java vs python

نتایج نظرسنجی از هزاران برنامه نویس: از سلطه جاوا تا افزایش محبوبیت پایتون

پایتون کماکان به رشد خیره کننده خود ادامه می‌دهد اما جاوا هنوز محبوبترین زبان برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت هم عنوان پرکاربردترین زبان را از خود کرده است.

موسسه «JetBrains» یکی از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان ابزارهای برنامه نویسی است. محیط توسعه «IntelliJ IDEA Java» این کمپانی اساس IDEهای دیگر از جمله اندروید استودیو گوگل را شکل می‌دهد و اپل، لینکدین و بسیاری از شرکت‌های معتبر از مشتریان آنها هستند.

این شرکت سالیانه نظرسنجی‌هایی را از برنامه نویس‌ها صورت می دهد و اخیرا نتایج نظرسنجی ۲۰۲۰ را منتشر کرده که شامل اطلاعات جالبی در مورد شرایط دنیای برنامه نویسی و توسعه دهندگان است. نتایج این گزارش حاصل داده‌های ثبت شده توسط ۱۹۶۹۶ برنامه نویس است و داده‌های کلیدی زیر از آن استخراج شده‌اند:

جاوا محبوبترین زبان برنامه نویسی است
جاوا اسکریپت پرکاربردترین زبان برنامه نویسی است
وب سایت‌ها رایج‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان روی آن کار می‌کنند
وب بکند محبوبترین پلتفرم برنامه نویس‌‌ها است
برنامه‌نویس‌ها در انتخاب زبان جدید بیشتر سراغ گو، کاتلین و پایتون می‌روند
پایتون در ۱۲ ماه گذشته بیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته و ۳۰ درصد پاسخ دهندگان به یادگیری آن پرداخته‌اند

از نظر JetBrains یکی از دلایل محبوبیت جاوا استفاده برنامه‌نویس‌ها از جاوا اسکریپت در بخشی از پروژه است. با این حال اگر تنها ۱۲ ماه گذشته را در نظر بگیریم، پایتون به لطف رشد فناوری‌های یادگیری ماشین پرکاربردتر از همه بوده و ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان به مطالعه و یادگیری آن پرداخته‌اند.

توسعه دهندگان از زبان متن باز «تایپ اسکریپت» مایکروسافت هم به خوبی استقبال کرده‌اند تا حدی که به زبان اصلی ۱۲ درصد آنها تبدیل شده است.

زمانی که پای روی آوردن به زبان‌های جدید پیش می آید اغلب افراد زبان «گو»، کاتلین و پایتون را ترجیح می‌دهند. «راست» (Rust) در رتبه چهارم قرار دارد و تایپ اسکریپت، «سوئیفت» و «دارت» در رده‌های بعدی قرار دارند.

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *