۳۰ میلیون کاربر ایرانی در نسخه‌های غیر رسمی و بدون فیلتر تلگرام

تلگرام طلایی

معاون دادستان کل کشور در یادداشت تازه‌ خود آمار جدیدی از تعداد کاربران نسخه‌های غیر رسمی تلگرام طلایی و هاتگرام داده است. بر اساس آماری که متعلق به ۱۹ تیر ماه است، ۳۱ میلیون ۱۰۰ هزار کاربر از این نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام استفاده می‌کنند.

«عبدالصمد خرم آبادی»، در یادداشت خود یک بار دیگر خبر داده است که وزارت ارتباطات از این دو نسخه تلگرام پشتیبانی می‌کند: «۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.»

پیش از این در ابتدای تیر ماه نیز خرم‌ آبادی توپ تلگرام طلایی و هاتگرام را به زمین دولت و وزارت ارتباطات انداخته بود که موجب واکنش «رسول سراییان»، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران شد.

سراییان ضمن رد این ادعا، در نهم تیر ماه ضرب‌العجلی یک هفته‌ای برای شفافسازی هویت، امکانات و ضریب امنیت تلگرام‌‌های غیر رسمی در کشور به مسئولانشان داد. با این حال حدود یک هفته از این مهلت یک‌هفته‌ای سپری می‌شود و هنوز هویت و پشتیبان این دو نسخه مشخص نیست. سراییان در همین رابطه به روزنامه دولت گفته بود:

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت امتناع مدیران از شفاف سازی به سهم خود و برای صیانت از حریم خصوصی و حقوق شهروندی کاربران به عنوان مدعی و نماینده مردم موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد. صیانت از حریم خصوصی مردم برای این وزارتخانه از اهمیت زیادی برخوردار است.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین خبر داده بود که هیچ امکاناتی از سوی دولت در اختیار نسخه‌های فارسی تلگرام قرار نگرفته است.

اما فارغ از اینکه چه سازمان یا نهادی مسئول پشتیبانی از تلگرام‌های غیر رسمی و بدون فیلتر است، باید نگران این موضوع بود که بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی از آنها استفاده می‌کنند در حالی که هم به گفته معاون دادستان کل کشور و هم به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، هویت آنها شفاف نیست و هیچ‌کدام از دو طرف ماجرا مسئولیتی را در قبال فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام نمی‌پذیرند.

 

منبع: دیجیاتو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *