بدافزار چیست؟

بدافزار چیست؟

ممکن است هنگامی که مردم راجع به امنیت صحبت می کنند کلماتی مثل ویروس،تروجان،بد افزار باج گیرنده یا روتکیت شنیده باشید .همه این کلمات یه چیز مشابه را توصیف می کنند، انواع برنامه هایی که مجرمین برای آلوده کردن کامپیوتر ها و دستگاه ها استفاده می کنند. کلمه رایج برای توصیف همه اینها بدافزار است.در این مقاله توضیح خواهیم داد که بد افزار چیست، چه کسی آنرا درست می کند و چرا، و از همه مهمتر چه کاری جهت محافظت از خودتان در برابر بد افزار ها می توانید انجام دهید.

بدافزار چیست؟

به زبان ساده تر نرم افزار-برنامه کامپیوتری-برای انجام عملیات خرابکاری است.در حقیقت، کلمه بدافزار ترکیب کلمه malicious و software است.مجرمان سایبری بدافزار را روی کامپیوتر یا دستگاه ها نصب می کنند تا کنترل آنها را بدست بگیرند یا به محتویات آنها دسترسی پیدا کنند.بعد از نصب این حمله کنندگان از بد افزار ها برای جاسوسی از فعالیت های آنلاینتان ، دزدیدن رمز عبور یا پروندهایتان، یا استفاده از سیستم تان جهت حمله به دیگران استفاده می کنند. بد افزار حتی می تواند مانع دسترسی شما به فایل هایتان شود و از شما باجگیری کند تا بتوانید دوباره کنترل انها را بدست بگیرید.

بعضی از مردم به اشتباه فکر می کنند که بد افزار فقط مشکلی برای کامپیوتر هایی از ویندوز استفاده می کندد است.ویندوز بطور گسترده ای استفاده می شود،پس هدف بیشتر بد افزار هاست.بد افزار هر گونه دستگاهی مثل کامپیوتر های مک، تلفن های هوشمند،یا تبلت را آلوده می کند.هر چقدر مجرمان سایبری کامپیوتر و دستگاه بیشتری را آلوده کنند پول بیشتری بدست می آورند. همه هدف حمله آنها هستند حتی شما.

چه کسی بدافزار درست می کند؟

بدافزار دیگر تفننی یا توسط هکر های تازه کار درست نمی شود، بلکه توسط مجرمان سایبری بسیار پیچیده درست می شود. هدف آنها بدست آوردن پول از کامپیوتر یا دستگاه های آلوده شما، شاید با فروش داده هایی که از شما بدست آورده اند، فرستادن اسپم، حمله Dos (مختل کردن سرویس) یا اخاذی می باشد. دامنه کسانی که دست به ساخت و توزیع بد افزار می زنند و از آن بهره می برند از اشخاصی که برای خودشان اینکار را انجام میدهند تا گروههای خلافکار بخوبی سازمان یافته یا حتی سازمان های دولتی می باشد. کسانی که امروزه بد افزار های پیچیده را می سازند اغلب به اینکار متعهد هستند و گسترش بدافزار ها شغل تمام وقتشان است. بعلاوه، هنگامی که بدافزار را توسعه دادند اغلب آن را به اشخاص یا سازمان های دیگر می فروشند، حتی به مشتریانشان خدمات بروز رسانی و پشتیبانی عرضه می کنند.

از خود محافظت کنید

یک راه حل معمول برای حفاظت از خود، نصب کردن آنتی ویروس از یک فروشنده مورد اعتماد است. اینگونه ابزار، که گاهی نرم افزار ضد بدافزار نامیده می شود برای کشف و توقف بدافزار ها طراحی می شوند. اما آنتی ویروس نمی تواند همه برنامه های خرابکارانه بلاک کند و بزداید. مجرمان سایبری بطور مداوم در حال نوآوری، توسعه بد افزار های جدید و پیچیده تر هستند که ممکن است کشف نشوند. در عوض، فروشندگان آنتی ویروس بطور مداوم در حال بروز رسانی محصولاتشان با توانایی جدید برای کشف بد افزار هستند.سالهای متمادی این کار تبدیل به رقابت تسلیحاتی شده است، و طرفین سعی کرده اند از طرف مقابل زیرک تر باشند. متاسفانه تبهکاران معمولا یک قدم جلوترند.به این دلیل که نمی توانید فقط به آنتی ویروس متکی باشید در اینجا قدم های بیشتری که باید برای محافظت از خود بردارید را می آوریم:

  • مجرمان سایبری اغلب با بهره برداری از آسیب پذیر های نرم افزار های موجود در کامپیوتر ها و دستگاهها آنها را آلوده می کنند. هر چه نرم افزارتان رایج تر باشد آسیب پذیری هایش کمتر است و آلوده کردنش برای مجرمان سایبری مشکل تر است. بنابراین حتما سیستم های عامل ، اپلیکیشن ها و دستگاههایتان بطور خودکار بروز رسانی ها را نصب کنند.
  • راه رایجی که مجرمان سایبری موبایل شما را آلوده می کنند، ساخت اپلیکیشن های جعلی، ارسال آن به اینترنت، و سپس فریب مردم به انلود و نصب آن است. به این دلیل فقط از فروشگاههای آنلاین مورد اعتبار دانلود و نصب کنید. بعلاوه، فقط اپلیکیشن های موبالی نصب کنید که مدت زیادی است به اینترنت فرستاده شده اند، تعداد زیادی از مردم آنرا دانلود کرده اند، و تعدادی نظر مثبت در مورد آن داده اند.
  • در کامپیوتر ها، از حساب کاربری استاندارد استفاده کنید که اختیارات کمتری نسبته به حسابهای مدیریتی و اصلی دارد.اینکار از اینکه انواع متنوعی از بدافزارها خودشان را نصب کنند بطور مضاعف جلوگیری می کند.
  • مجرمان سایبری اغلب مردم را با نصب بدافزار برایشان فریب می دهند. برای مثال ، ممکن است برایتان ایمیل ظاهرا قانونی بزنند که شامل ضمیمه یا لینکی می باشد. شاید اینطور به نظر بیاید که ایمیل از بانک تان یا دوستی است. اما، اگر ضمیمه را باز کنید یا روی لینک کلیک کنید، ممکن است کد مخربی را فعال کنید که بد افزاری را روی سیستم نصب کنید. اگر پیامی حس قوی فوریت ایجاد می کند گیج کننده است، یا خیلی خوب به نظر میرسد بطوریکه باور کردنی نباشد، می تواند یک حمله باشد. ظنین باشید، عقل سلیم معمولا بهترین دفاع شماست.
  • بطور مرتب از سیستم و فایل هایتان بر خدمات مبتنی بر سیستم ابری پشتیبانی گیری کنید یا فایلهای پشتیبان را بصورت آفلاین مثلا بر درایورهای خارجی که به اینترنت وصل نیستند ذخیره کنید. اینکار اجازه نمی دهد بدفزاری تلاش به پاک کردن یا انکریپت کردن پشتیبان هایتان را کند. پشتیبانی ها حیاتی هستند، آنها اغلب تنها راه دریافت مجدد فایلها بعد از آلودگی به بدافزار هستند.

در نهایت، بهترین راه برای دفاع علیه بدافزار بروز نگه داشتن نرم افزار است، نرم افزار آنتی ویروس مورد اعتمادی از فروشنده خوشنام نصب کنید و نسبت به هر کسی که تلاش در جهت فریب دادنتن جهت آلوده سازی سیستم تان دارد هوشیار باشید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *