6 مزیت سرورهای لینوکسی نسبت به سرور ویندوزی!!

سرور یک نرم افزار رایانه‌ای یا ماشینی است که خدماتی را به دستگاه‌های دیگری مانند سرویس مشتریان ارائه می‌کند. انواع مختلفی از سرورها شامل: سرورهای وب، سرورهای پایگاه داده، سرورهای نرم افزار،سرورهای فایل، سرورهای DNS و …
سهم استفاده از سیستم عامل های مانند لینوکس بر روی سرورها در طول سال‌ها تا حد زیادی بهبود یافته است.امروزه درصد زیادی از سرورهای روی اینترنت و دیتاسنترها، یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را اداره می‌کند.
فقط برای درک بیشتر قدرت لینوکس در هدایت اینترنت، شرکت‌های مثل گوگل، فیس بوک،توییتر، آمازون و …همه سرورهای خود را دارند که بر روی نرم افزار سرور مبتنی بر لینوکس کار می‌کنند.
در زیر برخی از دلایل اصلی را توضیح خواهیم داد که چرا سورهای لینوکسی بهتر از ویندوز یا سیستم عامل‌های دیگر است.

رایگان و متن باز

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لینوکس متن باز Open Source بودن آن است، به همین دلیل کد منبع آن به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته است. بنابراین هر فردی که قادر به کد نویسی باشد می‌تواند از منابع لینوکس استفاده کند.
همچنین استفاده از لینوکس بر خلاف سایر سیستم عامل‌های دیگر مانند ویندوز به صورت رایگان است. این مسئله یکی از مهم‌ترین مزایای لینوکس نسبت به سایر سیستم عامل‌های دیگر است به همین دلیل نرم افزارهای لینوکس هم نیز به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد . بنابراین کاربران می‌توانند با صرف کمترین هزینه از لینوکس استفاده کنند.

امنیت:

سیستم عامل بر پایه لینوکس بسیار امن و قابل اطمینان است و با خیال راحت می‌توان از سرورهای لینوکسی با سطح امنیتی فوق‌العاده استفاده کرد. همچنین لینوکس در مقایسه با سایر سیستم عامل‌های دیگر مانند ویندوز از امنیت بیشتری برخوردار است. لینوکس کاملا هم امن نیست زیرا برخی از بدافزارها برای این سیستم عامل وجود دارد اما نسبت به سایر سیستم عامل‌ها از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. همچنین جامعه لینوکس کاران و توسعه دهندگان لینوکس به طور مداوم اشکالات آن را بررسی کرده و باگ‌های آن را رفع می‌کنند بنابراین نیازی به نگرانی بابت اشکالات سیستمی و باگ‌های امنیتی وجود ندارد. به همین دلیل اگر سیستم عامل لینوکسی داشته باشید دیگر نیازی به خرید آنتی‌ویروس ندارید.

پشتیبان قوی:

در واقع لینوکس توسط هزاران توسعه دهنده ساخته شده است که این توسعه دهندگان به طور مداوم مشکلات لینوکس را بررسی کرده و آن‌ها در هر زمان و مکان رفع خواهند کرد.

ثبات و قابل اطمینان

لینوکس در اصل برای تامین محیطی قدرتمند، پایدار و قابل اعتماد طراحی شده است. سیستم عامل‌های لینوکس به طور گسترده به خاطر پایداری و قابل اطمینان بودن مشهور هستند، بسیاری از سرورهای لینوکس در اینترنت سال‌های بدون شکست اجرا شده اند.
در لینوکس شما می‌توانید یک فایل پیکربندی برنامه را اصلاح کنید و تغییرات را پشت سرور اجرا کنید که این مورد در ویندوز نیست همچنین در سیستم عامل لینوکس در صورتی که یک فرآیند در سیستم به طور غیر عادی رفتار کند، می‌توانید با استفاده از فرمان‌هایی از لینوکس یک سیگنال مناسب برای آن ارسال کنید و در نتیجه با هرگونه تغییری بر روی عملکرد کلی سیستم مقابله کنید.
سیستم عامل لینوکس امن است و نفوذ منابع خارجی (کاربران، برنامه‌ها یا سیستم‌ها) را محدود می‌کند.

انعطاف پذیری

لینوکس بسیار قدرتمند و انعطاف پذیر است به طوری که این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی هر کاری که می‌خواهید انجام دهید
لینوکس هزاران برنامه و ابزار را ارایه می‌کند که با استفاده از آن شما می‌توانید کارهایی نظیر مدیریت سرویس‌ها، اضافه کردن کاربران، مدیریت شبکه، نظارت بر عملکرد و به طور کلی ایمن کردن و مدیریت سرور خود را انجام دهید.
یکی از قوی‌‌ترین برنامه‌های استاندارد در لینوکس شل(shell) نام دارد که این برنامه محیط سازگاری را برای اجرای برنامه های دیگر فراهم می‌کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا با خود هسته لینوکس تعامل داشته باشید.

نصب سریع و آسان و چند وظیفه‌ای بودن:

لینوکس را می‌توان به راحتی از طریق اینترنت دانلود و نصب کرد. در واقع این سیستم عامل به هیچ پیشنیازی برای راه‌اندازی آن نیاز ندارد. همچنین لینوکس را می‌توان در قدیمی‌ترین سیستم‌ها هم نصب کرد.
لینوکس یک سیستم عامل چند وظیفه‌ای است که می‌توان به طور همزمان چندین وظیفه را بدون هیچ کاهش سرعت در عملکرد انجام داد.

نتیجه گیری:

امروزه لینوکس به یک پلتفرم استراتژیک کارآمد و قابل اعتماد برای سیستم‌های تجاری در بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ تبدیل شده است. درصد زیادی از سرورها به اینترنت متصل می‌شوند که بر روی سیستم عامل مبتنی بر لینوکس کار می‌کنند که این امر به دلایل بالا مرتبط می‌شود.

اگر شماهم علاقمند به یادگیری لینوکس هستید، پک ویژه لینوکس کهکشان (LPIC1+LPIC2) را از دست ندهید.

مشاهده جزئیات پک لینوکس

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *