مایکروسافت پشتیبانی ویندوز 10 پرو از فایل سیستم ReFS را متوقف می‌کند

مایکروسافت

مایکروسافت تصمیم دارد پشتیبانی از نسل بعدی فایل سیستم ReFS را از ویندوز ۱۰ پرو به‌طور کامل حذف کند.

مایکروسافت ابتدا در سال ۲۰۱۲ نسل بعدی فایل سیستم خود موسوم به ReFS را به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های ویندوز ۸ معرفی کرد. هدف از طراحی ReFS این بود که دسترس‌پذیری به داده‌ها به حداکثر برسد و مقیاس‌پذیری داده‌های بزرگ بهینه‌تر انجام شود. از دیگر مزایای این فایل سیستم می‌توان به بهره بردن از ابزار جلوگیری از آسیب دیدن اطلاعات اشاره کرد که باعث می‌شود داده‌ها به‌طور کامل در دسترس کاربر قرار گیرند. فایل سیستم ReFS با استفاده از جریان‌های یکپارچه‌ی خود، داده‌های آسیب‌دیده‌ای را که روی یکی از درایورها وجود دارد شناسایی و از یک نسخه‌ی سالم از آن داده‌ها استفاده می‌کند تا اطلاعات آسیب‌دیده را اصلاح و از داده‌های کاربر محافظت کند.

ReFS یکی از ویژگی‌های تمام نسخه‌های سیستم‌ عامل ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ بوده است. مایکروسافت با انتشار آپدیت پاییز Creators ویندوز ۱۰ قصد دارد امکان ساخت پارتیشن‌های ذخیره‌سازی ReFS را فقط به ویندوز ۱۰ اینترپرایز و ویندوز ۱۰ پرو برای ورک‌استیشن محدود کند. امکان ساخت این نوع پارتیشن‌ها از سایر نسخه‌های سیستم‌ عامل مورد بحث از جمله ویندوز ۱۰ پرو حذف خواهد شد. درهرحال سایر نسخه‌ها امکان خواندن و نوشتن روی پارتیشن‌هایی که از فایل‌ سیستم ReFS بهره می‌برند، خواهند داشت. با توجه به اینکه مایکروسافت اخیرا فایل سیستم نامبرده را به‌عنوان یکی از قابلیت‌های مهم ویندوز ۱۰ پرو برای ورک‌استیشن‌ها معرفی کرده است، اقدام این کمپانی مبنی بر حذف پشتیبانی از این قابلیت در سایر نسخه‌های ویندوز ۱۰ چندان تعجب‌آور نیست. ویندوز ۱۰ پرو برای ورک‌استیشن‌، یکی از نسخه‌های رده‌بالای ویندوز ۱۰ پرو است و برای کاربرانی که استفاده‌های سنگینی از رایانه‌ی خود دارند طراحی شده است. این نسخه از سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت به‌طور منحصر‌به‌فرد از سخت‌افزارهایی در سطح سرورها پشتیبانی می‌کند و طراحی شده است تا از پس انجام درخواست‌های سنگین و حجم کاری بالا برآید.

شرکت اپل اخیرا نسل بعدی فایل سیستم خود موسوم به APFS را معرفی کرده است. این شرکت اهل کوپرتینو بر خلاف مایکروسافت، با اضافه کردن پشتیبانی از APFS به سیستم‌عامل‌های مک اواس، آی‌اواس، تی‌وی اواس و واچ اواس، در حال تبدیل کردن آن به یک فایل سیستم اصلی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *