برای مهندس شبکه شدن چه دوره آموزشی باید طی کنیم؟

شبکه یکی از حوزه های گسترده و وسیع و البته جذاب فناوری اطلاعات است که با افزایش ارتباطات روز افزون نیاز بیشتر به متخصصان این حوزه حس می‌شود. در واقع شبکه های کامپیوتری از دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل می‌شوند. برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه فرد باید تسلط کافی روی این دو بخش داشته باشد. مباحث پیشرفته سخت‌افزار عموما در دوره‌هایی مانند دوره‌های سیسکو معرفی می‌شوند و در طرف مقابل دوره‌های مایکروسافت روی مباحث نرم‌افزاری و پیکربندی شبکه تمرکز دارند.
در همین جهت نقطه شروع مهندس شبکه شدن دوره +network است که این دوره پیشنیاز و دروازه ورود فرد به دنیای شبکه است. شرکت کامپتیا که جزء معتبر ترین شرکت های ارائه دهنده مدارک بین المللی در حوزه IT در جهان است، این دوره را طراحی کرده است که عموما در جهان دوره نتورک+ به عنوان سرآغاز تمامی دوره های شبکه محسوب میشود. در این دوره فرد را با مباحث مختلفی از جمله مبانی شبکه، آدرس های IP، پروتکل های مهمی از جمله TCP/IP، توپولوژی های شبکه و لایه های مختلف شبکه آماده می کند. در همین راستا موسسه کهکشان نور دوره نتورک پلاس را که یک دوره 40 ساعته است را بر اساس آخرین سرفصل های ارائه شده از سوی شرکت کامپتیا برگزار می کند. در واقع این دوره آموزشی فرد را برای درک بهتر دوره های پیشرفته‌تری مانند مایکروسافت و سیسکو آماده می کند.

دوره MCSA

فرد پس از گذراندن دوره +network می‌تواند به سراغ دوره‌های مایکروسافت برود و در اولین گام در دوره آموزشی MCSA شرکت کند و هم می‌تواند به سراغ شبکه‌های مبتنی بر سیسکو رفته و دوره CCNA را به‌عنوان اولین دوره شروع کند.
دوره های مایکروسافت در زمینه مدیریت شبکه و مهندسی شبکه است که فرد در طی این دوره دانش و مهارت های لازم را برای راه اندازی، طراحی، عیب یابی و مدیریت شبکه را خواهد آموخت و همچنین در این دوره دانشجویان قادر به پیکربندی کلاینت ها،کامپیوتر های سمت سرور و … هستند.

دوره CCNA

بخش قابل توجهی از مباحث مطرح شده در دوره های سیسکو مربوط به اصول اتصال سخت افزاری تجهیزات شبکه به یکدیگر می‌شود اما بخشی از سرفصل هایی که در دوره سیسکو تدریس میشود مربوط به چگونگی پیکربندی تجهیزات از دیدگاه نرم افزاری است. اولین کورس دوره های سیسکو، دروه CCNA نام دارد که فرد پس از گذارندن این دوره با مهارت فنی در نصب و تنظیمات و راه اندازی شبکه های LAN و WAN و نیز ارتباطات شبکه آشنا خواهد شد و همچنین فرد با گذراندن این دوره می تواند در دوره های حرفه ای تر سیسکو به نام CCNP و CCIE شرکت کند.
دوره های مایکروسافت و سیسکو به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند و افرادی که میخواهند مهارت پیکربندی نرم افزار و سخت افزارهای شبکه را با یکدیگر بیاموزند، شرکت در دوره های مایکروسافت و سیسکو پیشنهاد می شود اما با توجه به تمایل و علاقه افراد می توانند به تنهایی با دانشی که نیاز دارند در دوره های مایکروسافت و سیسکو شرکت کنند. برای آگاهی بیشتر در خصوص تفاوت دوره‌های سیسکو و مایکروسافت می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

دوره‌های سیسکو بهتر است یا مایکروسافت؟

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *