خود را روی اینترنت جستجو کنید!

به احتمال زیاد شنیده اید که محافظت از حریم خصوصی و اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک می گذارید مهم است. برای نشان دادن این قصد داریم چیزی جدید را امتحان کنیم.قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه درباره خودتان تحقیق کنید و اطلاعاتی در مورد خودتان که بطور آزاد در اختیار عموم است را کشف کنید. این فرایند OSINT نامیده میشود، اصطلاخی فانتزی برای گفتن کشف اطلاعات از منابع در دسترس عموم یعنی بررسی منابع آنلاین عمومی تا ببینید چه مقدار اطلاعات می تواندی در مورد یک آدرس اینترنتی کامپیوتری،یک شرکت یا حتی شخصی مانند خودتان بدست بیاورید.به یاد داشته باشید هکرهای اینترنتی از این ابزارها و تکنیک های مشابه استفاده می کنند.هرچه هکر ها بیشتر بتوانند در مورد شما اطلاعات کسب کنند بهتر میتوانند حمله ای هدفمند بر علیه شما اجرا کنند. این مفهوم برای سال ها وجود داشته است،اما آخرین ابزارهای آنلاین آن را بسیار ساده تر کرده است.

چگونه اطلاعات کسب کنیم

تمام اطلاعات را نمیتوان در یک وبگاه پیدا کرد. در حقیقت شما با یک وبگاه شروع می کنید، برخی از جزئیات را یاد میگیرید،سپس از این اطلاعات برای جستجو و یادگیری از سایت های دیگر استفاده میکنید.سپس شما نتایج را برای ایجاد یک نمایه یا پرونده از موضوع خود ترکیب و مقایسه میکنید.نقطه شروع خوب میتواند موتور های جستجو مانند Bing،Google باشد. هر کدام از اینها اطلاعات مختلفی در مورد شما نشان میدهد، بنابراین جستجوی خود را با بیش از یک موتور جستجو آغاز کنید. با تایپ کردن نام خود بین علائم نقل و قول شروع کنید، اما پس از آن جستجو خود را بر اساس آنچه که اپراتورها نامیده می شود کسترش دهید. اپراتورها نماد های ویژه یا متنی که شما به جستجو خود اضافه می کنید تا بهتر آنچه را که دنبال می کنید را تعریف کنید. این به خصوص مهم است اگر نام شما نامی متداول است، که ممکن است لازم باشد اطلاعات بیشتری از قبیل آدرس ایمیل یا شهری که در آن زندگی میکنید را اضافه کنید. مثالها عبارتند از:

  • “FirstName LastName” > چه اطلاعاتی در مورد این شخص با این نام و فامیل  میتوان بیابم
  • “FirstName LastName@” > آدرس ایمیل این شخص جه میتواند باشد؟
  • FirstName lastname filetype: doc > یافت فایل های فرمت ورد که نام این شخص داخل است.

همچنین سایت های اختصاصی هستند برای کسب اطلاعات در مورد افراد، یکی از این سایت ها را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی در مورد شما در دسترس عموم است. به خاطر داشته باشید که این سایت ها همیشه دقیق نیستند و ممکن است مختص کشور خاصی باشند.

چرا باید خودتان را آنلاین جستجو کنید؟

  1. برای اینکه بدانید چه اطلاعاتی دیگران یا سازمان هادر مورد شما جمع آوری و روی اینترنت گذاشته اند.
  2. متوجه شوید که این منابع در دسترس همه است، از جمله تبهکاران اینترنتی که میتوانند از این اطلاعات برای هدف قرار دادن شما استفاده کنند.
  3. آنچه را که به طور عمومی به اشتراک میگذارید و تاپیری که این اطلاعات برای شما ، خانواده و کارفرما میتواند داشته باشد را در نظر بگیرید.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *