سفری امن داشته باشید!

هدف ما این است تا به شما کمک کنیم تا بتوانید حداکثر استفاده را از تکنولوژی حتی در مسافرت ببرید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه ابزار خود را در طول مسافرت بصورت امن به اینترنت وصل کنید و از آن استفاده کنید.

بررسی قبل از سفر

با فرض اینکه شبکه شما در خانه و یا محل کار ممکن است امن باشد باید توجه داشته باشید شبکه هایی که در طول مسافرت به آن وصل میشوید به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. شاید شما ندانید که آیا شخص دیگری در آن شبکه است و یا در حال انجام چه کاری است.قدم های ساده ای که لازم است قبل از مسافرت و به منظور حفاظت از خود و داده های خود بردارید به شرح ذیل است:

  • اطلاعات زمانی امن تر هستند که شما آنها را به همراه نداشته باشید. برای این منظور بهتر است داده هایی را که نیاز نیست به همراه تجهیزات خود داشته باشید را شناسایی و سپس آن ها را حذف کنید.با این کار میتوانید تا حد قابل توجهی اثرات مخرب ناشی از گم کردن تجهیزات،دزدی و یا توقف آنها در گمرکات و با مرز های امنیتی بکاهید. در صورتیکه به مسافرت کاری میروید از سرپرست خود بپرسید که آیا شرکت برای مسافرت های کاری تجهیزات مختص مسافرت ارائه می دهد یا خیر.
  • موبایل و لپ تاپ خود را با استفاده از پسورد سخت قفل کنید.بدین ترنیب در صورت دزدیه و یا گم شدن تجهیزات ، امکان دسترس به اطلاعات موجود در آنها وجود نخواهد داشت.علاوه بر این رمزگذاری کامل حافظه را بر روی موبایل و یا لپ تاپ خود فعال نمایید. در بسیاری از تجهیزات موبایلی وقتی قفل دسترسی روی دستگاه میگذارید، رمزگذاری به صورت خودکار فعال میشود.
  • نرم افزاری بر روی دستگاه نصب کنید که در صورت گم شدن و یا دزدیه شدن آن بتوانید از راه دور آن را ردیابی کنید و یا حتی اطلاعات را از راه دور پاک کنید.
  • قبل از سفر ، برنامه ها و آنتی ویروس و دستگاه ها خود را بروز رسانی کنید و مطمئن شوید که اخرین ویرایش در حال اجراست.بسیاری از حملات بر روی دستگاه هایی رخ میدهد که نرم افزار های بروز ندارند.
  • قبل از مسافرت های خارجی میبایست بررسی کنید که چه طرح خدماتی از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات موبایلی بر روی گوشی شما فعال است.اغلب سرویس دهندگان موبایل برای استفاده از داده فرامرزی هزینه بالاتری را مطالبه میکنند لذا شما ممکن است بخواهید در زمان مسافرتهای برون مرزی خدمات داده را برای تلفن خود غیر فعال نمایید و یا سیم کارت محلی پیش پرداخت شده تهیه نمایید.

گم شدن/دزدیده شدن دستگاه

به محض اینکه سفر خود را شروع کردید از امنیت فیزیکی دستگاه های خود اطمینان حاصل کنید. بعنوان مثال به هیچ عنوان در داخل ماشین که به راحتی قابل دیدن است نگذارید در این صورت ممکن است افراد بزهکار پس از شکستن شیشه خودرو یا هر چیز با ارزشی که میبینند را بدزدند.گرچه دزدیدن وسایل شما محتمل است ولی بر اساس تحقیقات اخیر Verizon، احتمال اینکه مردم وسایل خود را گم کنند صد برابر بیشتر از دزدیده شدن آن است. بنابراین همیشه در طول مسافرت با بررسی مجدد مطمئن شوید که وسایل خود را فراموش نکرده اید.بعنوان مثال زمانیکه در فرودگاه در حال عبور از بخش امنیتی هستید و یا در حال پیاده شده از تاکسی و یا خروج از رستوران هستید و یا در حال تحویل اتاق هتل خود هستید و یا قبل از پیاده شده از هواپیما هستید بررسی کنید که وسایل خود را فراموش نکرده اید.

دسترسی به شبکه های بیسیم

دسترسی به اینترت در طول مسافرت به معنی استفاده از اکسس پوینت های عمومی نظیر هتل ، کافی شاپ و یا فرودگاه است. استفاده از این شبکه های بیسیم عمومی دارای دو اشکال اساسی است . اولا شما نمیدانید که چه کسی آنها را راه اندازی کرده و ثانیا چه کسانی به آنها وصل هستند. به این دلیل میبایست آنها را نامطمئن دانست و حقیقت این مسئله که چرا باید قبل از مسافرت تجهیزات خود را امن کنید همین است. علاوه بر این ، در شبکه بی سیم از امواج رادیویی استفاده میشود و این به این مفهوم است که افرادی در نزدیکی شما بطور بالقوه قابلیت ترجمه و نظارت بر ارتباطات شما را دارند. به همین دلیل در صورتیکه از شبکه های بی سیم عمومی استفاده میکنید، میبایست حتما کلیه فعالیت های برخط شما رمزگذاری شده است.بعنوان مثال زمانیکه با مرورگر خود بصورت برخط به سایتی وصل میشوید مطمئن شوید که ارتباط شما رمزگذاری شده است. در این صورت میتوانید با پیدا کردن کلمه “HTTPS://” و یا شکل یک قفل بسته را کنار آدرس URL خود را رمزگذاری شدن آن ارتباط مطمئن شوید . علاوه بر این شما ممکن است از VPN استفاده کنید که قادر است کلیه فعالیت های برخط شما را رمزگذاری کنید. VPN ممکن است از طرف شرکت برای شما فعال شود و یا ممکن است شما برای استفاده شخصی آن را خریداری کنید. اگر نگران هستید که نتوانید شبکه بی سیم مطمئنی را بیابید میتوانید از اینترنت گوشی همراه هوشمند خود استفاده کنید. هشدار : همانگونه که قبلا گفته شد استفاده از اینترنت همراه در مسافرت هلی فرامرزی میتواند گران باشد.لازم است هزینه های را با شرکت ارائه دهنده خدمات بررسی کنید.

کامپیوتر های همگانی

هرگز از کامپیوتر های همگانی نظیر کامپیوتر های موجود در لابی هتل ها و یا کافی نت ها برای ورود به حساب ها و دسترسی به اطلاعات حساس استفاده نکیند. شما نمیدانید چه کسانی قبلا از آن کامپیوتر ها استفاده کردند و ممکن است عمدی یا سهوی آنها را آلوده کرده باشند. در صورت امکان تنها از دستگاه هایی استفاده کنید که مطمئن و قابل کنترل هستند. در بهترین حالت ، کامپیوتر های عمومی تجهیزاتی مناسب برای دریافت اطلاع از وضعیت آب و هوا و یا خواندن اخبار هستند. ورود به هر نوع حساب شخصی نظیر حساب گوگل میتوانید چراغ سبزی برای هکر ها باشد که ممکن است شمارا تحت نظر گرفته باشند.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *