دوره‌های سیسکو بهتر است یا مایکروسافت؟

سیسکو و مایکروسافت دو دوره مطرح در حوزه شبکه هستند که با دریافت هر کدام از این مدارک می‌توانید به عنوان مهندس شبکه وارد بازار کار شوید. اما از آنجایی سیسکو شهرت زیادی در تولید تجهیزات سخت‌افزاری مرتبط با شبکه دارد، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دوره‌های سیسکو تنها مربوط به سخت‌افزار شبکه می‌شود و باید برای یادگیری نرم‌افزار و پیکربندی شبکه، سراغ دوره‌های دیگری مانند مایکروسافت رفت. آیا این تفکر صحیح است و دوره‌های سیسکو تنها مربوط به سخت‌افزار می‌شود؟ بازار کار کدام دوره بهتر است؟ از کجا باید این دوره‌ها را شروع کنیم؟ در این مقاله تلاش داریم ضمن بررسی این دوره‌های آموزشی؛ پاسخی هم برای سوالات مطرح در این حوزه ارایه کنیم.

برای تبدیل شدن به یک متخصص کامپیوتر، ضروری است تخصص‌های لازم را بدست آورید. فناوری کامپیوتر هر چند سال یک‌بار در حال تغییر و بروزرسانی است و این تحولات بدان معنی است که شما هم باید به‌روز باشید و در مباحث جدید کاوش کنید.

دوره‌های مایکروسافت

مایکروسافت طیف وسیعی را از دوره‌ها و مدارک را برای انواع تخصص‌های حوزه شبکه ارایه می‌کند. به عنوان مثال دوره MCSE به عنوان سطح تخصص استاندارد جهانی برای متخصصان فناوری اطلاعات محسوب می‌شود که نشانگر مهارت فردی در راهبری مراکز داده پیشرفته و مدرن با تخصص‌های مدیریت هویت، مدیریت سیستم، مجازی‌سازی، ذخیره‌سازی و شبکه است. با این مدرک دانشجویان می‌توانند وارد بازار کار شوند و فعالیت‌های عمومی برای راه‌اندازی و پیکربندی شبکه‌های کامپیوتری را انجام دهند. پس از پایان این دوره دانشجویان می‌توانند سراغ دوره‌های پیشرفته‌تر مایکروسافت مانند MCSE بروند و در حوزه‌های خاص مهارت خود را بهبود دهند.

دوره‌های مایکروسافت در زمینه‌های مدیریت شبکه، مهندسی شبکه است که افراد در طی این دوره ها دانش و مهارت های لازم را برای راه­اندازی، طراحی، عیب‌یابی و مدیریت شبکه را خواهند آموخت و همچنین در این دوره دانشجویان قادر به پیکربندی کامپیوترهای سمت کلاینت، کامپیوترهای سمت سرور و نصب سرویس‌های شبکه از قبیل DNS Server، Active Directory،  VPN   Server و … هستند.

مزایای دورهای مایکروسافت در یک نگاه:

  • موقعیت شغلی و استخدامی بهتر با توجه به تخصص شما
  • بازار کار وسیع‌تر نسبت به سیسکو
  • افزایش بازارکار با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های کامپیوتری

دوره‌های سیسکو

شرکت سیسکو یکی از تولیدگنندگان بزرگ تجهیزات سخت افزاری از قبیل Switch، Router، تجهیزات VOIP و شبکه است. از این رو بسیاری از افراد تصور می‌کنند دوره‌های سیسکو فقط مربوط به اصول اتصال سخت‌افزاری تجهیزات شبکه به یکدیگر است و این در حالی است که بخشی از سرفصل‌هایی که در دوره‌های سیسکو تدریس می‌شود مربوط به چگونگی پیکربندی تجهیزات از دیدگاه نرم‌افزاری است.

از این رو دوره‌های مایکروسافت صرفا مربوط به پیکربندی نرم‌افزارهای کلاینت و سرور و سرویس‌های نرم افزاری شبکه است در صورتی که دوره‌های سیسکو مربوط به پیکربندی تجهیزات سخت‌افزاری مانند Router و Switch  می‌شود.

مزایای دوره‌های سیسکو در یک نگاه

  • حقوق بالاتر
  • بازارکار بهتر
  • یادگیری در مدت کوتاه تر
  • آشنایی با تجهیزات سخت افزاری

مقایسه

با توجه به اینکه بازار کار مایکروسافت وسیع تر و فراگیرتر است، مدارک این دوره بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. اولین دوره آموزشی این حوزه مدرک مایکروسافت MCSE است که یک دوره 100 ساعته است که در حالت عادی کلاس‌های آموزشی آن حدود 6 ماه طول می‌کشد و پس از دریافت مدرک آن می‌توانید در عناوین شغلی مختلفی وارد بازار کار شوید.

اما در طرف مقابل موقعیت‌های شغلی و بازارکار سیسکو محدودتر است اما از آنجایی که تعداد دارندگان این مدرک خصوصا در سطوح بالا حتی در سطح جهانی بسیار محدودتر است؛ درآمد کارشناسان این حوزه نسبت به دارندگان مدرک سیسکو به مراتب بالاتر است.

دوره‌های سیسکو عموما در سه سطح CCNA، CCNP و CCIE برگزار می‌شوند و برای ورود به دوره‌های این حوزه شما می‌توانید پس از کسب مدرک +Network دوره CCNA را آغاز کنید که یک دوره 60 ساعته است که با توجه به نوع برگزاری دوره می‌تواند بین یک تا حدود 3 ماه به‌طول بی انجامد.

موسسه کهکشان نور با توجه به دو دهه تجربه در زمینه فناوری اطلاعات توصیه می‌کند دانشجویان پس از گذارندن دوره نتورک پلاس برای حرفه ای شدن در زمینه شبکه با دوره های مایکروسافت ثبت نام کنند  و پس از گذراندن اولین کورس اصلی مایکروسافت MCSE ، اولین کورس سیسکو  CCNA را آغاز کنند.

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید مدارک مایکروسافت در مورد طراحی، راه‌اندازی، عیب‌یابی و مدیریت شبکه‌های مایکروسافت است که در شبکه‌های کامپیوتری کوچک می‌تواند راهگشا باشد اما طبیعتا با بزرگ‌ترین شدن شبکه نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری دیگری از Router و Switch می‌شود که در واقع این تجهیزات توسط شرکت‌هایی مانند سیسکو تولید می‌ شوند. در نتیجه برای پیاده‌سازی و پیکربندی شبکه‌های بزرگی که نیاز به این تجهیزات وجود دارد، مهارت کار و پیکربندی این نوع از تجهیزات اهمیت پیدا می‌کند. حالت ایده ­آل این است که هر مقدار شما دانش کامل­ تر و بهتری از شبکه هایی مانند شبکه مایکروسافت یا شبکه های لینوکس و … داشته باشید، به دید شما کمک خواهد کرد و باعث می­شود که در دوره های سیسکو موفق تر باشید و درک بهتری از شبکه های مبتنی بر سیسکو داشته باشید.

پس راه­ حل ایده­ آل داشتن حداقل دانش یک دوره مرتبط با شبکه است. حداقل دانش شبکه یعنی دانش در حد +Network حتما ضروری است. در نهایت اگر شما بخواهید چه در حوزه سیسکو و یا چه در حوزه مایکروسافت فعالیت کنید بهتر است  که در شاخه های دیگر هم دانش حداقلی داشته باشید که بتوانید در شبکه های مرتبط فعالیت های مناسبی داشته باشید.

دوره های مایکروسافت و سیسکو به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند و افرادی که میخواهند مهارت پیکربندی نرم افزار و سخت افزارهای شبکه را با یکدیگر بیاموزند، شرکت در دوره های مایکروسافت و سیسکو پیشنهاد می شود اما با توجه به تمایل و علاقه افراد می توانند به تنهایی با دانشی که نیاز دارند در دوره های مایکروسافت و سیسکو شرکت کنند.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *