گوگل هوم ۶ برابر عملکرد بهتری از آمازون آلکسا دارد

گوگل هوم

عملکرد گوگل هوم در پاسخ به ۳ هزار سؤال، ۶ برابر بهتر از دستیار شخصی آمازون آلکسا است.

نمی‌توان بهتر بودن بلندگوهای هوشمند را بر اساس میزان فروش آن‌ها بررسی کرد یا حداقل این موضوع هم‌اکنون در اینترنت دهان‌به‌دهان می‌چرخد. نتیجه یک مطالعه جدید که توسط آژانس دیجیتال 360i انجام شده است، نشان می‌دهد که گوگل هوم نسبت به آمازون الکسا در پاسخگویی صحیح به درخواست‌ها تا ۶ برابر عملکرد بهتری دارد. اگرچه بسیاری از کاربران دستیار صوتی آمازون را انتخاب کرده‌اند، اما آژانس مذکور گوگل اسیستنت را گزینه بهتری می‌داند. ای‌مارکتر در ماه مارس گزارش داد که سهم دستیار صوتی آمازون آلکسا از بازار بلندگوهای هوشمند معادل ۷۰ درصد است.

یک نرم‌افزار اختصاصی ۳۰۰۰ سؤال از گوگل هوم و آمازون آلکسا پرسیده است و در این رقابت، گوگل اسیستنت موفق شده در پاسخگویی صحیح به سؤالات تا ۶ برابر عملکرد بهتری داشته باشد. اگرچه نتیجه‌ی آزمایش مورد بحث کمی غیر منتظره به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه داشته باشیم که روش گوگل و آمازون برای توسعه‌ی تکنولوژی دستیار دیجیتال بسیار متفاوت است.

گوگل به مجموعه اطلاعات نمودار دانش دسترسی دارد. نمودار دانش یک بانک اطلاعاتی از مجموعه حقایقی است که غول دنیای جستجوگرها طی ۵ سال اخیر از نتایج جستجوهای کاربران استخراج کرده است. نمودار دانش برنامه‌ی بسیار بزرگی است که به‌منظور بهینه‌سازی نتایج جستجو در سراسر وب، سرویس‌های اطلاعاتی را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

اساسا شرکت آمازون با کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی اطلاعات و محتوا همکاری می‌کند و بدین طریق داده‌های خود را به دست می‌آورد. از آنجا که هوش مصنوعی تماما در فضای ابری پردازش می‌شود، شاید برای کاربرانی که گاهی از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند، تشخیص تفاوت بین نتایج ارائه‌شده توسط گوگل و آمازون ممکن نباشد؛ اما حقیقت این است که گوگل به داده‌های بسیار وسیعی دسترسی دارد.

در تحقیق انجام‌شده توسط 360i مشخص نیست چه تعداد از ۳۰۰۰ سؤال این تست در مورد اطلاعات عمومی و چه تعداد درخواست‌های شخصی بوده‌اند. احتمالا شما هم انتظار دارید در این تست‌ها مواردی مثل پخش موسیقی یا روشن کردن لامپ‌های هوشمند مورد بررسی قرار بگیرند.

در حال حاضر اگر ترموستات نست شما به گوگل هوم متصل باشد و سپس از این بلندگوی هوشمند درخواست کنید که تهویه را روی عدد ۷۲ تنظیم کند، باید از چنین عبارتی استفاده کنید: «Set the air conditioning to 72» و در این شرایط دستیار شخصی گوگل این کار را انجام خواهد داد. ولی چنین قابلیتی در بلندگوی آمازون اکو وجود ندارد؛ زیرا این محصول به دستورات و کلمات مخصوصی نیاز دارد.

نکته‌ی جالب اینکه محصولات زیادی با گوگل هوم و آمازون اکو سازگاری دارند. بنابراین احتمالا هنگام کار با آمازون آلکسا برای رسیدن به پاسخ‌های صحیح باید چند بار درخواست خود را اعلام کنید و به نظر می‌رسد این مسئله فعلا برای کاربران اهمیت ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *