پک لینوکس

یادگیری لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

دنیای بزرگ لینوکس آماده خوش آمدگویی به بسیاری از افراد علاقمند به دنیای لینوکس با تعداد بی‌شماری نرم افزارهای متن باز است. امروزه آشنایی و داشتن مهارت های لینوکسی برای افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند خیلی مهم و ضروری است مخصوصا برای برنامه نویسان و مهندسان شبکه چراکه لینوکس با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی که دارد امروز در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لینوکس یک سیستم عامل متن باز (open Source) است و از این رو توزیع‌های متنوعی از آن ارایه شده است که هر کدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در بین این توزیع‌ها برخی توزیع‌های رایج‌تر مانند دبیان، Unity یا CentOS بیشتر مورد توجه کاربران عادی قرار گرفته است و در طرف مقابل شاهد توزیع‌هایی مانند Kali هستیم که به‌طور خاص برای مباحث امنیتی، شناسایی ضعف‌های سیستم و هک طراحی شده‌اند.
در سال‌های اخیر آموزش لینوکس بیش از پیش مورد استقبال افراد قرار گرفته است که شاید مهم‌ترین دلیل آن ویژگی‌های خاص این سیستم‌عامل مانند امنیت، پایداری بالا و رایگان بودن آن باشد. اکثر نرم افزار های لینوکس با زبان C و بخش هایی از آن ها با زبان اسمبلی توسعه داده شده‌اند، همچنین لینوکس سیستم عامل ساده ای است و در عین حال به دلیل انعطاف پذیری بسیار زیاد آن در زمینه های مختلف، پیچیدگی های خود را داراست. یادگیری لینوکس بر خلاف تصور اشتباه بسیاری از افراد، راحت است و برای افرادی که به زبان C آشنا هستند، سیستم عامل غریبه ای نیست.

سطح های لینوکس


انستیتو تخصصی لینوکس LPI با هدف طراحی دوره‌های آموزشی استاندارد برای لینوکس دوره‌هایی را تحت عنوان LPIC طراحی و معرفی کرده است که در 5 سطح اصلی تنظیم شده‌اند. نخستین گام برای شروع دوره های مربوط به لینوکس، مدرک LPIC-1 است که مدرک مربوط به مدیریت لینوکس است و افراد در این دوره مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری یک سیستم به کمک خط فرمان(CMD)، نصب و پیکربندی یک کامپیوتر و پیکربندی پایه ای شبکه را خواهد آموخت.
افراد پس از گذراندن دوره LPIC-1 وارد سطح دیگر از مدارک لینوکس به نام LPIC-2 می شوند. این دروه شامل مباحث مربوط به مهندسی لینوکس (Linux Engineer) است. افراد با شرکت در این دوره و دوره LPIC-1 که پیشنیاز این دوره است، تا حد قابل قبولی به مباحث لینوکس تسلط پیدا می کنند. در حقیقت این دوره برای مدیران شبکه و مدیران سرور طراحی شده است و دانشجویان مهارت کافی را برای مدیرت شبکه های متنوع بدست می آورند.
افرادی که می‌خواهند بیشتر با مباحث لینوکس آشنا شوند می‌توانند پس از مطالعه این دو دوره سراغ سطح سوم آموزش‌های LPI یای LPIC-3 بروند که خود شامل سه دوره می‌شود و افراد با دریافت این سه مدرک مهارت‌های لازم را برای مدیریت، طراحی و پیکربندی این سیستم‌عامل در سطح هسته مرکزی را بدست خواهند آورد.
اما در بین دوره‌های آموزشی لینوکس سطح اول و دوم لینوکس بسیار بیشتر مورد توجه افراد قرار گرفته است. از این رو موسسه کهکشان نور جهت رفاه حال دانشجویان و افزایش کیفیت آموزش های خود، دوره LPIC-1 و LPIC-2 را در قالب یک دوره LPIC Pack در مدت 120 ساعت آموزش می دهد که این نوع از آموزش نه تنها به پیوستگی مطالب کمک می کند، بلکه به دلیل جلوگیری از تکرار مطالب و همراهی دانشجویان در کل دروس فرصت بیشتری برای پرداختن به مباحث پیشرفته تر خواهد داشت. چنانچه شما هم علاقه دارید وارد دنیای جذاب و بی‌پایان متن‌باز شوید این پک نقطه خوبی برای آغاز خواهد بود.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

یک دیدگاه

  1. احسان امیروندی

    با تشکر از موسسه کهکشان بابت این مطالب خیلی خوب
    طراحی بلاگ هم بسیار زیبا و مناسب هست

    به امید آرزوی موفقیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *