اختلال در سرویس های گوگل؛ ترافیک موقتا به سمت چین و روسیه تغییر مسیر داده شد

گوگل

روز گذشته سرویس های گوگل به صورت موقت از دسترس برخی کاربران خارج شد و ترافیکی که قرار بود در نهایت به این غول اینترنتی برسد سر از شبکه های دیگری در آورد. گوگل نیز در واکنش به این اتفاق طی بیانیه ای که دیروز در وبسایت خود منتشر کرد اعلام نمود که مساله را در ساعت ۲:۳۵ به وقت محلی حل کرده و سرویس های آن به حالت عادی باز گشته اند. با این حال اما بررسی های دقیق تر برای پیدا کردن علت اختلال در سرویس های گوگل همچنان ادامه دارد، هرچند که تصور می شود مشکل منشاء خارجی داشته باشند..

شرکت تحقیقاتی ThousandEyes در رابطه با اختلال در سرویس های گوگل گفته که دستورالعمل های مسیردهی نادرست بخشی از ترافیک ورودی به گوگل رابه سمت شبکه های TransTelekom روسیه، چاینا تلکام در چین و حتی MainOne در نیجریه ری دایرکت کرده اند.

الکس هنتورن لوآن مدیر بازاریابی شرکت ThousandEyes در این باره گفته:

لایه بیرونی از تمامی سرویس های عمومی گوگل ظاهرا تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته اند و بخش اعظمی از ترافیک به سمت چاینا تلکام سرازیر شده.

روز گذشته برخی کاربران در فوروم های آنلاین و توییتر گلایه داشتند که امکان دسترسی به سرویس های غول جستجوگر را نداشته اند هرچند مقیاس اختلال در سرویس های گوگل هنوز مشخص نبود.

اما سخنگوی گوگل روز دوشنبه در این باره گفت که هیچگونه نفوذی به سرویس های گوگل انجام نشده و این شرکت دلیلی در توجیح خرابکارانه بودن این اتفاق ندارد. تقریبا تمام ترافیک گوگل رمزگذاری شده است و خطر بزرگ تری در نتیجه این اتفاق آنها را تهدید نمی کند.

گفتنی است متخصصان شبکه سالهاست نسبت به آسیب پذیری پلتفرم های آنلاین در برابر حملات تحت شبکه هشدار می دهند. این حملات نیز از آن جهت امکان پذیرند که ارائه دهندگان سرویس در شبکه های بزرگ، ترافیک خود را از طریق سیستمی تبادل می کنند که پرتکل هایش قدمتی به اندازه کل عمر اینترنت دارند و در نتیجه آنها اعتماد متقابل را مبنای فعالیت خود در این شبکه ها قرار می دهند.

بنابراین اختلالاتی مانند آنچه گوگل دیروز تجربه کرد ممکن است به خاطر خطاهای فنی رخ بدهند (مثلا زمانی که یک مهندس شبکه سیستم ها را به درستی پیکره بندی نمی کند) یا اینکه نشانه هایی دال بر فعالیتهای مخرب برای رهگیری دیتا مشاهده می شود.

بنابراین در صورتی که هکرها به یک اپراتور بزرگ شبکه دسترسی پیدا کنند میتوانند نقشه های شبکه را که روی روترهای کلیدی اینترنت ذخیره شده اند از طریق سستمی تحت عنوان پروتکل درگاه مرزی یا BGP جایگزین نمایند. استفاده از نقص های BGP برای تغییر مسیر دیتا میتواند سرقت اطلاعات، رهگیری ترافیک یا ارسال اطلاعات برای موجودیت های سایبری را ممکن نماید.

 

منبع: دیجیاتو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *