کمک به دیگران برای حفاظت از خودشان

خیلی از ماها با تکنولوژی آشنا هستیم و تا حدودی میدانیم چگونه با اطمینان و امنیت کار کنیم. اما دوستان یا خویشان ممکن است اینگونه نباشند. در حقیقت ممکن است گیج با حتی بترسند که باعث می شود در برابر حمله کنندگان سایبری بسیار آسیب پذیر باشند. امنیت سایبری نباید ترسناک باشد، در واقع اگر اصول اولیه اش را بفهمید بسیار ساده است.

5 گام ساده

اینجا 5 گام ساده برای کمک به دیگران برای غلبه بر ترسشان بطوریکه بتوانند بطور امن بیشترین بهره را از تکنولوژی امروزه ببرند بیان شده است.

  1. مهندسی اجتماعی : مهندسی اجتماعی تکنیک رایج حمله کنندگان سایبری است تا افراد را به انجام کاری که نباید بکنند مثل به اشتراک گذاشتن رمز عبور، آلوده کردن کامپیوترشان، یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس ترغیب کنند. این چیز جدیدی نیست، هزاران سال که کلاهبرداری و فریبکاری بوجود آمده است. تنها تفاوت اینست که تبهکاران این مفاهیم را الان در اینترنت بکار می برند. می توانید با توضیح دادن در مورد رایج ترین حملات مهندسی اجتماعی به دیگران کمک کنید. مثلا وقتی کسی حس فوریت فوق العاده ای می آفریند، وقتی چیزی بیش از حد معمول خوب به نظر بیاید آنقدری که شک بر انگیز شود، یا وقتی حمله کننده سایبری وانمود کند که کسی است که شما میشناسید اما پیام هایش بنظر نمیرسد که از دوستان باشد. مثال های رایج مهندسی اجتماعی را به اشتراک بگذارید، مثلا ایمیل های فیشینگ ، یا تلفن های ساختگی از طرف خدمات تکنولوژی شرکت مایکروسافت. حداقل به اعضای خانواده تان بگویید که هرگز نباید رمز عبورشان را به کسی بدهند یا به کسی اجازه دسترسی از راه دور به کامپیوترشان ندهند.
  2. رمز عبور: رمز عبور های قوی کلید محافظت از دستگاه ها و هر حساب آنلاین هستند. به اعضای خانواده خود درست کردن رمز عبور قوی را بیاموزید. ما رمز عبارتگونه پیشنهاد میدهیم چون برای تایپ و بخاطر سپاری آن آسان ترند. رمز عبارتگونه از چند رمز عبور تشکیل شده اند. بعلاوه، به خانواده کمک کنید تا نرم افزار مدیریت رمز عبور نصب و استفاده کنند. مهم است که رمز عبور متفاوتی برای هر دستگاه و حسابی داشته باشید. اگر نرم افزار مدیریت رمز عبور برایشان سخت است، یادشان دهید رمز عبورشان را یادداشت کنند و در جایی امن نگه دارند. در پایان ، برای حساب های مهم یادشان بدهید از تایید دو مرحله ای استفاده کنند(اغلب احراز هویت دو عاملی نامیده می شود). تایید دو مرحله ای یکی موثرترین قدم هایی است که می توانید برای امن کردن حسابتان بردارید.
  3. رفع معایب و روزنه های احتمالی: بروزرسانی مرتب سیستم گام کلیدی ای است که همه باید برای امن کردن دستگاه ها بردارید. نه تنها برای موبایل و کامپیوتر ها بلکه برای هر وسیله ای که به اینترنت وصل می شود مثل کنسول بازی و دماسنج ها یا حتی چراغ ها و بلندگوها. ساده ترین راه برای این که اطمینان حاصل کنید همه دستگاهها بروز هستند اینست که گزینه بروز رسانی خودکار را هر وقت که شد فعال کنید.
  4. آنتی ویروس: مردم اشتباه می کنند، گاهی ممکن است جایی کلیک کنیم یا چیزی نصب کنیم که نباید می کردیم که باعث شود سیستم آلوده شود. آنتی ویروس برای حفاظت ما در برابر اشتباهات ساخته شده است. آنتی ویروس نمی تواند جلو همه بد افزار ها را بگیرید اما می تواند به کشف و توقف حملات رایج دیگر کمک کند. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید روی همه کامپیوتر های خانه آنتی ویروس بروز رسانی شده فعال، نصب شده اند. بعلاوه تعداد زیادی از آنتی ویروس های امروزی شامل تکنولوژی های امنیتی دیگر مثل فایروال ها و حفاظ مرورگر هم می شوند.
  5. پشتیبان گیری: وقتی همه روش ها شکست می خورند ، پشتیبان ها تنها راهی هستند که میشود که فایل هایی که به اشتباه پاک شدند یا مورد حمله سایبری باج افزارها قرار گرفتند را دوباره بازیابی کرد. اطمینان حاصل کنید که دوستان و خویشان سیستم پشتیبان گیری خودکار دارند. اغلب ساده ترین راه حل ابری است که از دستگاه ها بطور ساعتی پشتیبان می گیرد یا هرگاه تغییری روی فایلی اعمال کردید اینکار را می کند. این راه حل ها برای پشتیبان گیری و بازیابی داده ها مفید هستند.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *