جاوا چیست؟ آیا امن است؟

جاوا چیست؟

جاوا یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه و کدنویسی نرم‌افزارهای رایانه‌ای است. زبان جاوا شبیه به ++C است اما مدل شیءگرایی آسان‌تری دارد و از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند. یکی از قابلیت‌های اصلی جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد. ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به این زبان بالا است و وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیست، به عبارت دیگر می‌توان آن را روی هر رایانه با هر نوع سیستم‌عاملی اجرا کرد. برنامه‌های جاوا به صورت کدهای بیتی همگردانی (کامپایل) می‌شوند. که مانند کد ماشین هستند و به ویژه وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند. اگر شما کاربر عادی رایانه هستید، احتمالاً زمانی که یکی از برنامه‌هایتان نیازمند «محیط میزبان زبان اجرا» (یا Runtime) جاوا شده، با آن برای اولین بار آشنا شده‌اید، و به همین خاطر مجبور شدید بسته جاوا را دریافت کرده و بر روی سیستم‌عامل خود نصب و راه‌اندازی نمایید. از این محیط میزبان زبان اجرا که بگذریم، جاوا دارای افزونه‌ی مخصوصی برای مرورگرهای اینترنتی است، که برای اجرای برنامه‌هایی که با این زبان و مخصوص مرورگر نوشته شده، لازم است.

باید توجه داشته باشید که جاوا و جاوا اسکریپت دو موضوع و مقوله‌ی متفاوت هستند. در واقع، به جز نام، این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند! جاوا اسکریپت عموماً در اسناد HTML استفاده می‌شود (صفحات وب) و نمی‌تواند به صورت یک برنامه مستقل در سیستم‌عامل اجرا شود. هر چند که نام‌گذاری و کاربردهایشان در صفحات وب می‌تواند تا حدودی کاربران را گیج کند، اما این دو از یکدیگر مجزا هستند. از این گذشته، در حالی که بخش بزرگی از صفحات موجود در وب از جاوا اسکریپت بهره می‌برند، تنها تعداد بسیار کمی از وب سایت‌ها از جاوا کمک گرفته‌اند. جاوا اسکریپ برای ایجاد صفحه‌های پویا و بسیاری از قابلیت‌های وب سایت‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاوا اسکریپت بر روی کامپیوتر کاربر اجرا می‌شود و در واقع یک زبان کلاینت بیس است.

با توجه به جدا بودن این دو، از این پس تنها به ارائه توضیحات بیشتر پیرامون جاوا بسنده خواهیم کرد. همان جاوای که این روزها ناامن شده و بسیاری از کاربران و کارشناسان امنیت وب را به حساس کرده است.

آیا جاوا ناامن است؟

جاوا دارای دو بخش اصلی است: اول «محیط میزبان زبان اجرا» (Runtime) که بر روی رایانه‌ی شما اجرا می‌شود و به سیستم‌عامل اجازه می‌دهد برنامه‌های نوشته شده به زبان برنامه نویسی جاوا را به درستی اجرا کند؛ و دوم، افزونه‌ی مرورگر که برای اجرای صحیح برنامه‌های تحت وب طراحی شده است. زمانی که در رسانه‌ها از ناامنی جاوا می‌شنوید، منظور وجود حفره‌های امنیتی در افزونه‌ی مخصوص جاوای مرورگر است. این در حالی است که برنامه‌های جاوا اصولاً ناامن نیستند و این افزونه‌ی مرورگر است که مشکل آفرین می‌شود.

جالب است بدانید کارشناسان لابراتوآرهای امنیتی کسپراسکای، افزونه‌ی مرورگر جاوا را مسئول 50 درصد از حملات اینترنتی سال گذشته معرفی کرده‌اند؛ و روزی نیست که متخصصان امنیتی، غیرفعال کردن این قابلیت را در مرورگر کابران توصیه کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند که افزونه‌ی جاوا دارای حفره‌های امنیتی متعددی است که به مجرمان اینترنتی اجازه‌‌ی سرقت کلمات عبور، شماره کارت‌های اعتباری، و دیگر اطلاعات شخصی کاربران را می‌دهد. و متاسفانه هر از گاهی، حفره‌های امنیتی جدیدتری نیز در این بستر یافت می‌شود.

از این رو موسسه کهکشان نور دوره هایی را به صورت پک در خصوص زبان برنامه نویسی جاوا ارائه میدهد. دوره جاوا شما را به یک برنامه نویس جاوا تبدیل می کند به گونه ای قادر خواهید بود پس از گذراندن دوره با مبانی و مفاهیم پیشرفته‏ ی زبان برنامه نویسی جاوا و تولید برنامه‏ ی مبتنی بر جاوا را به صورت ویندوز و وب آشنا شوید. در واقع در این دوره با مفاهیم برنامه نویسی جاوا یا Java Standard Edition و همینطور با مفاهیم برنامه نویسی پیشرفته ی جاوا یا Java Enterprise Editionآشنا خواهید شد. گذراندن این دوره شما را آماده ی ورود بازار کار به عنوان برنامه نویس ارشد جاوا میکند.

برای مشاهده دوره روی لینک کلیک کنید

دوره JAVA Pack

منبع: زومیت

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *