پشتیبان ها:از چه؟کی و چگونه؟

دیر یا زود با اتفاقی ناخواسته به احتمال زیاد فایل های شخصی،مدارک یا عکس هایتان را از دست خواهید داد.مثال ها شامل پاک کردن تصادفی و ناخواسته فایلی،خرابی سخت افزار،گم کردن لپ تاپ یا آلوده شدن به ویروس کامپیوتری می باشند.در چنین مواقعی،پشتیبان ها اغلب تنها راه بازسازی زندگی دیجیتالی شماست.در این مقاله توضیح خواهیم داد پشتیبان چیست و چگونه از داده هایمان پشتیبان بگیریم و چگونه استراتژی ای را که برایمان مناسب است را توسعه دهیم.

پشتیبان ها:از چه؟کی و چگونه؟

پشتیبان ها کپی اطلاعات شما هستند که جای دیگر ذخیره شده اند،وقتی شما اطلاعات مهمی از دست می دهید،می توانید آن اطلاعات را از پشتیبان ها بازیابی کنید.مشکل اینست که بیشتر مردم پشتیبان تهیه نمی کنند که کمی شرم آور است چون پشتیبان گیری کاری ساده و ارزان است. دو روش در زمینه انتخاب اینکه از چه فایلی پشتیبان بگیریم وجود دارد:1-داده خاصی که برایتان خیلی مهم است.2-همه چیز!شامل همه سیستم عامل. روش اول ، پشتیبان گیری را آسان میکند و در فضای دیسک سخت صرفه جویی می کند. دومین روش ساده تر و قابل فهم تر است. اگر شک دارید از چه چیزی پشتیبان گیری کنید ما توصیه می کنیم از همه چیز پشتیبان گیری کنید.

در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که هر چند وقت یکبار از داده هایتان پشتیبان گیری کنید.گزینه های معمول ساعتی،هفتگی و غیره هستند. برای استفاده در منزل،برنامه های پشتیبان گیری شخصی مثل Time Machine شرکت اپل یا Windows Backup and Restore شرکت مایکروسافت به شما امکان ایجاد پشتیبان گیری به صورت خودکار برنامه زمانی “تنظیمش کن و ولش کن” می دهند. این راه حل ها در طول روز و هنگام کار با کامپیوترتان یا حتی وقتی با آن کار نمی کنید،بی سرو صدا از داده هایتان پشتیبان گیری می کنند. راه حل دیگر “محافظت مستمر” است که در آن از فایل های جدید و فایل های تغییر یافته به محض اینکه بسته شدند پشتیبان گیری می کند. ما پیشنهاد می کنیم حداقل روزانه پشتیبان گیری کنید.

در نهایت باید تصمیم بگیرید چگونه می خواهید پشتیبان بگیرید.دو روش برای پشتیبان گیری وجود دارد. رسانه فیزیکی یا ذخیره سازی روی اینترنت

هر روش مزایا و معایبی دارد. اگر نمیدانید از کدام روش استفاده کنید از هر دوی این روشها استفاده کنید. رسانه فیزیکی دستگاهی است که کنترلش می کنید. مثل یو اس بی درایو خارجی یا دستگاههای دسترسی به شبکه وای فای . مزیت استفاده از رسانه های فیزیکی شخصی اینست که قادرید حجم زیادی از داده را با سرعت بالا ذخیره و بازیابی کنید. عیبش اینست که اگر آلوده به بد افزاری مثل باج افزار شدید ممکن است بدافزار در پشتیبان شما منتشر شود. همچنین اگر حادثه ای مثل آتش سوزی یا دزدی اتفاق بیفتد ممکن است نه تنها کامپیوتر از دست بدهید بلکه ممکن است پشتیبان ها هم از دست بروند. به همین دلیل اگر رسانه خارجی برای پشتیبان گیری استفاده میکنید باید نسخه ای از پشتیبان را در جای امن دیگر نگه دارید .آنها را برچسب گذاری کنید.

راه حل های براساس ابر خدمات آنلاینی هستند که فایل ها را در اینترنت ذخیره می کنند. معمولا،اپلیکیشنی روی کامپیوتر نصب می کنید.اپلیکیشن بطور خودکار فایلها را به صورت برنامه زمانبندی شده یا طوری که شما اصلاح کرده اید پشتیبان می گیرد.سادگی،پشتیبان گیری،اغلب خودکار و دسترسی به فایل ها از هرجا که باید از مزایای راه حل ابری است. همچنین چون داده روی ابر است حوادث خانگی مثل دزدی و آتش سوزی به پشتیبان ها آسیب نمی زند. نهایتا با پشتیبانی های ابری می توان فایل ها بدون اینکه به بدافزارهای مثل باج افزار آلوده شده باشند بازیابی کرد. معایب آن شامل زمان طولانی برای پشتیبان گیری و بازیافت حجم بالای داده می باشد. همچنین امنیت و حریم خصوصی مهم هستند. آیا خدمات پشتیبان گیری کنترل های امنیتی قوی ای مانند کد گذاری داده و تایید هویت دو مرحله ای ارائه می دهند.

در پایان،دستگاه های موبایلتان را فراموش نکنید. مزیت دستگاههای موبایل اینست که بیشتر داده ها قبلا در ابر ذخیره شده اند،مثل ایمیل،رویدادهای تقویم یا تماس ها.اما ممکن است اطلاعاتی داشته باشید که در ابر ذخیره نشده باشد،مثل موقعیت اپلیکیشن های موبایل، عکس های جدید و تنظیمات سیستم. با پشتیبانی گیری از دستگاه موبایلتان، نه تنها از این اطلاعات حفاظت می کنید، بلکه بازسازی دستگاه هم آسانتر است. مثلا همگانی که دستگاه جدیدتر می خرید یک آیفون/آیپد بطور خودکار با ابر شرکت اپل پشتیبان گیری می شود. اندروید یا دستگاههای دیگر بسته به سازنده یا ارائه دهنده خدمات پشتیبان گیری می شوند. در بعضی موارد، ممکن است اپلیکیشن موبایلی نخرید که مخصوصا برای پشتیبان گیری طراحی شده باشد.

بازیابی

پشتیبان گیری از داده فقط نیمی از مبارزه است،شما باید اطمینان حاصل کنید که می توانید داده ها را بازیابی کنید. هر ماه با بازیابی یک فایل و معتبر کردن محتویات بررسی کنید که پشتیبان ها درست کار کنند. بعلاوه،حتما قبل از ارتقا ای اساسی،از کل سیستم پشتیبان بگیرید(مثل تعویض هارد درایو) و بررسی کنید قابل بازگرداندن باشد.

نکات کلیدی

  • پشتیبان گیری را تا جای ممکن خودکار کنید و آنرا بطور مرتب چک کنید.
  • هنگام بازسازی کل سیستم با استفاده از پشتیبان،حتما از آخرین و جدیدترین روش های امنیتی بروز رسانی شده استفاده کنید.
  • پشتیبان های قدیمی ممکن است باعث زحمت شوند، و باید از بین برده شوند تا اشخاص غیرمجاز به آن دسترسی پیدا نکنند.
  • اگر از راه حل ابری استفاده می کنید،در مورد سیاست ها و شهرت ارائه دهنده تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید آنها نیازهای شما را برآورده می کنند. برای مثال،آیا آنها داده ها را رمزگذاری می کنند؟ چه کسی به پشتیبان ها دسترسی دارد؟ آیا آنها gnorts authentication مثل تایید دو گام را پشتیبانی می کنند؟

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *