CMS vs hand coding

با وجود CMSها چه نیازی به برنامه نویسی تحت وب است؟

در فرآیند طراحی سایت همیشه گزینه‌های متفاوتی وجود دارد  که در دسته کلی، طراحی سایت به دو روش انجام می‌شود: طراحی سایت با CMS و برنامه نویسی اختصاصی سایت. در هر یک از گزینه‌ها نیز، انتخاب‌های فراوانی وجود دارد که تصمیم گیری صحیح و هوشمندانه در انتخاب یکی از روش‌ها کمی دشوار است.

گزینه‌های زیادی برای انتخاب هر کدام از گزینه‌ها وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین فاکتورها برای تصمیم گیری بهتر بپرداز‌یم:

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک هزینه راه‌اندازی کمتری دارد؟

هزینه راه‌اندازی سایت یکی از عوامل مهمی است که بیشتر افراد به آن توجه دارند. در راه‌اندازی یک سایت اینترنتی عواملی نظیر خرید دامنه و هاست و هزینه‌های طراحی سایت همگی نیازمند تامین اعتبار هستند. در واقع اگر به دنبال راه‌اندازی سایتی جدید هستید و می‌خواهید هزینه کمتری برای راه‌اندازی آن داشته باشید، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)  بهترین گزینه است. اما اگر به دنبال طراحی سایت حرفه‌ای برای خود هستید حتما به دنبال برنامه تحت وب روید زیرا از سیستم های مدیریت محتوا اغلب برای ساخت سایت های ساده مانند ساخت وبلاگ، سایت فروشگاهی ساده استفاده می‌کنند.

زمان راه‌اندازی کدام یک بهتر است؟

بعد از فاکتور هزینه، فاکتور زمان هم برای راه‌اندازی سایت مهم است. سیستم‌های مدیریت محتوا زمان کمتری برای راه‌اندازی نیاز دارد بیشتر کد نویسی های آن به صورت پیش فرض تولید شده است ولی در کدنویسی اختصاصی کاربران باید از صفر شروع به برنامه نویسی کنند و میتوانند سایت خود را به صورت کاملا شخصی سازی شده بالا بیاوردند.

امکانات سیستم‌های مدیریت محتوا در مقایسه با کد نویسی اختصاصی

سیستم‌های مدیریت محتوا امکانات بسیار زیادی دارد و به دلیل متن باز بودن آن برنامه نویسان بسیاری در سرتاسر جهان در حال توسعه آن هستند. سیستم‌های مدیریت محتوا قالب‌ها و افزونه‌های بسیار زیادی دارند که تعداد زیادی از آن‌ها به صورت رایگان است که این افزونه و قالب‌ها تقریبا تمام نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند. اما در مقابل امکانات سایت‌هایی که کدنویسی اختصاصی شده‌اند میتواند به صورت شخصی سازی باشد و هر امکانی که کاربر نیاز داشته باشد را به صورت حرفه ای به آن اضافه کرد.

امنیت در سیستم‌های مدیریت محتوا بیشتر است یا کدنویسی اختصاصی؟

زمانی که طراحی سایت توسط برنامه نویسی انجام شده باشد، امنیت سایت بستگی به تخصص و میزان مهارت برنامه نویس دارد ولی در سیستم‌های مدیریت محتوا این امنیت وابسته به هسته سیستم و افزونه‌های بکار رفته است. البته اگر سیستم CMS به طور مداوم آپدیت شود از امنیت زیادی برخوردار می‌شود در غیر این صورت اگر این به‌روزرسانی‌ها به موقع انجام نشود ممکن است سایت به خطر بیافتد و همچنین در برنامه نویسی اختصاصی اگر برنامه نویس از تجربه کافی برخوردار نباشد هم هیچ تضمینی برای برقراری امنیت در سایت وجود ندارد.

سئو کدام یک بهتر و آسان‌تر است؟

سئو یکی از نیازهای اصلی سایت به حساب می‌آید اگر در طراحی سایت از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، با توجه به وجود افزونه‌های مختلف و ساختارهای از پیش طراحی شده در زمینه سئو، ممکن است نتایج بهتری در این زمینه بدست آورید. همچنین امکانات پیاده‌سازی قابلیت‌های مربوط به سئو در طراحی سایت‌های اختصاصی وجود دارد که بیشتر مواقع سئو در سایت های اختصاصی بیشتر جواب میدهد.

قابلیت توسعه کدام یک آسان‌تر است؟

برای توسعه سایت‌هایی که از سیستم CMS استفاده می‌کنند به مراتب کار آسان‌تر است. برای توسعه این نوع سایت‌ها فقط کافیست افزونه مورد نیاز خود را پیدا کنید و آن را نصب کنید ولی در سایت‌های اختصاصی که به صورت حرفه ای نوشته شده باشد امکان اضافه کردن بسیاری از قابلیت های منحصر به فرد وجود دارد.

آیا از سیستم مدیریت امنیت محتوای آماده ساتفاده کنیم؟

طراحی با CMS ها صرفا برای افرادی پیشنهاد می‌شود که در حیطه کارهای غیر تخصصی هستند یعنی اگر یک فروشگاه یا یک شرکت کوچک می‌باشید که به دنبال ماژول های ساده هستید می‌توانید به سمت این گونه سیستم ها بروید که از لحاظ قیمت به صرفه است. اما اگر میخواهید یک کار تخصصی مانند نرم افزار رزرو داشته باشید دیگر CMSهای دیگر مانند وردپرس و جوملا به کار شما نمی‌آید و در چنین مواردی برنامه نویسی تحت وب موثرترین راه است.

نتیجه‌گیری

در زمان تصمیم گیری برای انتخاب ابزاری و روشی مناسب برای طراحی سایت، تمامی عوامل فوق و بسیاری از عوامل دیگر بسته به شرایط پروژه، ممکن است در تصمیم گیری موثر باشند. اما در آخر همه چیز بستگی به علاقه افراد دارد. پیشنهاد ما برای راه‌اندازی سایتی ساده مانند وبلاگ با هزینه و زمان کم استفاده از سیستم مدیریت محتوا است ولی اگر می‌خواهید سایت حرفه‌ای داشته باشید بهتر است به دنبال یادگیری برنامه نویسی بروید که همچنین این حوزه می‌تواند آینده شغلی شما را هم تضمین کند.

در واقع فناوری ASP.Net یکی از تکنیک‌های به روز و پیشرفته در تولید برنامه های تحت وب است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است و همچنین به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توسعه وب سایت و سرویس‌های تحت وب است. با پیشرفت این فناوری و معرفی نسخه‌های جدید زبان‌های HTML و CSS تحولی در ارائه خدمات مبتنی وب ایجاد شد. به همین دلیل شرکت مایکروسافت برای آموزش این زبان برنامه نویسی به علاقمندان دوره‌ای را تحت عنوان MCSA Web Application ارائه کرده است که مجموعه کامل و جامع از مهارت‌های برنامه نویسی تحت وب است.
این دوره یکی از شناخته شده ترین دوره‌ها در زمینه برنامه نویسی تحت وب است که این دوره معادل دوره مایکروسافت MCSD است که مایکروسافت در نام گذاری جدید خود آن را MCSA Web Application نام گذاری کرده است.
این دوره شامل سه سرفصل اصلی است که سرفصل اول شامل مهارت‌های HTML5، CSS3، JavaScript است. این بخش نه تنها نقطه ورورد به دنیای برنامه نویسی تحت وب است بلکه افراد می‌توانند از مهارت‌های این بخش برای تولید برنامه‌های فروشگاهی ویندوز هم استفاده کنند.
سرفصل دوم این دوره شامل مفاهیم برنامه نویسی #C یکی از زبان‌های مطرح در دنیای برنامه نویسی است که در حوزه‌های مختلی از جمله تولید برنامه‌های کابردی تحت وب کاربرد دارد.
سرفصل آخر بر فریم ورک‌های متن باز بسیار قدرتمند ASP.Net تمرکز کرده است که به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی که در آن قرار داده شده است بسیار در بین توسعه دهندگان وب رواج پیدا کرده است.
دانشجویان با گذراندن این دوره با مباحث مرتبط به برنامه نویسی تحت وب آشنا می‌شود اما مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را در اختیار نخواهند داشت چرا که علاوه بر برنامه نویسی افراد باید توانایی کار با پایگاه داده را هم در اختیار داشته باشند. بنابراین موسسه کهکشان نور با توجه به دو دهه سابقه در زمینه آموزش تصمیم گرفته است دوره‌ای را تحت عنوان پک تولید و توسعه نرم افزار ارائه نماید که این پک شامل دو دوره MCSA Web Application و دوره SQL Design است که دانشجویان با گذراندن این دوره میتوانند تمامی مهارت‌های لازم را برای ورود به حوزه برنامه نویسی کسب کنند.همچنین کهکشان نور این دوره را به صورت جداگانه برگزار می‌کند.

پک تولید و توسعه نرم افزار

دوره MCSA Web Application

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *