QOS

QoS راهکاری برای افزایش بهبود کیفیت شبکه

در بستر شبکه برای انتقال بسته های اطلاعاتی دو پروتکل TCP و UDP وجود دارد. برخی از سرویس هایی که در بستر شبکه اجرا می‌شوند نسبت به تاخیر ارسال بسته های اطلاعاتی خود بسیار حساس هستند که این سرویس های در واقع از پروتکل های UDP استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی این دو پروتکل TCP و UDP در روش انتقال بسته های اطلاعاتی است که در واقع در پروتکل TCP بسته اطلاعاتی که در بین راه از بین می‌روند را دوباره ارسال می‌کند اما در پروتکل های UDP اینگونه نیست و بسته های اطلاعاتی از بین رفته را قادر به ارسال دوباره آن در شبکه نمی‌باشد. در پروتکلTCP به این صورت است که اگر در هنگام انتقال فایلی از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر، بسته اطلاعاتی در بین راه از بین رفت یه به عبارتی LOSS شد، پروتکل TCP فایل از بین رفته را علامتگذاری می‌کند و دوباره فایلی که به صورت ناقص ارسال شده بود را به سمت کامپیوتر مقصد ارسال می‌کند تا بسته اطلاعاتی اینبار به صورت کامل و قابل استفاده ارسال شود. اما LOSS شدن یا به تاخیر افتادن ارسال بسته های اطلاعاتی از طریق UDP یک مشکل جدی به حساب می‌آید زیرا در این پروتکل امکان ارسال مجدد اطلاعات وجود ندارد. در شبکه های بزرگ سازمانی گاهی پیش خواهد آمد که روتر ها و سوئیچ ها شروع به از بین بردن بسته های اطلاعاتی در حین ارسال از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر خواهند کرد در این گونه موارد سرویس هایی نظیر VOIP و … در شبکه دچار اختلال خواهند شد که در این مواقع سرویس QoS می‌تواند این مشکل را حل کند.
QoS مخفف Quality Of Service است که یک سرویس در جهت بهبود کیفیت ارتباطات است.در حقیقت QoS روشی برای عبور بسته های اطلاعاتی بر اساس سرویس های شبکه است و معمولا روی شبکه های WAN قابل اجرا است و همچنین به مدیریت بسته های اطلاعاتی از بین رفته در زیر ساخت شبکه کمک شایانی می‌کند.

پیاده سازی QoS

برای راه‌اندازی QoS ابتدا در شبکه باید بتوانیم سرویس ها را بر اساس اولولیت ترافیکشان،شناسایی و مشخص کنیم.روش های زیادی برای شناسایی ترافیک وجود دارد که Cos و DSCP دو نمونه از بهترین روش های است. در ادامه زمانی که داده ها و سرویس ها را در گروه های جداگانه دسته بندی کردیم،می‌توان سیاست هایی(Policy) را به منظور اولویت بندی گروه ها از نظر بالا بودن اهمیت آن‌ها از دیگر سرویس ها تعریف کرد که به این عمل به اصطلاح Queuing می‌گویند.
به عنوان نمونه اگر ترافیک بسته ایی به عنوان بیشترین حجم ترافیک علامتگذاری یا شناسایی شده باشد و همچنین سیاستی (Policy) نظیر استفاده از بیشترین پهنای باند شبکه روی آن بسته تعریف شده باشد، در این صورت دستگاه‌هایی نظیر روتر‌ها و سوئیچ‌ها بسته را برای انتقال در شبکه در اول صف Queue قرار می‌دهد تا بلافاصله در شبکه ارسال شود. همچنین اگر بسته از نظر ترافیک با اولویت پایین علامتگذاری شده باشد این بسته برای انتقال در شبکه در صفی با اولویت پایین قرار می‌گیرد تا بعد از اینکه بسته ها با اولویت بالاتر (نظیر ترافیک های صوتی و ویدئویی) ارسال شدند، در شبکه ارسال شوند.

تضمین کیفیت شبکه های کامپیوتری (QoS) موضوع مهمی است که امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است. سرویس های خاصی مانند VoIP به تاخیر در شبکه خیلی حساس هستند و لازم است برای این تجهیزات پهنای باند ویژه ای در نظر گرفته شود. Cisco IP QoS عنوان کارگاهی است که موسسه کهکشان نور تلاش دارد در آن به شکل ویژه ای به موضوع ترافیک در شبکه بپردازیم

برای اطلاع بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

Cisco IP QoS

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *