تهدیدات تبهکاران سایبری

خیلی مردم به اشتباه خیال میکنند که آنها هدف تبهکاران سایبری قرار نمیگیرند چون آنها وسایل الکتریکیشان یا حساب کاربری آنها ارزش آنچنان ندارد. این تفکر درستی نیست.اگر از فن آوری اطلاعات به هر نحوی در خانه یا محل کار استفاده میکنید، مطمئن باشید که شما برای تبهکاران ارزش دارید. اما، این شانس را دارید که قبلا حفاظت خوبی در مقابل این افراد دارید که آن خود شما هستید.

چرا به دنبال شما هستند؟

در حال حاضر، انواع مختلفی از تبهکاران سایبری روی اینترنت وجود دارند که انگیزه های مختلفی هم دارند. چرا آنها بدنبال شما هستند؟چون با هدف قرار گرفتن شما آنها به منظور خود خواهند رسید. در اینجا دو نمونه متداول از جرایم همراه با انگیزه تبهکاران سایبری بیان میشود.

تبهکاران سایبری: اینها دنبال پول درآوردن هستند به هر اندازه و هر گونه که بتوانند. اینترنت برای آنها جذاب است چون میتوانند هر کس را در سراسر دنیا بخواهند با فشردن دکمه ای هدف قرار دهند. و راههای زیادی هم برای پول بدست آوردن از طریق جرائم سایبری دارند. بطور نمونه، دزدی از حسای بانکی آنلاین شما یا حساب بازنشستگی، تهیه کارت اعتباری تحت نام شما و ارسال قبض پرداخت برای شما،استفاده از رایانه شما برای نفوذ به رایانه دیگران،نفوذ به حساب کاربری شبکه اجتماعی یا شبکه بازی شما و فروش آن به تبهکاران دیگر. میتوان موارد تبهکاری بیشماری را بیان نمود که تبهکاران میتوانند از شما پول بدست بیاورند. صدها هزار تبهکار هر روزه از خواب به نیت نفوذ به رایانه و حساب کاربری مردم بیدار میشوند از جمله شخص شما.

تبهکاران متمرکز روی هدفی: این نوع تبهکاران خیلی حرفه ای هستند و معمولا برای دولنها، گروههای تبهکاری یا رقیبانمان کار میکنند.ممکن است فکر کنید که شغل شما برای آنها خلیل جذابیت نداشته باشد، ولی تعجب خواهید کرد وقتی اهداف آنها را بدانید:

  • اطلاعات و داده هایی که شما در محل کار با آن سروکار دارید،ارزش بسیار زیادی برای شرکتها و دولتهای مختلف دارد.
  • تبهکاران ممکن است روی شما متمرکز کنند نه به این خاطر که به رایانه شما نفوذ کنند بلکه از شما برای نفوذ به رایانه یا حساب کاربری همکارانتان یا دیگر رایانه ها استفاده کنند.
  • این تبهکاران ممکن است شما را هدف بگیرند به خاطر شرکت یا شریک تجاری که شما با آنها کار میکنند.

من آنتی ویروس دارم، خیالم راحت است

اگر من هدف قرار گرفتم مشکلی نیست،آنتی ویروس و فایروال روی رایانه ام نصب میکنیم و محفوظ خواهم بود اینطور نیست؟ حقیقت این است که متاسفانه نه. خیلی از مردم فکر میکنند اگر بعضی نرم افزار های حفاظتی را نصب کنند دیگر امن هستند.متاسفانه این کاملا درست نیست. تبهکاران سایبری هر روز ماهرتر میشوند، و با ترفندهایی که بکار میبرند میتوانند این نرم افزار های حفاظتی را دور بزنند. برای نمونه بدافزارهایی میسازند که آنتی ویروسها نمیتوانند آنها را شناسایی کنند. یا از فیلترهای حفاظتی نرم افزار ایمیل شما با استفاده از فیشینگ های خاص میکذرند،یا به تلفن شما زنگ میزنند و شما را فریب میدهند تا اطلاعات کارت اعتباری شما، یا رمز عبور یا پول شما را بدست بیاوردند.ابزارهای فن آوری نقش مهمی در زمینه محافظت از شما بازی میکنند اما در نهایت شما بهترین محافظ خود هستید.

خوشبختانه امن ماندن خیلی سخت نیست،هوشیاری مرسوم و بعضی رفتار ساده بهترین محافظ شما هستند. اگر ایمیلی یا پیامی یا تلفنی دریافت کردید که از شما واکنش سریع طلب میکنند، یا مشکوک و غیر عادی است،به احتما زیاد شما مورد هدف قرار گرفته اید. برای اینکه مطمئن شوید که رایانه و وسایل الکترونیکی شما امن هستند، آنها را به روز نگه دارید و به روز کردن خودکار را فعال کنید.برای حساب های خود رمز عبارتگونه منحصر به فرد و قوی انتخاب کنید. آگاه بودن از خطرات و راه حل آنها بهترین محافظ خواهد بود.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *