرار گرفته است.

دبیان (Debian)

دبیان یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکسی است که به طور پیش فرض به همراه محیط کاربری دسکتاپ گنوم عرضه می‌شود. در هرحال این سیستم‌عامل با کرنل فری‌بی‌اس‌دی (FreeBSD) هم در دسترس قرار دارد. علاوه بر این توسعه‌دهندگان این دبیان در حال کار بر روی اضافه کردن پشتیبانی از کرنل‌های دیگر از جمله Hurd نیز هستند. تعداد ۳۷۵۰۰ پکیج نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض در دبیان وجود دارد. این سیستم‌عامل همچنین ابزارهایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان پکیج‌های نرم‌افزاری بیشتری را به آسانی دریافت و بر روی سیستم نصب کرد.

مانجارو لینوکس (Manjaro Linux)

مانجارو لینوکس یک سیستم‌عامل سریع، ساده و سبک است که بر پایه‌ی آرچ لینوکس توسعه داده شده است. هدف از ساخت این سیستم‌عامل این است که تمام مزایای آرچ لینوکس را به شکلی کاربر پسندانه‌تر و در دسترس‌تر ارائه دهد؛ به طوری که استفاده از قابلیت‌های این سیستم‌عامل برای افراد تازه‌کار نیز آسان باشد. محیط دسکتاپ پیش‌فرض این توزیع لینوکسی Xfce است؛ ولی شما می‌توانید از گزینه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

اوبونتو (Ubuntu)

اوبونتو یکی از پر قدمت ترین توزیع های لینوکس است که در سال های اخیر همواره در بین محبوب ترین و پر استفاده ترین توزیع ها قرار داشته است .مراحل نصب بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد . پس از نصب هم کاربر با میز کار زیبا و آشنای Unity روبرو می شود که مزین است به بروزترین نسخه ی نرم افزار های روزمره و مورد نیاز همچون : LibreOffice , Gimp , Firefox , . . .

اوبونتو نیز همچون توزیع Linux Mint بسیار مناسب تازه وارد هاست . همچنین به خاطر نسخه های با پشتیبانی بلند مدت ۳ تا ۵ ساله ( LTS ) در بین توزیع های بسیار پایدار هم قرار می گیرد .

به دلیل پایداری ، پشتیبانی ، ایمنی و سبکی ، اوبونتو همچنین یکی از پر استفاده ترین توزیع های مخصوص سرور نیز به شمار می رود .

اوپن‌سوس (openSUSE)

توزیع اوپن‌سوس یکی از توزیع‌های عمومی لینوکس بوده که بر پایه‌ی پروژه‌ی اوپن‌سوس ساخته شده است. هدف از توسعه‌ی این سیستم‌عامل ایجاد یک توزیع مبتدی بزرگ‌ است که می‌تواند به طور همزمان توجه کاربران حرفه‌ای را هم به خود جلب کند. اوپن‌سوس به همراه یاست (YAST) عرضه می‌شود. یاست یک نرم‌افزار مدیریتی است که نصب و مدیریت پکیج‌ها را کنترل می‌کند.

منبع: زومیت

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *