بازار کار مایکروسافت بهتر است یا سیسکو؟

سیسکو و مایکروسافت دو شرکت مطرح در حوزه شبکه هستند که هر کدام برای پیکربندی و راه‌اندازی شبکه در بستر خود، دوره آموزشی و مدارک اختصاصی را طراحی و ارایه کرده‌اند. افراد پس از گذراندن دوره +Network معمولا با یک سردرگمی بزرگ مواجه می‌شوند که به سراغ دوره‌های مایکروسافت یعنی MCSA بروند یا در دوره‌های سیسکو که با دوره CCNA آغاز می‌شود بروند. همچنین سوالات دیگری از قبیل :آیا دوره‌های سیسکو تنها مربوط به تجهیزات سخت‌ افزار می‌شود؟بازار کار کدام دوره بهتر است؟از کجا این دوره‌ها را شروع کنیم؟ ، برای افراد به‌وجود می‌آید. ما در ادامه تلاش کردیم با بررسی و مقایسه این دوره‌ها و در نظر گرفتن شرایط بومی ایران افراد را در انتخاب این مسیر راهنمایی کنیم.
در واقع دوره‌های مایکروسافت در زمینه‌های مدیریت شبکه است که افراد در طی این دوره دانش و مهارت لازم را برای راه‌اندازی،طراحی،عیب‌یابی و مدیریت شبکه را آموزش می‌بینند. همچنین دوره‌های مایکروسافت صرفا به پیکربندی نرم‌افزارهای کلاینت و سرویس‌های نرم افزاری شبکه است در صورتی که دوره‌های سیسکو مربوط به پیکربندی تجهیزات سخت‌افزاری مانند Router و Switch می‌شود.
ما در ادامه تلاش کردیم با بررسی و مقایسه این دوره‌ها و در نظر گرفتن شرایط بومی ایران افراد را در انتخاب این مسیر راهنمایی کنیم.
مایکروسافت طیف وسیعی را از دوره‌ها و مدارک را برای انواع تخصص‌های حوزه شبکه ارایه می‌کند.به همین دلیل بازار کار مایکروسافت وسیع‌تر و فراگیرتر است، مدارک این حوزه بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. اولین دوره آموزشی این حوزه مدرک مایکروسافت MCSE است که یک دوره 100 ساعته است که در حالت عادی کلاس‌های آموزشی آن حدود 6 ماه طول می‌کشد و پس از دریافت مدرک آن می‌توانید در عناوین شغلی مختلفی وارد بازار کار شوید.
اما در طرف مقابل موقعیت‌های شغلی و بازار کار سیسکو محدودتر است اما از آنجایی که تعداد دارندگان این مدرک خصوصا در سطوح بالا حتی در سطح جهانی بسیار محدودتر است؛ درآمد کارشناسان این حوزه نسبت به دارندگان مدرک سیسکو به مراتب بالاتر است.
دوره‌های سیسکو عموما در سه سطح CCNA، CCNP و CCIE برگزار می‌شوند و برای ورود به دوره‌های این حوزه شما می‌توانید پس از کسب مدرک +Network دوره CCNA را آغاز کنید که یک دوره 70 ساعته است که با توجه به نوع برگزاری دوره می‌تواند بین یک تا حدود 3 ماه به‌طول بی انجامد.
در واقع مدارک مایکروسافت در مورد طراحی، راه‌اندازی، عیب‌یابی و مدیریت شبکه‌های مایکروسافت است که در شبکه‌های کامپیوتری کوچک می‌تواند راهگشا باشد اما طبیعتا با بزرگ‌ترین شدن شبکه نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری دیگری از Router و Switch می‌شود که در واقع این تجهیزات توسط شرکت‌هایی مانند سیسکو تولید می‌شوند. در نتیجه برای پیاده‌سازی و پیکربندی شبکه‌های بزرگی که نیاز به این تجهیزات وجود دارد، مهارت کار و پیکربندی این نوع از تجهیزات اهمیت پیدا می‌کند. حالت ایده ­آل این است که هر مقدار شما دانش کامل‌تر و بهتری از شبکه‌هایی مانند شبکه مایکروسافت یا شبکه‌های لینوکس و … داشته باشید، به دید شما کمک خواهد کرد و باعث می‌شود که در دوره‌های سیسکو موفق‌تر باشید و درک بهتری از شبکه‌های مبتنی بر سیسکو داشته باشید.

پس راه‌حل ایده­ آل داشتن حداقل دانش یک دوره مرتبط با شبکه است. حداقل دانش شبکه یعنی دانش در حد +Network حتما ضروری است. درنهایت اگر شما بخواهید چه در حوزه سیسکو و یا چه در حوزه مایکروسافت فعالیت کنید بهتر است که در شاخه‌های دیگر هم دانش حداقلی داشته باشید که بتوانید در شبکه‌های مرتبط فعالیت‌های مناسبی داشته باشید.

دوره‌های مایکروسافت و سیسکو به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند و افرادی که می‌خواهند مهارت پیکربندی نرم افزار و سخت افزارهای شبکه را با یکدیگر بیاموزند، شرکت در دوره‌های مایکروسافت و سیسکو پیشنهاد می‌شود اما با توجه به تمایل و علاقه افراد می‌توانند به تنهایی با دانشی که نیاز دارند در دوره‌های مایکروسافت و سیسکو شرکت کنند.
موسسه کهکشان نور با توجه به دو دهه تجربه در زمینه فناوری اطلاعات توصیه می‌کند دانشجویان پس از گذراندن دوره نتورک پلاس برای حرفه‌ای شدن در زمینه شبکه با دوره‌های مایکروسافت ثبت‌نام کنند و پس از گذراندن اولین کورس اصلی مایکروسافت MCSE ، اولین کورس سیسکو CCNA را آغاز کنند.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

یک دیدگاه

  1. با سلام و وقت بخیر ممنون که من را از سردرگمی در اوردید هم دوره کامل سیسکو میگذرانم هم دوره ماکروسافت با تشکر از شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *