Puthon VS Java

پایتون در مقابل جاوا!

زبان های برنامه نویسی یکی از بخش‌های اصلی در علم کامپیوتر است، به عبارت دیگر زبان‌های برنامه نویسی، یکی از مهمترین ابزارهای در دسترس برای رسیدن به اهداف خود و ابزاری حیاتی جهت تمامی فعالیت‌های برنامه نویسی است. به همین دلیل انتخاب بین زبان‌های برنامه نویسی اغلب گیج کننده است چه برسد به انتخاب محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی. در حال حاضر پایتون و جاوا در حال رقابت با یکدیگر برای کسب جایگاه بالاتر در لیست زبان‌های برنامه نویسی هستند. پایتون در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و جاوا نیز در جایگاه خود به عنوان یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی قرار گرفته است.
اغلب به نظر می‌رسد این زبان‌های برنامه نویسی پایتون و جاوا بسیار عالی هستند و در حقیقت با آن ها قادر به انجام بسیاری از کارها هستیم. با این حال، تفاوت‌های کلیدی بسیاری بین این دو زبان برنامه نویسی وجود دارد که دانستن این تفاوت‌ها به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از این زبان کمک می‌کنید.

جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی با نوع داده “ایستا” است همچنین این زبان یک زبان شی گرا است. زبان جاوا تا حد زیادی شبیه به زبان برنامه نویسی C وC++ است اما استفاده از آن بسیار آسان‌تر و امکان ساخت برنامه های قدرتمندتر با آن وجود دارد. با این زبان در حقیقت فرد می‌تواند یکبار برنامه خود را بنویسد و از آن روی سیستم عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و … استفاده کند. بنابراین برنامه‌هایی که توسط این زبان تولید می‌شود فقط محدود به یک سیستم عامل نمی‌شود و می‌توان از آن در تجهیزات و سیستم عامل های مختلف استفاده کرد.

پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی با نوع داده‌ایی “پویا” است. توسعه اولیه پایتون برای اولین بار در یک موسسه تحقیقاتی هلند آغاز شد. این زبان برنامه نویسی با داشتن کتابخانه‌های گسترده، روش‌های بسیار قدرتمند و حرفه‌ای را برای کار با زبان‌های برنامه نویسی و ابزارهای مختلف به آسانی فراهم می‌کند. این زبان متن باز بوده و یادگیری آن در عرض چند روز امکان پذیر است. کدهای نوشته شده در این زبان در محدوده وسیعی از پلتفرم‌ها مانند لینوکس، ویندوز، مک، و حتی گوشی‌های موبایل قابل اجرا است.

مزایای جاوا

• زبان برنامه نویسی جاوا،خوانایی بالا و ساختاربندی بسیار منظمی دارد. در زبان برنامه نویسی جاوا، کدهایی که طولانی‌تر باشند، خواناتر است.
• جاوا هم اکنون به شکل گسترده‌ای در بسیاری از پلتفرم و برنامه‌های کاربردی Desktop مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، در صورتی که قصد ورود به حوزه برنامه نویسی در چنین پلتفرم‌هایی دارید، یادگیری Java از موراد ضروری محسوب می‌شود.
• زبان برنامه نویسی جاوا دارای طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها برای اضافه کردن قابلیت های جدید به برنامه است.

معایب جاوا

• توسعه دهندگان در حال گرایش به زبان‌های برنامه نویسی دیگر هستند. از این رو منجر به کاهش کاربران زبان جاوا در چند سال اخیر شده است.
• اضافه کردن قابلیت پشتیبانی به برخی ویژگی های جاوا سبب شده است برخی از توسعه دهندگان جاوا به زبان پایتون مهاجرت کنند.
• جاوا معمولا قطعه کدهای استاندارد زیادی نسبت به پایتون دارد. همین ویژگی باعث می‌شود برنامه نویسان برای انجام کارهای ساده، کدهای زیادی را تولید کنند.

مزایای پایتون

• قواعد دستوری پایتون، نسبت دیگر به زبان های، بسیار ساده تر است.
• از پایتون در حوزه وسیعی نظیر یادگیری ماشین، یادگیری عمق و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچینین زبان برنامه نویسی پایتون ابزارهای مفیدی را برای تجزیه و تحلیل داده در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد.
• پایتون به شکل گسترده‌ای برای برنامه نویسی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب پایتون

• مهاجرت از زبان پایتون به زبان های دیگر کمی دشوار است این در حالی است که مهاجرت از زبان های دیگر مانند جاوا به پایتون کار آسان‌تری است.
• در پلتفرم‌های کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• از آنجایی که پایتون، بر خلاف جاوا، از مفسر استفاده می‌کند، در بیشتر موارد از زبان‌هایی نظیر جاوا کندتر است.

java-vs-python

موقعیت های شغلی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان سطح بالا و قدرتمند است که ضمن آشنایی و یادگیری آسان کاربردهای فراوانی دارد و بیش از دو دهه است که همچنان مورد استفاده بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و برنامه نویسان قرار می‌گیرد بنابراین این زبان به زبان تمام نشدنی محسوب می‌شود. در حال حاضر زبان برنامه نویسی پایتون به طور رسمی توانسته است از جاوا عبور کند و به عنوان دومین زبان برنامه نویسی پرکاربرد برای برنامه نویسان شناخته شود. این دستاورد بزرگ یک نقطه عطف بسیار مهم برای پایتون 30 ساله محسوب می‌شود. به همین دلیل یادیگری پایتون بدون شک به یکی از ملزومات برنامه نویسی در چند سال اخیر تبدیل شده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه IT از پایتون برای مقاصد تجاری خود استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت های رسمی، میانگین درآمد سالانه توسعه دهندگان و برنامه نویسان پایتون، حدود 120 هزار دلار اعلام شده است.
زبان پایتون در سال های گذشته جزء یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی است که این زبان ساده و در عین سادگی بسیار قدرتمند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. کتابخانه بسیار گسترده، امکان دیباگ کردن ساده و دستورات قدرتمند این زبان را به یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوب آن در جهان است. پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح بالا روز به روز در جمع زبان های برنامه نویسی دیگر مجبوبیت بیشتر پیدا کرده است این زبان در حالی که دارای نگارش ساده و روانی است و بسیار قدرتمند و کارا در زمینه هایی همچون Mining, Machine Learning, Web, Image Processing است. زبان برنه نویسی پایتون متن باز(Open Source) بوده و یادگیری و استفاده از آن برای افراد در چند جلسه آموزش ممکن است. کد استفاده شده در این زبان در محدوده وسیعی از پلتفرم ها مانند لینوکس، مک، ویندوز و حتی گوش های موبایل قابل اجرا است و به شما این اجازه را می‌دهد که با کد های کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید.
به همین دلیل موسسه کهکشان نور مفتخر است دوره های برنامه نویسی پایتون را برای علاقمندان به این حوزه ارائه نماید. برای مشاهده جزئیات بیشتر روی لینک های زیر کلیک کنید.

دوره Python Fundamental

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *