صفحه ورود خود را قفل کنید

قسمت مهم حفاظت از اطلاعاتی مثل ایمیل، رسانه های اجتماعی یا حسابهای آنلاین بانکی شما، فرایندی است بنام احراز هویت که اثبات میکند کسی می خواهد وارد حساب آنلاین شود،چه کسی هست. ممکن است ندانید ولی سه روش مختلف برای اثبات اینکه شما چه کسی هستید وجود دارد: چیزی که شما میدانید-مثل رمز عبور، چیزی که دارید-مثل گواهینامه رانندگی، و آنچه هستید (مشخصات زیست شناسی شما)بخشی از شما-مثل اثر انگشت.هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایایی است. معمول ترین روش احراز هویت، استفاده از رمز عبور است،چیزی که شما میدانید. متاسفانه استفاده از فقط رمز عبور به عنوان تنها راه اثبات هویت، روز به روز نا امن تر میشود. در این مقاله به شما خواهیم گفت تا چگونه با استفاده از روشهایی که احراز هویت دو عاملی نامیده میشوند، از خود محافظت کرده و صفحه ورود خود را قفل کنید.

رمزهای عبور دیگر به تنهایی کافی نیستند

رمز عبور نوعی احراز هویت کاربر بر مبنای آنچه که شما میدانید است. در صورتیکه کسی رمز عبور شما را بدست بیاورد و یا آن را حدس بزند، خواهد توانست جای شما را معرفی کرده و به تمامی اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. یکی از مهمترین دلایل هک شدن اکانت ها استفاده از رمز های عبوری است که قابل حدس هستند. به همین دلیل است که به شما توصیه میشود که از گذرواژه های عبارتگونه(رمز عبوری که از کنار هم گذاشتن چند کلمه ساخته میشوند) استفاده کنید که حدس زدن آن برای دیگران سخت است، همچنین برای هر یک از حسابهای کاربری خود رمز های عبور متفاوت داشته باشید و رمز عبور خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. علیرغم توجه به پیشنهادات فوق باز هم رمز عبور شما موثر نیستند. خوشبختانه راهکار سریع و ساده ای برای کنترل و محافظت از اطلاعات شخصی شما وجود دارد و آن استفاده از احراز هویت دو عاملی است.

احراز هویت دو عاملی چیست؟

احراز هویت دو عاملی بسیار قوی تر از استفاده از رمز عبور به تنهایی است. این راه حل با فراهم کردن دو روش ثابت میکند که شما همان شخصی هستید که اعلام میکنید. برای مثال میتوان به استفاده از کارت بانکی در ATM اشاره کرد. زمانیکه که شما از دستگاه ATM  پول دریافت میکنید، در واقع از مکانیزم احراز هویت دو عاملی استفاده کرده اید. برای دریافت پول نقد شما دو چیز لازم دارید ،کارت بانکی خود(چیزی که دارید) و رمز عبور بانکی (چیزی که میدانید). اگر کارت بانکی شما گم یا دزیده شود کسی بدون داشتم رمز کارت شما قادر به برداشت پول از حساب شما نخواهد بود. سارقین برای دریافت پول از حساب شما میبایست هم رمز شما را داشته باشن و هم کارت بانکی شما. احراز هویت دو عاملی نیز از همین مفاهیم استفاده میکند.

چگونه کار میکند؟

احراز هویت دو عاملی در بسیاری از سایت ها، ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و بانکهای بزرگ استفاده میشود. علاوه بر این بسیاری از این سایتها دستورالعمل های ساده و گام به گام را برای راه اندازی احراز هویت دو عاملی را ارائه میدهند. زمانیکه این قابلیت را فعال میکنید انتظار دارید عمکرد آن به این شکل باشد. ابتدا، به حساب خود با استفاده از نام کاربری و رمز عبور که از قبل داشتید وارد میشوید. این مرحله بخش اول از دو عاملی است که برای ورورد نیاز دارید-چیزی که میدانید. سپس یک کد منحصر به فرد را غالبا بصورت پیام کوتاه به تلفن هوشمند شما ارسال میشود را دریافت خواهید کرد. در آخر این کد را بر روی صفحه ورودی وارد میکنید. این بخش نیز عامل دوم از این احراز هویت است-شما میباست تلفن خود را برای دریافت کد در دسترس داشته باشید. به این ترتیب حساب کاربری شما کامل قفل شده است. حتی اگر مجرمان سایبری رمز عبور شما را بدست بیاورند نخواهند توانست به حساب کاربری شما وارد شوند مگر اینکه موبایل شما را هم داشته باشند.

بجای دریافت کد خاص از طریق پیام کوتاه، برنامه مخصوص احراز هویت را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید. این برنامه موبایل هر زمان که بخواهید به حساب کاربری خود وارد شوید برای شما کد منحصر به فرد تولید میکند. مزیت استفاده از این برنامه موبایل امنیت بالاتر آن نسبت به ارسال کد از طریق پیامک است. علاوه بر این استفاده از برنامه موبایل به این دلیل که نیازی به ارتباط با شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن همراه ندارد، راحتر نیز هست. این برنامه دائما در حال تولید کدهای منحصر به فرد جدید است تا برای ورود به حساب کاربری استفاده کنید.

در حالیکه به نظر میرسد استفاده از احراز هویت دو عاملی کار شما را بیشتر خواهد کرد ولی در حد بالایی باعث افزایش امنیت اطلاعات شخصی شما نیز خواهد شد. منتظر نباشید تا حساب شما هک شود و بعد به فکر امن کردن آن بیافتید. با فعال کردن احراز هویت دو عاملی صفحه ورود خود را برای حساب های بانکی ، ایمیل و رسانه های اجتماعی امن کنید و از اینکه امنیت بالاتری بدست آورید لذت ببرید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *