نرم افزار مدیریت رمز عبور

یکی از مهمترین قدم هایی که برای حفاظت از حسابهای آنلاین می توانید بردارید، استفاده از رمز عبور منحصر بفرد و قوی برای هر کدام از حسابهایتان است. متاسفانه، بیشتر ما تعداد زیادی حساب کاربری داریم که بخاطر سپردن تمام رمز های عبور تقریبا غیر ممکن است. یک راه حل ساده استفاده از نرم افزار مدیریت رمز عبور است، که گاهی گاو صندوق رمز عبور نامیده میشود. اینگونه برنامه های کاربردی جهت ذخیره امن رمز عبور طراحی شده اند. علاوه بر این ،ورود به وب سایت ها ،برنامه های کاربردی موبایل و برنامه های کاربردی دیگر را نیز آسانتر می سازد.

برنامه های مدیریت رمز عبور چگونه کار می کنند

یک نرم افزار مدیریت رمز عبور همانند گاو صندوق دیجیتال کار می کند، نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات حساس دیگر را بطور امن ذخیره می کند. زمانیکه از طریق وب سایتی می خواهید وارد حسابتان شوید، برنامه مدیریت رمز عبور بطور خودکار رمز عبور شما را بازیابی می کند و بطور امن شما را به حسابتان وارد می کند. اینکار داشتن صدها رمز عبور منحصر بفرد و قوی را آسان می کند، چون شما مجبور نیستید آنها را حفظ کنید.

برنامه های مدیریت رمز عبور جزئیات ما را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می کنند، که گاهی گاو صندوق نامیده می شود. برنامه مدیریت رمز عبور محتویات گاو صندوق را رمز گذاری می کند و با یک رمز عبور اصلی که فقط شما می دانید از آن محافظت می کند. زمانیکه به بازیابی محتویات گاو صندوق نیاز دارید، مثلا برای ورود به بانک آنلاین یا ایمیل ها، شما به سادگی رمز عبور اصلی را به نرم افزار مدیریت رمز عبور وارد می کنید تا قفل گاو صندوق باز شود.

بعضی برنامه های مدیریت رمز عبور گاو صندوق شما را در سیستم محلی یا تلفن های هوشمندتان ذخیره می کنند، در حالیکه دیگر برنامه ها آنرا در وب سایت دوردستی که توسط شرکت سازنده برنامه مدیریت رمز عبور حمایت می شود ذخیره می کنند. بعلاوه ، بیشتر برنامه های مدیریت رمز عبور قادرند به طور خودکار محتویات گاو صندوق را از طریق چندین وسیله که شما مجاز می دانید همزمان اعمال کنند. بدین روش وقتی شما رمز عبوری را روی لپ تاپتان تغییر می دهید، آن تغییرات همزمان روی تلفن هوشمندتان، تبلت یا هر کامپیوتر دیگری که استفاده می کنید انجام می شود. صرفنظر از جایی که بانک اطلاعاتی ذخیره است، شما به نصب اپلیکیشن برنامه مدیریت رمز عبور بر روی سیستم یا وسیله تان نیاز دارید تا آنرا استفاده کنید.

زمانیکه یک برنامه مدیریت پسورد را تنظیم می کنید، باید لاگین و رمز عبورتان را بطور دستی وارد کنید. بعد از آن ، برنامه مدیریت رمز عبور می تواند تشخیص دهد چه موقع شما در حال تلاش برای ثبت نام برای حساب آنلاین جدید هستید یا رمز عبور حساب فعلی تان را عوض می کنید، و بطور خودکار گاو صندوق را بروزرسانی می کند. این کار امکان پذیر است چون بیشتر برنامه های مدیرت رمز عبور دست در دست مرورگر اینترنتی کار می کنند. این یکپارچگی با آنها همچنین باعث می شود بتوانید بطور خودکار به وب سایتتان وارد شوید.

برنامه های مدیریت رمز عبور برای ذخیره امن داده های حساستان طراحی شده اند. اگرچه، رمز عبور اصلی ای که شما برای حفاظت از محتویان گاو صندوق استفاده می کنید بسیار قوی است و حدس زدن آن برای دیگران بسیار مشکل است. در حقیقت ما به شما توصیه می کنیم که رمز عبور اصلی تان یک جمله عبور باشد، که یکی از قوی ترین انواع ممکن رمز عبور است. اگر برنامه مدیریت رمز عبور روش تایید دو مرحله ای را پشتیبانی می کند از آن برای رمز عبور اصلی تان استفاده کنید. سرانجام مطمئن شوید که از رمز عبور اصلی تان در هیچ حساب یا سیستم دیگری استفاده نکنید. از این طریق ، حتی اگر هکری بتواند به نسخه ای از گاو صندوق شما دست پیدا کند، نخواهد توانست رمز عبور را حدس بزند و به محتویاتش دسترسی پیدا کند. در نهایت، حتما رمز عبور اصلی را به یاد داشته باشید. اگر فراموش کنید، قادر به دسترسی به هیچکدام از دیگر رمزهای عبورتان نخواهید بود.

انتخاب برنامه مدیریت رمز عبور

تعداد زیادی برنامه مدیریت رمز عبور مجانی و تجاری برای انتخاب موجود است. هنگام انتخاب بهترین برنامه برای خودتان، لطفا نکات زیر را توجه داشته باشید:

  • از اینکه برنامه مدیریت رمز عبور روی تمام سیستم ها و موبایلی که ممکن است با آنها بخواهید به محتویات گاو صندوقتان دسترسی داشته باشید کار می کند اطمینان حاصل کنید. همچنین یکنواخت کردن محتویات گاو صندوق روی همه دستگاهها باید ساده باشد.
  • فقط از نرم افزار های مدیریت رمز عبور شناخته شده و خوشنام استفاده کنید. در مورد محصولات کمتر رایج یا آنهایی که فید بک کمی دارند یا اصلا ندارند بسیار محتاط باشید. مثل آنتی ویرویس های جعلی، مجرمان سایبری با ایجاد برنامه های مدیریت رمز عبور جعلی می توانند اطلاعات شما را بدزدند.
  • برنامه مدیریت رمز عبور باید به سادگی قابل استفاده باشد. اگر برای فهم خیلی مشکل باشد، یکی دیگر جایگزین کنید تا با تخصص و سلیقه شما سازگارتر باشد.
  • از هر برنامه ای استفاده کردید، حتما به طور فعال بروزرسانی کنید و اطمینان حاصل کنید که از آخرین نسخه برنامه استفاده می کنید.
  • برنامه مدیریت رمز عبور باید انتخاب رمز عبور قوی برای حساب های مختلفتان را ساده کند، همچنین قابلیت تولید رمز عبور قوی داشته باشد و استحکام رمز عبوری که انتخاب کرده اید را به شما نشان دهد.
  • برنامه مدیریت رمز عبور باید گزینه ذخیره دیگر داده های حساس، مثل پاسخ به سوالات امنیتی محرمانه، کارت اعتباری یا اطلاعات دیگر را به شما بدهد.
  • نسبت به برنامه های مدیریتی رمز عبوری که از تکنیک های رمز گذاری نا آشنا و اختصاصی بجای رمزگذاری گاو صندوق با روش های استاندارد صنعتی استفاده می کنند محتاط باشید
  • از هر برنامه مدیریت رمز عبوری که ادعای بازیابی رمز عبور اصلی تان پرهیز کنید. این یعنی آنها رمز عبور اصلی تان را می دانند و شما در معرض ریسک بیشتری قرار می گیرید.

برنامه های مدیریت رمز عبور راه حلی قوی برای ذخیره امن همه رمز عبور و دیگر داده های حساس شما هستند. اما،بدلیل اینکه آنها حافظ اینگونه اطلاعات مهم هستند، حتما از رمز عبور اصلی قوی ای استفاده کنید که حدس زدنش برای حمله کننده سخت باشد، اما به خاطر سپردنش برای شما ساده باشد.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *