آموزش لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

شاید اگر به 10 سال قبل برگردیم آنقدر ویندوز همه گیر بود که تعداد بسیار بسیار کمی از افراد از لینوکس یا سایر سیستم عامل ها برای کامیپوترهای شخصی خودشان استفاده می‌کنند. امروز هم این نسبت کم و بیش وجود دارد و بر اساس آمار رسمی که توسط venturebeat در سال 2019 منتشر شده است، ویندوز با اختلاف بسیار بیشتری بازار سیستم عامل های خانگی را در اختیار دارد.

لینوکس

اما اگر نگاهی به روند رشد سیستم عامل لینوکس بیاندازیم متوجه می‌شویم که اقبال کاربران به استفاده از سیستم عامل‌های لینوکسی بیشتر شده است. اما با نگاهی به سهم بازار سیستم عامل های سروری، متوجه خواهیم شد که شرایط کاملا متفاوت است. همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، سهم بازار سیستم عامل های ویندوزی در بخش سرور تنها 29 درصد است و این در حالی است که توزیع های مختلف لینوکس بیش از 70 درصد بازار را در اختیار دارند.

لینوکس

حال که به دامنه کاربردهای لینوکس پی بردید، برویم سراغ اصل موضوع یعنی:

 

یادگیری لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

شما که اکنون در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالا با یک سیستم عامل ویندوزی، لینوکسی، مک، iOS یا اندرویدی وارد صفحه ویرگول کهکشان شده اید. اگر بخواهید این سیستم عامل ها را به یک نفر دیگر آموزش دهید یقینا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شما نقطه شروع و پایان و مسیر آموزشی مناسب خواهد بود.
هر سیستم عاملی ویژگی‌های خاص خود را دارد، از طرف دیگر گسترده بودن آن باعث می‌شود که نتوان به راحتی آن را به فرد دیگری آموزش داد. سیستم عامل لینوکس هم دقیقا همین ویژگی‌ها را دارد. یک سیستم عامل گسترده، شامل بسیاری از امکانات و دستورات کنترلی و تعداد بسیار زیادی توزیع. برای حل این مشکل سازمان‌های بین المللی مختلفی اقدام به تهیه مسیر آموزشی مناسبی برای یادگیری لینوکس کرده‌اند. در بین این موسسات، موسسه LPI به عنوان یک موسسه غیر انتفاعی یکی از شناخته‌شده‌ترین هاست. LPI وابسته به هیچ سازمان خاصی نیست و از این رو مسیر آموزشی که برای دوره های خود در نظر گرفته است فارغ از نیازهای یک سازمان یا نهاد خاص است و هیچ وابستگی به توزیع خاصی از لینوکس ندارد.

لینوکس

همانطور که از مسیر آموزشی این موسسه قابل مشاهده است، آموزش‌های لینوکس در چهار سطح اصلی تعریف می‌شوند. در دوره LINUX Essential کاربران با مفاهیم اولیه و پایه لینوکس آشنا می‌شوند و در ادامه با شرکت در دو دوره LPIC-1 و LPIC-2 می‌توانند مهارت کافی را برای مدیریت و راهبری سیستم های مبتنی بر لینوکس کسب کنند. پس از گذراندن این دوره‌ها کاربران اگر بخواهند بیشتر در خصوص قابلیت‌ها و هسته لینوکس اطلاعات کسب کنند می‌توانند از بین گرایش‌های موجود در سطح LPIC-3 یک گرایش را انتخاب و آموزش‌های خود را در آن پیگیری کنند.
برای آموزش لینوکس عموم کاربران در سراسر جهان در دو دوره آموزشی سطح 1 و 2 حضور پیدا می‌کنند چرا که پس از پایان این دو دوره سطح علمی فرد تا حدی پیشرفت خواهد کرد که می‌تواند مدیریت و پیکربندی سیستم های کلاینت و سروری لینوکس را تا حد قابل قبولی اجرا کنند.
از این رو موسسه کهکشان به منظور رفاه بیشتر دانشجویان خود دو دوره آموزشی LPIC-1 و LPIC-2 را در قالب یک پک ارایه کرده است به این شکل که دانشجویان با حضور در این دوره پک لینوکس LPIC ، هر دو دوره LPIC-1 و LPIC-2 را به شکل پیوسته می‌آموزند و در پایان مدرک معتبر خود را هم دریافت می‌کنند.

دوره پک لینوکس (LPIC1+LPIC2)

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *