۱۰ مهر: بازنشستگی اولین کامپیوتر کاملا الکترونیکی تاریخ

۶۲ سال پیش در چنین روزی یعنی 10 مهر، اولین کامپیوتر کاملا الکترونیکی تاریخ به نام انیاک پس از ۱۱ سال کار بازنشسته شد.

۶۲ سال پیش در چنین روزی (۲ اکتبر سال ۱۹۵۵)، اولین کامپیوتر تمام الکترونیکی تاریخ یعنی انیاک (ENIAC – سرواژه‌ی عبارت Electronic Numerical Integrator and Computer) بازنشسته شد. انیاک به مدت ۱۱ سال انواع پروژه‌های محاسباتی و نرم‌افزاری را انجام داد تا سرانجام، در این روز خاموش شد.

طراحان انیاک، جان ماوچلی و جی. پرسپر اکرت بودند. آن‌ها این کامپیوتر را در سال فوریه‌ی سال ۱۹۴۶ معرفی و ارائه کردند. طبق ادعای سازندگان، انیاک قدرت پردازشی ۱۰۰۰ برابر کامپیوترهای هم‌نسل خود داشت. این کامپیوتر می‌توانست ۵ هزار عملیات را در یک ثانیه انجام دهد. انیاک بر اساس تئوری کامل بودن تورینگ کار می‌کرد و توانایی حل تعداد بسیار زیادی محاسبات ریاضی را داشت.

انیاک در ابتدا برای محاسبات حملات نظامی و برای آزمایشگاه بالستیک ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا طراحی شده بود؛ اما اولین برنامه‌ی آن محاسبه‌ی امکان‌سنجی اسلحه‌ی هسته‌ای گرمایی آمریکا شد. ساخت این ابرکامپیوتر، از سال ۱۹۴۶ و در دانشگاه پنسیلوانیا شروع شد. رسانه‌های آن سال‌ها، لقب مغز بزرگ (Big Brain) را به این دستگاه دادند.

از دیگر اتفاقات مهم این روز می‌توان به اولین آزمایش‌های سیستم تلویزیون اشاره کرد. جان لوگی بِرد فردی بود که این آزمایش‌ها را انجام داد. او تصویری با دقت ۵ فریم بر ثانیه روی تلویزیون آزمایش کرد. در ابتدا تصاویری مبهم ظاهر شد و سپس تصویر مردی به نام ویلیام ادوارد تینتون به‌عنوان اولین انسانی که تصویرش از تلویزیون پخش می‌شود، به نمایش درآمد. این آزمایش‌ها در ۲ اکتبر سال ۱۹۲۵ انجام شدند.

از اتفاقات مهم و اخیر در دنیای فناوری که در ۱۰ مهر رخ داده‌اند، می‌توان به تغییر ساختار سازمانی گوگل اشاره کرد. در این روز در سال ۲۰۱۵، گوگل اعلام کرد که برای مدیریت خودش و دیگر شرکت‌های جنبی، هولدینگی به نام آلفابت تأسیس کرده است. در این روز، ساندار پیچای به‌عنوان مدیرعامل گوگل و لری پیچ به عنوان مدیرعامل آلفابت معرفی شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *