کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی

شما احتمالا فکر میکنید مجرمان اینترنتی مغزهای متفکری هستند که پشت کامپیوتر نشسته اند و حملات و حقه های پیچیده ای را از طریق اینترنت طراحی و پیاده میکنند. در حالی که بسیاری از مجرمان سایبری امروزه با استفاده از فناوری هایی مانند ایمیل یا پیامک های فوری، یا تلفن برای فریب قربیان خود استفاده می کنند. استفاده از تلفن دو مزیت بزرگ دارد. اول اینکه، برخلاف ایمیل تکنولوژی های امن سازی کمتری وجود دارد که بتوان بر تماس های تلفنی نظارت کرد و قادر به شناسایی و جلوگیری از جرم شد. دوم، برای مجرمان سایبری انتقال احساسات از طریق تلفن بسیار آسان تر است که این احتمال فریب قربانیان را زیاد میکند.حالا ببینیم چگونه میتوان این حقه ها را شناسایی و از آنها جلوگیری کرد.

اول باید بدانیم که هدف این اعمال چیست. آنها معمولا دنبال پول،اطلاعات و یا دسترسی شما(یا هر سه )هستند. آنها این کار را با فریب شما به انجام آنچه که میخواهند انجام می دهند. مجرمان اینترنتی با مردم در سراسر جهان تماس می گیرند و شرایط را برای فرد ایجاد می کنند که بسیار اضطراری بنظر می آید. آنها می خواهند ذهن شما را با نگران کردن مشغول کنند تا شما نتوانید به وضوح فکر کنید، و سپس شما را دستپاچه کرده تا اشتباه کنید. برخی از رایج ترین نمونه ها عبارتند از:

  • تماس گیرنده ادعا میکند که از اداره مالیات تماس میگیرد و شما مالیات را بدرستی پرداخت نکرده اید. سپس  شما را تحت فشار قرار میدهند تا مالیات را روی خط از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید. این کلاه برداری است. خیلی از ادارات دولتی از جمله اداره مالیات هرگز تماس تلفنی نمیگیرند و همه مکاتبات از طریق نامه رسمی است.
  • تماس گیرنده وانمود میکند که از بخش پشتیبان فنی شرکتی تماس میگیرد و توضیح میدهد که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده است. سپس شما را قانع میکند که کامپیوتر شما آلوده شده است و شما راه تحت فشار و اضطرار قرار میدهد که نرم افزار آنها را خریده و دانلود کنید یا اینکه به آنها اجازه دسترسی از راه دوره به کامپیوترتان بدهید.
  • شما یک پیام ماشینی دریافت میکنید که حساب بانکی شما بسته شده است و باید به شماره ای زنگ بزنید تا حساب شما دوباره فعال شود. وقتی که تماس میگیرد به پاسخگوی ماشینی وصل میشوید که از شما میخواهد خود را معرفی کنید و تعدادی سوالهای خصوصی از شما می پرسد. اینها واقعا از بانک شما نیستند و فقط قصد سرقت اطلاعات و هویت شما و سوء استفاده از آنها را دارند.

چگونه از خود محافظت کنید؟

بزرگترین حافظ شما در مقابل این نوع کلاه برداریها خود شما هستید.

  • هر زمان هر کس با شما تماس گرفت و حس اضطرار در شما ایجاد کرد، و شما را تحت فشار قرار داد که کاری برایشان انجام دهید، شدیدا مشکوک باشید. اگر تماس تلفنی در ابتدا به نظر عادی میرسد ولی کم کم عجیب به نظر میرسد،دیگر ادامه ندهید و نه بگویید.
  • اگر به این باور رسیدید که تماسی کلاهبرداری است سریع قطع کنید. اگر شک کردید یا خواستید مطمئن شوید که تماس کلاهبرداری بود یا نه، به وبسایت آن سازمان یا شرکت بروید و شماره تلفن پشتیبان آن سازمان یا اداره را پیدا کرده و با آنها مستقیم تماس بگیرید.اینطوری میدانید که دارید با آن سازمان حقیقی صحبت میکنید.
  • هرگز به نمایشگر شماره تلفن و شماره ای که روی صفحه تلفن دیده میشود اعتماد نکنید، مجرمان معمولا کاری میکنند که شماره های مجاز شرکت یا سازمانی (مثلا اداره مالیات) بر روی تلفن شما نمایش داده شود.
  • هرگز به هیچ تماس گیرنده ای اجازه دسترسی و در اختیار گرفتن کامپیوتر خود را ندهید. یا اینکه شما را فریب دهند که نرم افزاری را دانلود و نصب کنید. مجرمان اینگونه کامپیوتر شما را آلوده میکنند.
  • اگر تماس از طرف شخصی که شما  شخصا نمیشناسید، بگذارید تماس به روی پیامگیر برود. بعدا میتوانید بررسی کنید که چه کسی بوده و چه کار با شما داشته است. در بعضی تلفنها میتوانید روی وضعیت do not disturbe  بگذارید که تماسهای ناشناس بطور خودکار به پیامگیر وصل میشوند.

کلاهبرداری های تلفنی در حال افزایش هستند،شما بهترین حافظ خود در مقابل این نوع جرائم هستید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *