اهمیت سرویس QoS

فراهم آوردن سرویس های با کیفیت و کارآمد با استفاده از QoS (Quality of service)، به طور ویژه‌ای در زیرساخت های سازمان ها یا شرکت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس نه تنها برای انتقال فایل های صوتی و ویدیویی در بستر شبکه مورد نیاز است بلکه در تکنولوژی های اینترنت اشیا یا IOT نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

چرا سرویس QoS اهمیت دارد؟

برخی از سرویس ها در هنگام انتقال در بستر شبکه به تاخیر یا Delay حساس هستند. در واقع این بسته ها معمولا به جای استفاده از پروتکل TCP از پروتکل UDP استفاده می‌کنند و همچنین ما می‌دانیم در هنگام انتقال بسته های اطلاعاتی از طریق پروتکل های TCP، اگر بسته‌ای در بین راه از بین برود یا Loss شود، پروتکل TCPوظیفه دارد آن بسته را دوباره ارسال کند اما پروتکل های UDP بسته های اطلاعاتی Loss شده را دوباره ارسال نمی‌کند.
در واقع پروتکل TCP بسته‌های اطلاعاتی از بین رفته را علامتگذاری می‌کند تا فایل هایی که به طور ناقص ارسال شده است را دوباره ارسال کند. اما سرویس هایی مانند VOIP که از پروتکل UDP استفاده می‌کند اینگونه نیست زیرا بسته های صوتی در بستر شبکه stream می‌شوند و ارسال مجدد آن بسته ها در بستر شبکه کار بیهوده ای است.به همین دلیل این یک مشکل جدی به حساب می‌آید. در این جور موارد حتی اگر تعدا کمی از بسته های صوتی در هنگام ارسال در شبکه به تاخیر بیوفتند یا Loss شوند کیفیت صدا را به صورت قابل توجهی پایین می‌آورد.
در چنین شرایطی اگر شما پهنای باند بالایی داشته باشید چنین مشکلاتی به ندرت پیش می‌آید ولی در شبکه های سازمانی که روترها و سئویچ‌ها شروع به از بین بردن بسته های اطلاعاتی خواهند کرد که در این صورت برخی از سرویس ها نظیر VOIP و …. در زمان انتقال در شبکه دچار اختلال می‌شوند و آن بسته ها نمی‌توانند به طور موثر به وظایفشان عمل کنند. در چینین شرایطی برای برطرف کردن مشکلات داخل شبکه می‌توان از سرویس QoS استفاده کرد.

سرویس QoS چگونه کار می‌کند؟

QoS به مدیریت بسته های اطلاعای از بین رفته در زمان انتقال کمک می‌کند.در گام اول QoS سرویس ها را با توجه به میزان ترافیکشان اولویت بندی می‌کند و سرویس هایی که اولویت ترافکیش از مابقی بالاتر است را شناسایی و مشخص می‌کند و به تجهیزات شبکه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را در گروه های جداگانه و مختلف دسته بندی کند. حال با قرار دادن Policy یا سیاست روی آن بسته های اطلاعاتی به منظور اولویت گذاری ،داده هایی که اهمیت‌شان از دیگر سرویس ها بالاتر است را مشخص می‌کند. به این کار Queuing می‌گویند.به عنوان مثال اگر ترافیک بسته‌های صوتی به عنوان ترافیکی که از دیگر ترافیک های اولویتش بالاتر است علامت گذاری شده باشد،Policy ای روی آن تعریف می‌شود که بتواند از بیشترین پهنای باند شبکه استفاده کند. در نهایت بسته ها با توجه به اولویت‌شان به ترنیب منتقل می‌شوند و دیگر مشکل از بین رفتن اطلاعات در بین راه پیش نمی‌آید.

در همین زمینه موسسه کهکشان نور مفتخر است برای آن دسته از افرادی که علاقمند به یادگیری QoS در زمان کوتاه با بهترین کیفیت هستند کارگاهی را در این قالب به نام IP QoS طراحی کرده است.

جهت اطلاع بیشتر: https://www.kahkeshan.com/Cisco-IP-QOS-Workshop

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *