چهار قدم برای امن ماندن!

همچنانکه تکنولوژی نقش مهمتری در زندگی ما بدست می آورد،پیچیده تر هم می شود. با سرعتی که تکنولوژی عوض می شود،رعایت نکات ایمنی هم گیج کننده می شود.بنظر می رسد در مورد کارهایی که باید انجام شود یا نشود همیشه راهکارهای جدیدی وجود دارد. اما، در حالیکه جزئیات چگونه امن ماندن به مرور زمان عوض می شود، کارهای اساسی وجود دارند که همیشه باید انجام دهید تا از خود محافظت کنید.صرفنظر از اینکه از چه تکنولوژی استفاده می کنید یا کجا از آن استفاده می کنید ما این چهار قدم کلیدی را توصیه می کنیم.

  1. شما: اول و در درجه نخست،در ذهن داشته باشید که تکنولوژی به تنهایی هرگز شما را کاملا محافظت نخواهد کرد.حمله کنندگان دریافته اند که آسانترین راه برای دور زدن پیشرفته ترین تکنولوژی امنیتی حمله به شماست. اگر رمز عبور، کردیت کارت یا اطلاعات شخصی تان را بخواهند آسانترین راه فریب شما به نحوی که اطلاعات را به ایشان بدهید است.مثلا ، با شما تماس می گیرند و وانمود می کنند از قسمت پشتیبان تکنولوژی مایکروسافت هستند و ادعا می کنند کامپیوترتان آلوده شده است. درحالیکه در واقعیت آنها فقط مجرمان سایبری هستند که می خواهند دسترسی به کامپیوترتان پیدا کنند.یا شاید به شما ایمیلی خواهند فرستاد و توضیح خواهند داد که بسته پستی ارسال نمی شود و از شما می خواهند بر روی لینکی کلیک کنید تا آدرس پستی تان تایید شود، در حالیکه در واقعیت دارند شما را به بازدید از سایتی مخرب که کامپیوترتان را هک خواهند کرد می فریبند.حملاتی مانند باج افزار یا کلاهبرداری مدیرعامل آغاز می شود. در نهایت ، مهمترین دفاع در برابر حمله کننده خود شما هستید.مشکوک باشید. با استفاده از عقل سلیم می توانید بیشتر حمله ها را شناسایی و متوقف کنید.
  2. رمز عبور: مرحله بعدی برای حفاظت از خودتان شامل استفاده از یک رمز عبور قوی و منحصر بفرد برای هر کدام از دستگاهها و حساب های آنلاین است.کلمات کلیدی قوی و منحصر بفرد هستند.رمز عبور قوی یعنی رمز عبوری که به آسانی توسط هکر ها یا برنامه های خودکارشان حدس زده نمی شود.آیا از رمز عبور های پیچیده که هم به خاطر سپری و تایپشان سخت است خسته هستید؟ بجایش از جمله عبور استفاده کنید.بجای یک کلمه از سری کلمات که بخاطر سپردنشان ساده است استفاده کنید مثلا”قهوه من کجاست؟”. هرچه جمله عبور طولانی تری داشته باشید، قوی تر است. رمز عبور منحصر بفرد یعنی استفاده از رمز عبوری جداگانه برای هر دستگاه و حساب آنلاین. از این راه اگر رمز عبور در معرض خطر قرار گیرد، دیگر حساب های آنلاین و دستگاهها هنوز محفوظ هستند.نمیتوانید همه این رمز عبور های قوی و منحصر بفرد را به خاطر بسپارید؟ نگران نباشید! ماهم نمی توانیم.به همین دلیل ما توصیه می کنیم از نرم افزار مدیریت رمز عبور که اپلیکیشن تخصصی در رایان یا تافن هوشمند برای ذخیره امن همه رمز عبور ها به شکل رمزگذاری شده است استفاده کنید.در نهایت یکی از مهمترین قدم ها که برای حفاظت از هر حسابی می توانید بردارید،فعال نمودن تایید دو مرحله ای است.رمز عبور ها دیگر به تنهایی برای حفاظت از حساب ها کلفی نیستند.ما همه به چیزی قوی تر نیاز داریم.تایدد دو مرحله ای بسایر قوی تر است.از رمز عبور استفاده می کند اما قدم دومی هم اضافه می کند. یا چیزی که شما هستید(بیومتریک) یا چیزی که شما دارید(کثل کدی که به تلفن هوشمند فرستاده می شود یا اپلیکیشنی در تلفن هوشمند که این کد را برای شما تولید می کند.). این گزینه را در همه حساب ها فعال کنید، شامل نرم افزار مدیریت رمز عبور اگر ممکن باشد. تایدد دو مرحله ای شاید تنها مهمترین قدمی است که می توانید برای حفاظت از خودتان بردارید و آسانتر از چیزی است که فکرش را بکنید.
  3. بروز رسانی: از اینکه کامپیوترها، دستگاههای موبایل، اپلیکیشن و هر چیز دیگری که به اینترنت وصل است با آخرین نسخه نرم افزار کار می کند اطمینان حاصل کنید.مجرمان سایبری دائما بدنبال پیدا کردن نقاط آسیب پذیر نرم افزاری که دستگاهتان استفاده می کند هستند. وقتی نقاط آسیب پذیر را پیدا کردند از برنامه های خاصی برای بهره برداری از آن نقاط ضعف برای هک دستگاه استفاده می کنند.در همین حال ، شرکت های سازنده این نرم افزارها با انتشار بروز رسانی ها به سختی برای درست کردن این نقاط آسیب پذیر کار می کنند. با حصول اطمینان از اینکه موبایل ها و کامپیوترها این بروز رسانی را نصب می کنند، هک شدن سیستم را برای هکر ها سخت تر می کنید.برای بروز ماندن، همیشه به سادگی گزینه بروز رسانی خودکار را فعال کنید. این قانون تقریبا شامل هر تکنولوژی ای که وصل به شبکه است، تلویزیون های متصل به اینترنت، مانیتور کودک، روتر خانه، کنسول بازی یا شاید یک روزی ماشین خودتان می شود.اگر سیستم عامل یا دستگاه قدیمی دارید که دیگر بروز رسانی امنیتی نمی شود، ما توصیه می کنیم آنها را با دستگاهها و سیستم عامل جدیدتر که بروز رسانی می شود جایگزین کنید.
  4. پشتیبان ها: گاهی اوقات صرفنظر از اینکه چقدر مراقب هستید ، ممکن است هک شوید. اگر این اتفاق افتاد اغلب تنها انتخاب برای اینکه موبایل یا کامپیوترتان عاری از باج افزار است اینست که بطور کامل آنها را پاک کنید و از اول دوباره بسازید.حمله کننده ممکن است از دسترسی تان به فایل های شخصی ، عکسها، و سایر اطلاعات ذخیره شده بر سیستم هک شده هم جلوگیری کند.اغلب تنها راه ذخیره دوباره همه اطلاعات شخصی استفاده از پشتیبان هاست.حتما بطور منظم از هر گونه اطلاعات مهم پشتیبان گیری کنید و بررسی کنید که بتوانید آنها دوباره باز گردانید.بیشتر سیستم عامل ها و دستگاههای موبایل پشتیبان گیری خودکار انجام می دهند.بعلاوه، توصیه می کنیم پشتیبان ها را در سیستم ابری یا افلاین ذخیره کنید تا از حمله کنندگان در امان باشید.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *