RedMonk فهرست برترین زبان‌های برنامه‌نویسی را منتشر کرد؛ سقوط جاوا به رتبه سوم بعد از ۸ سال

شرکت RedMonk لیست برترین زبان‌های برنامه نویسی در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد. در این جدول جاوا برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ جایگاه خود در بین دو زبان برنامه نویسی برتر را از دست داد و پایتون بالاتر از آن در رتبه دوم قرار گرفت.

شرکت RedMonk لیست برترین زبان‌های برنامه نویسی را با توجه به داده‌های گیت هاب و میزان گفتگوهای کاربران پیرامون زبان‌ها در سایت StackOverflow منتشر می‌کند، به همین دلیل به گفته «Stephen O’Grady»، تحلیلگر ارشد این شرکت باید به لیست با کمی شک و تردید نگریست.

 

لیست برترین زبان‌های برنامه نویسی ژوئن ۲۰۲۰ از نظر RedMonk

1- JavaScript
2- Python
3- Java
4- PHP
5- ++C
6- #C
7- Ruby
8- CSS
9- TypeScript
10- C
11- Swift
12- Objective-C
13- R
14- Scala
15- Go
16- Shell
17- PowerShell
18- Perl
19- Kotlin
20- Rust

لیست برترین زبان‌های برنامه نویسی ژوئن ۲۰۲۰ تفاوت چندانی با لیست ماه مارس ندارد، اما پایتون صرفاً به دلیل حفظ جایگاه دوم به عنوان برنده اصلی معرفی شده است. O’Grady می‌گوید پایتون اولین زبان غیر جاوا و جاوا اسکریپت است که به تنهایی تا رتبه دوم جدول صعود می‌کند.

در رده بندی این شرکت جاوا پس از نزدیک به یک دهه جایگاه خود در بین دو زبان برنامه نویسی برتر را از دست داد، اما با این حال O’Grady می‌گوید نباید موفقیت آن را تمام شده دانست. به گفته او سلطه این زبان به دلیل توجه برنامه نویسان به زبان‌های دیگر به خطر افتاده است.

زبان برنامه نویسی راست (Rust) که توسط موزیلا توسعه داده شده و تنها ۵ سال از عمر آن می‌گذرد، به دستاورد بزرگی دست یافت و برای اولین بار در رتبه بیستم جدول برترین زبان‌های برنامه نویسی RedMonk قرار گرفت. شرکت‌هایی همچون اپل، آمازون، دراپ باکس، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت از این زبان برای توسعه پلتفرم استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی آر (R) نیز که به دلیل افزایش استفاده دانشگاه‌ها و مراکز درمانی از آن برای توسعه واکسن برای ویروس کرونا به محبوبیت بالایی رسیده، در رتبه سیزدهم جدول قرار گرفته است. تایپ‌اسکریپت که نسخه پیشرفته‌تر جاواسکریپت به شمار می‌رود نیز در جایگاه نهم جا خوش کرده است. باید دید این زبان همانند Swift جایگاه خود در بین ده زبان برتر را از دست می‌دهد یا با افزایش محبوبیت به رتبه‌های بالاتر صعود خواهد کرد.

 

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *