مسیر آموزشی برنامه نویسی برای مبتدیان

برنامه نویسی یک حوزه بسیار گسترده است که شما را برای ورود به هر حوزه‌ی آن مسیر مشخصی را طی کرده و در این مسیر مهارت‌ها، فناوری‌، ساختار و برنامه نویسی مناسب را گسترش ببینید. به همین دلیل ورود به دنیای برنامه نویسی و انتخاب یک مسیر شغلی مناسب در این حوزه کار آسانی نیست.
یادگیری یک زبان برنامه نویسی ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد. خوشبختانه این موضوع چیزی نیست که از بابت آن نگران باشید. وجود منابع آفلاین و آنلاین بسیار، انجمن های اختصاصی و همچنین وجود شبکه های اجتماعی یادگیری چنین زبان هایی را بسیار آسان کرده است.
این مسئله به قدری در حال فراگیر شدن است که یک کودک نیز می تواند به صورت ابتدایی به یادگیری یک زبان برنامه نویسی بپردازد. در این بین بسیاری از افراد نمی دانند که از کجا و به چه شکل باید شروع به کار برنامه نویسی کنند و همیشه با سوالاتی زیادی در حال دسته و پنجه نرم کردن هستند. سوالاتی از قبیل یادگیری چه زبان برنامه نویسی را با چه زبانی باید شروع کنیم؟، از چه ابزاری‌های برای طراحی سایت و برنامه نویسی باید استفاده کنیم و چگونه می‌توانیم به صورت حرفه ای در حوزه برنامه نویسی مشغول به فعالیت شوم؟
طبق نتایج به دست آمده ما پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری هر نوع زبان برنامه نویسی قبل از ورود به زبان‌های برنامه نویسی دیگر از قبیل پایتون، جاوا و .. ابتدا از زبان HTML وCSS شروع کنید.

زبان HTML چیست؟

زبان نشانه گذاری HTML اولین چیزی است که طراحان وب باید یاد بگیرند. بزرگترین برنامه نویسان وب، یک روز کار خودشان را با HTML شروع کردند. HTML مخفف Hyper Text Markup Language است و در فارسی به آن زبان نشانه‌ گذاری ابرمتن می‌گویند. دقت کنید که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشان‌گذاری یا Markup language به حساب می‌آید.
از زبان HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب استفاده می‌شود. این زبان با تگ‌ها کار می‌کند و این تگ‌ها هستند که مشخص می‌کنند در صفحه وب از چه عناصری استفاده شده است. در واقع تگ‌ها عناصری هستند که وظایف گوناگونی دارند و با فراخوانی هر کدام کارشان شروع شده و با بستن تگ کارشان تمام می‌شود.

زبان CSS چیست؟

CSS مخفف Cascading Style Sheets است که نحوه نمایش عناصر داخل یک صفحه رو مشخص می‌کند و به طراح کمک می‌کند که بتوانند به تمام بخش ها و عناصر یک صفحه کنترل داشته باشد. و می‌توان گفت CSS زبان استایل دهی یا زیبا سازی یک صفحه وب است.

چرا باید اول با زبان HTML و CSS شروع کنیم؟

در جواب این سوال باید بگوییم اگر شما تا به حالا با هیچ زبانی کار نکرده‌اید و هیچ دانشی نسبت به زبان برنامه نویسی ندارید بهتر است بجای اینکه سراغ زبان های برنامه نویسی مانند جاوا، پایتون و غیره بروید و دچار سردرگمی شوید، با یادگیری زبان HML و CSS شروع کنید. با یادگیری این دو زبان هم وارد دنیای برنامه نویسی شده‌اید و هم گام اول برای یادگیری زبان برنامه نویسی را برداشته‌اید.
درواقع یادگیری این دو زبان برنامه نویسی بسیار آسان و ساده است و اگر حدود یک ماه برای یادگیری این دو زبان وقت بذارید می‌توانید تسلط کامل را بدست آورید.

نقشه راه برنامه نویسی

برنامه نویسی حوزه‌ و زیر شاخه‌های مختلفی دارد که ما می‌توانیم برنامه‌ها را روی سخت افزارها، پلت فرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف اجرا کنیم. همین امر باعث می‌شود حوزه‌های مختلفی در دنیای برنامه نویسی وجود داشته باشد. یک دسته بندی کلی از حوزه‌های برنامه نویسی شامل:

  • برنامه نویسی تحت وب‌‌
  • برنامه نویسی موبایل
  • برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا ویندوز

قطعا فرایند یادگیری زبان برنامه نویسی فرایند ساده‌ای نیست در صورتی که ما نمی‌توانیم بگوییم یادگیری زبان برنامه نویسی خیلی سخت و نشدنی است، قطعا نیاز به تلاش و کوششن بسیار زیادی دارد و شما باید در دوره‌ایی که میگذرونید حتما با آن دوره همراه باشید و تمرینات متناسب با آن دوره را انجام دهید.
در حال حاضر بهترین حوزه از نظر درآمد، برنامه نویسی تحت وب است که این حوزه چه در ایران و چه در جهان بازار کار فوق العاده دارد و بعد از برنامه نویسی تحت وب، برنامه نویسی موبایل در جایگاه دوم قرار گرفته است.
برنامه نویسی تحت وب به دو بخش مهم به نام بک‌اند و فرانت‌اند تقسیم ‌شود

فرانت اند چیست؟

وقتی شما از یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین استفاده می‌کنید، وارد وب سایت می‌شوید و شاهد یک محیط گرافیکی با گزارش‌های متعدد و مجموعه‌ای از ابزارها هستید. این بخش گرافیکی یعنی دقیقا قسمتی که کاربر نهایی با آن سروکار دارد اصطلاحا بخش Front End گفته می‌شود.
برنامه نویسان فرانت اند بدون درگیر شدن با بخش‌های زیرساختی یک نرم‌افزار تلاش دارند تجربه خوشایندی را برای کاربران رقم بزنند و از این رو با مباحث مختلفی از جمله برنامه نویسی سمت کاربر (که در بخش وب عموما شامل HTML و CSS و JS می‌شوند)، مباحث تجربه کاربری و زیبایی شناختی، رابط کاربری و …آشنا هستند. البته هر کدام از این بخش‌ها هم دانش و علم خود را می‌طلبد و گاها چندین نفر در هر کدام از این شاخه‌ها فعالیت می‌کنند تا در نهایت یک رابط کاربری خوب را شکل دهند.

بک اند چیست؟

هر چه یک برنامه نویس از کاربر و رابط کاربری آن فاصله می‌گیرد به سمت بک اند گرایش پیدا می‌کند. در بخش بک اند بر خلاف بخش فرانت که برنامه نویسان باید ظاهر گرافیکی را برای کاربران ایجاد کنند، دولوپرها با داده‌ها، نحوه ذخیره و بازیابی داده‌ها، اعمال تغییرات روی آن‌ها، تولید گزارش‌های مناسب و… درگیر هستند.

در این بخش زبان‌ها و ساختارهای برنامه‌نویسی متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به زبان‌ها و ساختارهای SQL، My SQL، پایتون، جاوا، ASP .NET اشاره کرد. در این بخش هم به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز شاهد همکاری یک تیم از جمله تیم پایگاه داده و تیم برنامه نویسی Back End هستیم که همگی با یکدیگر در تلاش هستند تا زیرساخت مناسبی را برای برنامه فراهم کنند.

چه برنامه نویسی شویم؟

یقینا پاسخ دقیقی به این سوال وجود ندارد و عوامل مختلفی از جمله علاقه شخصی در آن دخیل است. در نتیجه ما در کهکشان نور و با توجه به سابقه خودش در زمینه آموزش تصمیم گرفت دوره پک تولید و توسعه نرم افزار را در قالب یک دوره پک طراحی و ارایه کند که دانشجویان با گذراندن این دوره بتوانند تمامی مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار حرفه‌ای را بدون وقفه و در یک دوره پیوسته بدست آورند.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *