دلایل و کاربرد استفاده از لینوکس

لینوکس open source است و در سال های اخیر بسیار فراگیر شد. اکثر نرم افزارهای آن با زبان C و بخشی از انها با اسمبل نوشته شده و برای افرادی که این زبان های برنامه نویسی را می دانند سیستم عامل غریبه ای نیست. اگر با زبان C آشنا باشید می توانید تغییرات دلخواه خود را در source این سیستم عامل بدهید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند مزیت خوبی برای لینوکس محسوب شود community های بسیار جالبی است که در سطح دنیا برای این سیستم عامل وجود دارد. افراد زحمتکش و صادقی در این گروه ها هستند که تغییراتی در این سیستم عامل و فرایند های آن اعمال می کنند و نتیجه را به راحتی در اختیار همه در سراسر دنیا بصورت رایگان قرار می دهند.

عامل دیگری که باعث شد ما به سمت لینوکس کشیده شویم٬ شرکت های بزرگ بین المللی هستند که در ایران پروژه دارند و اکثر آنها توصیه می کنند که با لینوکس شروع به کار کنیم. به عنوان مثال تعداد زیادی از بیمارستان ها هستند که مجهز به لینوکس شده اند. عمده ترین دلیل آن هم این است که نرم افزارهای موجود در دنیای پزشکی اغلب open source بوده و تحت لینوکس اجرا می شوند. این سیستم عامل کاملا پایدار بوده و پزشک در اتاق عمل به راحتی می تواند با ابزارهایی که تحت این سیستم عامل کنترل می شوند به راحتی کار کند و نگرانی ای نداشته باشد.

در زمینه مخابرات می توانیم به شرکت زیمنس آلمان اشاره داشته باشیم که زیمنس به ایران توصیه کرد تا از این سیستم عامل در زمینه مخابرات استفاده شود. این سیستم عامل در تمام زمینه ها از جمله صنعت خودروسازی٬ هوا و فضا ٬صنایع موشکی٬ موبایل٬ رباتیک٬ صدا و سیما ٬ بورس و حتی صنایع نفتی نفوذ پیدا کرده و سیستم های آنها اغلب امروزه توسط لینوکس اداره می شود.

در ایران هم قیام لینوکس اتفاق افتاده و در سرورهای بانک ها٬ شرکت های بیمه ٬ پمپ بنزین و سازمان ها شاهد مهاجرت به لینوکس هستیم.

عامل دیگری که باعث شد ما سیستم عامل open source رو انتخاب کنیم این است که اغلب دانشجویان با زبان برنامه نویسی C آشنا هستند و دانشجو می تواند سورس این سیستم عامل را در کرنل مطالعه کرده و آن را به نحو دلخواه خود تغییر دهد. خوده این عامل سبب می شود در سراسر دنیا همگان بتوانند این سیستم عامل را توسعه داده و با سرعت خیلی بیشتری نسبت به شرکت های دیگر پیشرفت داشته باشد.

برای مثال مایکروسافت با تعداد مشخصی از کارمندان (تقریبا ده هزار برنامه نویس مایکروسافت)در حال توسعه سیستم عامل خود است. این در حالیست که لینوکس با داشتن جامعه بزرگی از برنامه نویسان و دانشجویان در سراسر دنیا که جمع آنها به بیش از ۴۰۰ هزار نفر می رسد بصورت رایگان در حال توسعه آن هستند و شتاب بیشتری به پیشرفت این سیستم عامل داده و پایداری آن اصلا قابل قیاس با مایکروسافت نمی باشد. امروزه اغلب سازمان ها و شرکت های مطرح و بزرگ دنیا و حتی در کشورهای تراز اول٬ کارمندان ادارات در حال استفاده از این سیستم عاملند.

این سیستم عامل از کوچک ترین دستگاه ها از جمله موبایل ها گرفته تا ابر رایانه و سوپر کامپیوترها را پشتیبانی می کند. جالب است بدانید که گوگل برای اندروید از هسته ی لینوکس استفاده می کند.

لینوکس سیستم عامل ساده ای است که در عین حال به دلیل انعطاف بسیار زیاد آن در صنایع مختلف٬ پیچیدگی های فنی خود را هم داراست. به لحاظ امنیتی لینوکس برای مقیاس بزرگ و به لحاظ کاربری نیز برای Multi-user و multi-tasking طراحی شده است. به گونه ای که اگر یکی از کاربران آن دچار آسیب شود به همان یوزر محدود بوده و نمی تواند به سطوح بالاتر سطح کرنل دستیابی داشته باشد. این در حالیست که در ویندوز با آلوده شدن هر کاربر٬ کل سیستم تحت الشعاع قرار گرفته و دچار آسیب خواهد شد. لینوکس عاری از اشکال امنیتی نیست اما در قیاس با ویندوز به دلیل متن باز بودن ٬ فورا می تواند توسط جامعه بزرگ توسعه دهندگان این سیستم عامل شناسایی و بلافاصله برطرف شود. این در حالیست که ویندوز به دلیل بسته بودن کد منبع٬ اشکالات امنیتی آن توسط دیگران قابل شناسایی نبوده و در صورت لو رفتن یک اشکال امنیتی از آن خسارات فراوانی به جامعه استفاده کنندگان ویندوز وارد خواهد آمد.

انستیتوی تخصصی لینوکس LPI : Linux Professional Institute در سال 1999 در کانادا آغاز به کار نمـــود . این موسسه در سراسر دنیا به عنـوان سازمانی پیشــرو در امر آموزش و ارائه مدارک تخصصی لینوکس ، Open Source و نرم افزار شناخته شده و مـــورد حمایت و تایید شرکت های بزرگی همچون IBM ، ناول ، HP ، پروسافت ، اینتل و بسیاری دیگر می باشد .

انستیتوی تخصصی لینـــوکس LPI : Linux Professional Institute جهت ارتقاء سطح دانش و تخصص جامعه IT خصوصا علاقمندان به لینوکس ، اقدام به ارائه مدارک بین المللی با هدف ایجاد استاندارد بین المللی آموزش متخصصین کارآمد لینوکس نموده است . این مدارک که تحت عنــوان LPIC : Linux Professional Institute Certification در جهان شناخته می گردند بر خلاف سایر مدارک موجود لینـوکس نظیر RHCE ، غیر انتفاعی و Vendor Less بوده و به هیچ محصول یا نوع خاصی از لینوکس وابسته نمی باشند و این امــــر موجب تمایز این مدرک از سایر مدارک موجود لینوکس در دنیای صنعت می باشد .

اين مدرک که اولين سطح مدارک LPI و سطح مقدماتی مديريت لينوکس می باشد و در 11 ژانويه 2000 معرفی و در سال 2003 بازنگری گرديد، شامل دو دوره و دو آزمون LPIC 101,LPIC 102می باشد. در پايان اين دوره افراد به مهارتهای زير دست خواهند يافت:

کار با Linux Command Line
اجرای maintenance های ساده
نصب و راه اندازی workstation ها و اتصال به LAN
مدرکی که سطح دوم از مدارک LPI و سطح ميانی مديريت لينـــوکس می باشد و در 29 نوامبر 2001 معرفی گرديده است، شامل دو دوره و دو آزمون LPIC201, LPIC202 می گردد.

در پايان اين دوره افراد به مهارت های زير دست خواهند يافت :

مدیریت شبکه های کوچک و متوسط
طراحی ، راه اندازی ، عيب يابی ، نگهداری و امنیت شبکه های توام لینوکس و مايکروسافت کوچک
نظارت بر تکنسين ها
مشاوره در زمينه اتوماسيون و خريد

از آنجا که دوره های مربوط به یک مدرک دارای ارتباط بسیار نزدیک و هم پوشانی های فراوانیست و ایده آل ترین حالت ، گذراندن این دوره ها به صورت متناوب و بدون وقفه می باشد ، کهکشان دوره های لینوکس را در قالب پک ارائه نموده .

برای مشاهده دوره LPIC روی لینک زیر کلیک کنید.

LPIC Pack: LPIC 1+ LPIC2

منبع: پویا سازان

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *