آیا هک شدم؟

مهم نیست تا چه حد امنیت دارید،درست مانند رانندگی ماشین دیر یا زود ممکن است تصادف کنید. اغلب بيش از يك راه براى فهم اينكه هك شده ايد وجود دارد و به همين دليل ممكن است كار سختی باشد. در عوض هكرها معمولا نشانه هايی از خود بجا مى‌گذارند كه اغلب شاخص ناميده مى‌شود. هر چه همخوانی سيستم با هر كدام از اين نشانه‌ها بيشتر باشد، احتمال اينكه هك شده باشيد بيشتر مى‌شود. در ذیل به نکاتی می پردازیم که به شما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهید آیا هک شده اید یا خیر و در صورت هک شدن چه اقداماتی باید انجام دهید. چنانچه هرچه سریعتر درباره چیزی بدی که اتفاق افتاده مطلع شوید، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که آن مشکل را برطرف سازید.

سرنخ هایی که نشان میدهد هک شده اید

  • برنامه ویروس یاب شما هشداری را ایجاد میکند که نشان میدهد سیستم شما آلوده شده است. مطمئن شوید که این هشدار واقعا توسط برنامه ویروس یاب صادر شده و یک پنجره پاپ آپ از یک سایت مخرب نیست که از شما بخواد با یک شماره تماس بگیرید و یا یک برنامه دیگری را نصب کنید. اگر مطمئن نیستید برنامه ویروس یاب خود را باز کنید.
  • یک پنجره پاپ آپ بر روی سیستم شما ظاهر میشود و به شما پیغام میدهد که دستگاه شما رمزگذاری شده و باید به باجگیر مبلغی پرداخت کنید تا فایل های خود را پس بگیرید.
  • مرورگر شما از شما میخواهد به انواع وب سایت هایی بروید که شما تمایلی به رفتن با آن وب سایت ها ندارید.
  • کامپیوتر ها و یا برنامه های شما دائما در حال کرش کردن و خارج شدن از عملکرد طبیعی هستند ، آیکون هایی از برنامه های ناشناخته بر روی سیستم وجود دارد و یا پنجره هایی عجیب در کامپیوتر شما باز میشوند.
  • رمز عبور شما دیگر کار نمیکند با اینکه از درستی آن مطمئن هستید.
  • دوستان شما از شما میپرسند که چرا برای آنها هرزنامه میفرستید در حالیکه شما اطمینان دارید برای آنها ایمیلی نفرستادید.
  • از حساب بانکی شما مبالغی دریافت شده و یا صورت حسابی پرداخت شده که شما هرگز انجام ندادید.

چگونه پاسخ بدهیم

اگر مشکوک هستید که سیستم شما هک شده است، بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید. اگر هک شدن با کار شما در ارتباط است، سعی نکنید خودتان را برطرف کنید، بجای این کار بلافاصله گزارش دهید. اگر سیستم و یا حساب شخصی شما هک شد، در ذیل قدمهایی که میتوانید بردارید را ذکر میکنیم.

  • رمز عبور خود را تغییر دهید: این کار نه تنها شامل تغییر رمز عبور کامپیوتر و موبایل شما میشود، بلکه لازم است رمز عبور حساب های آنلاین حود را نیز تغییر دهید. از کامپیوتری که هک شده برای تغییر رمز عبور استفاده نکنید، از دستگاهی استفاده کنید که به امن بودن آن اطمینان دارید. اگر حساب کاربری زیادی دارید از مهمترین آنها شروع کنید. اگر نمیتوانید تمامی رمز عبور های خود را بخاطره بسپارید ، از برنامه های مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
  • مالی: در مواجه با مشکلاتی که برای کارت اعتباری و یا حسابهای مالی شما رخ میدهد،بلافاصله با بانک و یا شرکت کارت اعتباری خود تماس بگیرید. به یک شماره تماس قابل اعتماد ، نظیر آنچه در پشت کارت اعتباری شما نوشته شده تماس بگیرید و یا توسط یک کامپیوتر مطمئن به وب سایت آنها مراجعه کنید. علاوه بر این میتوانید از شرکت سرویس دهنده بخواهید اطلاعات مالی شما را به اشتراک نگذارند و حساب شما را ببندند.
  • ویروس یاب: اگر برنامه ویروس یاب به شما درباره فایلی آلوده اطلاع میدهد، اقدامات توصیه شده توسط برنامه ویروس یاب را دنبال کنید. اغلب برنامه های ویروس یاب حاوی لینک هایی هستند که توسط آن قادر خواهید بود تا درباره آلودگی خاص اطلاعات بدست بیاورید.
  • نصب مجدد: اگر نمیتوانید کامپیوتر آلوده را درست کنید یا میخواهید از امنیت دستگاه خود مطمئن باشید، سیستم عامل آن را مجدد نصب کنید. از فایلهای پشتیبان برای نصب مجدد استفاده نکنید ، از آن فقط برای بازیابی فایل های شخصی خود استفاده کنید. اگر قادر به اینکار نیستید، از افراد خبره بخواهید به شما کمک کنند. اگر کامپپیوتر و یا دستگاه شما قدیمی است، بهتر است مدل جدید آن را خریداری کنید. در خاتمه اگر سیستم خود را مجددا نصب کردید و یا مدل جدیدتری خریدید ، اطمینان حاصل کنید که بروزرسانی شده باشد و با فعال کردن بروز رسانی خودکار تمامی سیستم به صورت اتوماتیک بروز رسانی شود.
  • پشتیبان ها: قدم کلیدی برای محافظت از خودتان این است که قبل از هر اتفاقی از سیستم خود به صورت منظم پشتیبان گیری کنید.راه حل های زیادی وجود دارد تا از سیستم خود به صورت روزانه و یا ساعتی پشتیبان بگیرید. صرف نظر از اینکه از چه راهکاری برای پشتیبان گیری منظم استفاده میکنید، چک کنید که فایلها قابل بازیابی هستند. بسیاری از اوقات تنها راه بازیابی سیستمی که هک شده استفاده از فایلهای پشتیبان است.

منبع: ماهنامه خبری OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *