بات روسی با کلیک های تقلبی روزانه ۵ میلیون دلار از آگهی دهندگان کلاهبرداری می‌کرد.

بات روسی

گزارش‌های منتشرشده نشان از این دارند که روس‌ها با طراحی یک بات‌نت برای انجام کلیک‌های تقلبی، بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ اینترنت را از آگهی‌دهندگان و ناشران انجام داده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ هکرهای روس با طراحی و توسعه‌ی یک بات‌نت (بات‌نت‌ شبکه‌ای است که با در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها – که هر یک بات نام دارد – در راستای رسیدن به یک هدف خاص که اغلب مخرب است، فعالیت می‌کند) که وظیفه‌ی آن انجام کلیک‌ بود، بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ تبلیغات دیجیتال را انجام داده‌اند، به‌طوری‌که این گروه روسی روزانه بیش از ۵ میلیون دلار از طریق انجام کلیک‌های ساختگی در محتوای ناشران برجسته‌ی اینترنتی و آگهی‌دهندگان برتر، کسب می‌کردند.

آمارها نشان از این دارند که صنعت تبلیغات دیجیتال سالانه بیش از چند میلیارد دلار را به علت کلیک‌های ساختگی، ایجاد ترافیک غیرواقعی و سایر روش‌های تقلبی از دست می‌دهد، اما به دلیل ساختار چندلایه‌ی صنعت تبلیغات آنلاین که شامل شبکه‌های تبلیغاتی و واسطه‌ها است، انگیزه‌ی چندانی برای مبارزه با کلاه‌برداری تبلیغاتی وجود ندارد.

به‌جرئت می‌توان توسعه‌ی بات‌‌نت‌ و سایر روش‌های کلاه‌برداری در فضای آنلاین را دلیلی برای این موضوع خواند که نیمی از تبلیغات آنلاین توسط کاربران مشاهده نمی‌شود. comScore در سال ۲۰۱۳ با انجام مطالعه‌ای اعلام کرد که بیش از نصف تبلیغات آنلاین توسط کاربران اصلی اینترنت یا همان انسان‌ها دیده نمی‌شوند.

آخرین کلاه‌برداری کشف‌شده که توسط گروهی از هکرهای روسی انجام شد، شامل شبکه‌ای از رایانه‌ها بود که در ظاهر خود را به‌عنوان کاربرانی که در اینترنت به گشت‌وگذار می‌پردازند، جا می‌زدند تا از این طریق با بازدید از وب‌سایت‌های ساختگی و انجام کلیک‌های تقلبی کسب درآمد کنند. این بات‌نت توسط گروهی امنیتی با نام White Ops کشف شد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، پروژه‌ی توسعه‌ی این بات تحت شبکه Methbot نام داشت.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط White Ops، مبلغ کلاه‌برداری انجام‌شده به‌اندازه‌ای بالا است که با آخرین بات‌نت کشف‌شده در سال ۲۰۱۱ با نام ZeroAccess قابل مقایسه نیست. برآوردهای انجام‌شده نشان از این دارند که بات‌نت روسی روزانه ۳ تا ۵ میلیون دلار عاید توسعه‌دهندگان می‌کرد.

گزارش‌های منتشرشده نشان از این دارند که هکرها هزاران آدرس اینترنتی جعلی ایجاد کردند و سپس با بهره‌گیری از شبکه‌ی رایانه‌هایی که در دالاس و آمستردام واقع بود، برنامه‌ی Methbot را برای شبیه‌سازی رفتار کاربران معمولی در اینترنت مورد استفاده قرار دادند که شامل کلیک برای پخش و قطع ویدیو‌ها و لاگین‌های تقلبی در وب‌سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک بود. همه‌ی اقداماتی که اشاره کردیم منجر به ایجاد ترافیک می‌شد و سپس به شبکه‌ی تبلیغات به‌عنوان فعالیت طبیعی، گزارش داده می‌شد.

White Ops اعلام کرد این شبکه‌ی جعلی روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون ویدیو را در وب‌سایت‌های جعلی مشاهده می‌کرد. هکرها وب‌سایت‌های جعلی خود را به‌گونه‌ای طراحی کردند که ظاهری شبیه به ناشران برجسته‌ی اخبار در اینترنت نظیر نیویورک‌تایمز یا سی‌ان‌ان داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط آگهی‌دهندگان و شبکه‌های تبلیغاتی، بیش از یک‌سوم آگهی‌های اینترنتی توسط بات‌های نرم‌افزاری در فضای اینترنت بازدید می‌شود.

برآوردهای انجام‌شده توسط انجمن ملی تبلیغات ایالات‌متحده نشان از این دارند که در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار در صنعت تبلیغات دیجیتال به دلیل کلاه‌برداری‌های تبلیغاتی از دست رفته است که بخش اعظمی از این هزینه شامل نمایش ویدیو است.

اگرچه Methbot سرورهای اختصاصی خود را برای اجرای نرم‌افزار داشت، اما بسیاری از بات‌نت‌ها از شبکه‌ی رایانه‌های معمولی ساخته می‌شوند که دلیل پیوستن آن‌ها به شبکه، دانلود و اجرای بدافزارهای حاوی فایل بات‌نت است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *