۶ آبان: زادروز بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت

۶۲ سال پیش در چنین روزی، یکی از موثرترین افراد تاریخ کامپیوتر یعنی بیل گیتس به دنیا آمد. او مؤسس غول نرم‌افزاری جهان، مایکروسافت است.

۶۲ سال پیش در چنین روزی (۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵)، ویلیام هنری گیتس سوم معروف به بیل گیتس در سیاتل واشنگتن به دنیا آمد. امروزه می‌توان بیل گیتس را کارآفرین، سرمایه‌گذار، برنامه‌نویس، فعال حقوق بشر و مؤلف نامید. او به همراه پل آلن، غول نرم‌افزاری جهان یعنی مایکروسافت را تأسیس کرده است.

بیل گیتس زمانی که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، نسخه‌ای از زبان BASIC را برای دستگاه Altair 8800 توسعه داد. موفقیت این زبان باعث شد که او و آلن به فکر تأسیس یک شرکت بیافتند و مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ راه‌اندازی کنند. طولی نکشید که شرکت تأسیس‌شده توسط آن‌ها، به یکی از بازیگران اصلی دنیای نرم‌افزار تبدیل شد. مایکروسافت در طول سال‌های فعالیت در صنعت کامپیوتر، محصولات انقلابی متعددی به این بازار عرضه کرده که سیستم‌عامل ویندوز یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

گیتس در زمان حضورش در مایکروسافت، مسئولیت‌های مختلفی اعم از مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره و رئیس بخش معماری نرم‌افزار را بر عهده داشته است. او تا سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین سهامدار شخصی این شرکت بود. بیل گیتس مسئولیت مدیریت عاملی خود را در سال ۲۰۰۰ به استیو بالمر واگذار کرد و پس از آن با حفظ سمت به‌عنوان رئیس هیئت مدیره، سمت مدیر معماری نرم‌افزار را برای خود ایجاد کرد. در ژوئن سال ۲۰۰۶، او اعلام کرد که قصد دارد وقت اصلی خود را روی کار در بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس بگذراند و کار در مایکروسافت را به‌عنوان شغل پاره‌وقت انتخاب خواهد کرد. در نهایت او پست ریاست هیئت مدیره را نیز در سال ۲۰۱۴ واگذار کرد و از آن زمان به‌عنوان مشاور فناوری به مدیرعامل کنونی مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا مشاوره می‌دهد.

بیل گیتس یکی از کارآفرینان انقلابی صنعت کامپیوترهای شخصی است. البته او همیشه به خاطر سیاست‌های کاری خاص و رقابت‌های بعضا ناعادلانه مورد نقد قرار گرفته است. این انتقادات در دادگاه‌های مختلف نرم‌افزاری نیز مطرح و پیگیری شده‌اند. او که در سال‌های متعدد به‌عنوان ثروتمندترین فرد دنیا شناخته می‌شد، در سال‌های آخر فعالیت، بخش زیادی از سرمایه‌ی خود را به کارهای خیریه اختصاص داد. بنیاد بیل و ملیندا گیتس، خیریه‌ای است که او برای کمک به افراد مختلف تأسیس کرده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *