آیا ویندوز 10S واقعا عملکرد بهتری نسبت به ویندوز 10pro دارد؟

در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیا ویندوز ۱۰ اس نسبت به ویندوز ۱۰ پرو عملکرد بهتری دارد یا خیر.

مایکروسافت اخیرا در کنار سرفیس لپ‌تاپ جدید خود از ویندوز ۱۰ اس نیز رونمایی کرده است. این نسخه از ویندوز ۱۰ فقط به اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که از طریق فروشگاه ویندوز استور در دسترس قرار گرفته‌اند، محدود شده است. بیشتر افرادی که با این نسخه از سیستم‌عامل یاد شده کار کرده و یا آن را مورد بررسی قرار داده‌اند، بلافاصله آن را به ویندوز ۱۰ پرو به‌روزرسانی کرده‌اند. متاسفانه به همین دلیل بسیاری از افراد بررسی کننده‌ی ویندوز ۱۰ اعلام کرده‌اند که تفاوتی در عملکرد این نسخه با ویندوز ۱۰ پرو وجود ندارد. این در حالی است که مایکروسافت خود اعلام کرده ویندوز ۱۰ اس نسبت به ویندوز ۱۰ پرو عملکرد بهتری دارد.

این را هم باید به یاد داشته باشیم که ویندوز ۱۰ اس فقط یک نسخه‌ی دیگر از ویندوز ۱۰ است. اینکه بگوییم ویندوز ۱۰ اس از ویندوز ۱۰ پرو سریع‌تر عمل می‌کند، همانند این است که بگوییم ویندوز ۱۰ پرو از ویندوز ۱۰ هوم سرعت بیشتری دارد و این در حالیست که همه می‌دانیم چنین فرضی واقعیت ندارد. اینکه مایکروسافت اعلام کرده ویندوز ۱۰ اس سرعت بیشتری دارد، به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته بر روی این نسخه ارتباطی ندارد و در واقع منظور ردموندی‌ها از این حرف این است که چگونه می‌توان در دراز مدت از این سیستم‌عامل استفاده کرد و این موردی است که به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران به آن توجهی ندارند.

ویندوز ۱۰ اس چگونه عملکرد سریع تری دارد؟

همانطور که گفتیم با اجرای ویندوز ۱۰ اس شما فقط می‌توانید اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی را نصب کنید که از طریق فروشگاه ویندوز استور منتشر شده باشند. این یعنی اگر بخواهید یک بازی یا اپلیکیشن خاص را دانلود کنید، آن بازی یا اپلیکیشن باید حتما از طریق ویندوز استور نصب شود و راه دیگری برای انجام این کار در دسترس نیست. از نظر تئوری این موضوع باعث می‌شود که امنیت سیستم شما بالاتر رفته و سرعت سیستم‌عامل به مرور زمان کاهش پیدا نکند و در نتیجه همیشه با سرعت مناسب و کاملا روان اجرا شود؛ چرا که در این شرایط احتمال نصب بد افزار و یا ویروس بسیار کم است. از دیگر ویژگی های ویندوز ۱۰ اس عدم اضافه شدن اپلیکیشن‌های نصب شده از طریق ویندوز استور به بخش استارت‌اپ است؛ به همین دلیل پس از نصب نرم افزارهای مختلف، سرعت بالا آمدن ویندوز کاهش نخواهد یافت.

ویندوز 10

ایده‌‌ی کلی این است که ویندوز ۱۰ اس پس از ۶ تا ۱۲ ماه استفاده با مشکل کاهش سرعت مواجه نشود. بدین ترتیب می‌توان اینگونه استدلال کرد که ویندوز ۱۰ هوم یا ویندوز ۱۰ پرو به دلیل نصب و حذف اپلیکیشن‌ها و بازی‌های گوناگون پس از ماه‌ها استفاده دچار کاهش سرعت می‌شوند. امکان دارد بعضی از اپلیکیشن‌های نصب شده توسط شما خود را به پوشه استارت‌اپ ویندوز اضافه کنند و در نتیجه مدت زمان ورود به ویندوز افزایش خواهد یافت. افزون بر این برخی از نرم افزارها بخش رجیستری ویندوز را نیز تا حدودی تغییر می‌دهند و همین مورد می‌تواند موجب کند شدن پی‌سی شود. بسیاری از متخصصان حوزه‌‌ی فناوری پیشنهاد داده‌اند که هر چند وقت یک بار ویندوز را به صورت کامل و از پایه نصب کنید تا بدین طریق این سیستم عامل همیشه با سرعت بالا و روان اجرا شود؛ اما این ایده برای کاربران معمولی که روش نصب ویندوز را نمی‌دانند چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

اساساً ویندوز ۱۰ اس این مشکل را رفع می‌کند. با استفاده از این نسخه از سیستم عامل دسکتاپی مایکروسافت، دیگر نیازی نیست که هر چند وقت یک بار ویندوز را به طور کامل و از پایه‌ نصب کنید. در واقع منظور مایکروسافت از عملکرد بهتر ویندوز موبایل ۱۰ اس در مرور زمان همین ویژگی است. این نسخه از ویندوز همیشه همانند نسخه‌ای که به تازگی نصب شده اجرا خواهد شد. اگر به نصب ویندوز ۱۰ پرو حساس هستید، احتمال اینکه بتوانید عملکردی شبیه به عملکرد ویندوز ۱۰ اس را در این نسخه تجربه کنید وجود دارد؛ اما واقعیت این است که بیشتر کاربران به آنچه بر روی دستگاه‌های خود نصب می‌کنند اهمیت زیادی نداده و همین مورد باعث خواهد شد تا در دراز مدت سرعت ویندوز آنها کاهش یابد.

کاربران عادی ویندوز

با استفاده از ویندوز ۱۰ پرو با نصب هر نرم افزار احتمال نصب نوار ابزارها، بهینه‌سازهای موتورهای جستجو و اپلیکیشن‌های مدت‌دار هم وجود دارد. اما دکمه‌ی دوست داشتنی Express Install که همگی آن را می‌شناسیم، در هنگام دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها از نصب شدن هرگونه نرم افزار، نوار ابزار و … اضافه جلوگیری خواهد کرد. نکته‌ی دیگر اینکه بسیاری از کاربران حتی متوجه نمی‌شوند که در هنگام نصب نرم‌افزارهای مختلف خارج از ویندوز استور، چه اپلیکیشن‌ها و اضافات نرم‌افزاری دیگری را بر روی سیستم خود نصب کرده‌اند و اصولا یکی از دلایل کند شدن سرعت دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز با گذشت زمان همین مورد است. اما این مشکل در ویندوز ۱۰ اس وجود ندارد. مادامی که شما اپلیکیشن‌های مختلف را فقط از ویندوز استور نصب کنید، سیستم شما همچنان روان و سریع عمل خواهد کرد و سرعت آن با کاهش مواجه نخواهد شد.

ویندوز 10

کند شدن سرعت ویندوز با گذشت زمان مشکلی است که از گذشته گریبان‌گیر این سیستم عامل بوده است. برای مدتی همین مشکل دلیل اصلی مهاجرت کاربران از ویندوز به سیستم عامل مک بود. اما در واقعیت این خود ویندوز نیست که با گذشت زمان با کاهش سرعت مواجه می‌شود؛ بلکه دلیل اصلی رخ دادن این مشکل، نصب نرم افزارهای مختلف است. بدین ترتیب هر چه نرم افزارهای مختلف و گاها ناکارای بیشتری نصب کنید، ویندوز شما کندتر خواهد شد. اگر در نصب اپلیکیشن‌های مختلف بر روی سیستم عامل ویندوز دقت کافی داشته باشید، پی‌سی شما هیچگاه با گذشت زمان با کاهش سرعت مواجه نخواهد شد؛ اما کاربران عادی هیچ‌گاه به مشکل یاد شده از این زاویه نگاه نمی‌کنند و اگر مشکلی در دستگاه آنها بروز دهد مقصر را ویندوز می‌دانند.

البته شما هم احتمالاً همانند بسیاری دیگر از خوره‌های تکنولوژی به آنچه در سیستم‌های ویندوزی خود نصب و یا حذف می‌کنید اهمیت می‌دهید. از نظر مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس برای چنین کاربرانی مناسب نیست؛ زیرا این کمپانی می‌داند که افراد حرفه‌ای از روش صحیح کار با سیستم عامل ویندوز ۱۰ هوم یا ویندوز ۱۰ پرو آگاهی کامل دارند. اما شرایط اعلام شده توسط مایکروسافت فقط برای افراد حرفه‌ای و به اصطلاح گیک برقرار است. این در حالیست که بسیاری از کاربران عادی حتی نمی‌دانند که پوشه‌ای به نام استارت‌اپ در ویندوز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین دلایل کند شدن پی‌سی‌ها با گذشت زمان است.

با توجه به آنچه گفتیم حال می‌دانید چرا مایکروسافت مدعی شده که سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس نسبت به ویندوز ۱۰ پرو با گذشت زمان عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. سرعت و عملکرد ویندوز ۱۰ اس بهتر است؛ زیرا کاربر نمی‌تواند فایل‌هایی‌ با پسوند exe. را به همراه تعداد زیادی نرم افزار اضافه و یا نوار ابزار یا اپلیکیشن‌های مدت‌دار بر روی سیستم نصب کند. با گذشت زمان این نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپی مایکروسافت همچنان با سرعت بالا و به طور روان اجرا خواهد شد، زیرا اپلیکیشن‌های نصب شده باعث بالا بردن مدت زمان بارگذاری سیستم عامل و نیز کند شدن اجرای فرامین مختلف نخواهند شد.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *