خرید آنلاین همراه با امنیت

با نزدیک شدن تعطیلات بسیاری از ما و میلیونها نفر در سراسر دنیا به جستجوی خرید هدایای مناسب میروند. انتخاب بسیاری از ما برای اجتناب از درگیر شدن  در صف های طولانی و شلوغ جستجو و خرید اقلام با ارزش به صورت آنلاین است. متاسفانه در این زمان بسیاری از مجرمان سایبری هم با راه اندازی وب سایت های خرید اینترنتی تقلبی به دنبال کلاهبرداری و دزدی از دیگران هستند. در ادامه خطرات خرید های اینترنتی و چگونگی انجام آن بصورت امن را برای شما شرح خواهیم داد.

فروشگاه های آنلاین تقلبی

در حالیکه بسیاری از فروشگاه های آنلاین قانونی هستند تعدادی فروشگاه تقلبی نیز وجود دارند که توسط مجرمان سایبری ایجاده شده اند. مجرمان این کار را با درست کردن سایت های تقلبی که از نظر شکل و قیافه دقیقا مشابه سایت های اصلی هستند و با استفاده از نام و برندهای شناخته شده انجام میدهید. آنها سپس با استفاده از این سایت های مشکل دار افرادی که به دنبال بهترین خرید ممکن هستند را شکار کنند. زمانیکه شما در حال خرید اینترنتی هستید و مهمترین هدف شما خریدها با قیمت های بسیار پایین است قطعا به سمت بسیاری از این سایت های تقلبی هدایت خواهید شد. زمانیکه میخواهید یک سایت را برای خرید اینترنتی انتخاب کنید، مراقب سایت هایی که محصولاتشان را با قیمیت بسیار پایین تر از دیگر سایت ها تبلیغ میکنند باشید. دلیل اینکه محصولات آنها بسیار ارزان هستند این است که چیزی که به دست شما خواهد رسید اصلی و یا قانونی نخواهد بود، احتمالا کالای خریداری شده تقلبی و یا دزدی بوده و در برخی مواقع اصلا تحویل خریدار نمیشوند.

با بهره گیری از راه های زیر از وقوع این موارد جلوگیری کنید:

  • تا جایی که ممکن است، از سایت هایی خرید کنید که از قبل آن را میشناسید و به آنها اعتماد دارید و قبلا از آنها خرید کرده اید.
  • بررسی کنید که آیا وب سایت آدرس پستی معتبر دارد و شماره تماسی برای فروش و خدمات پس از فروش درست دارد، اولین نشانه این است که شما به یک سایت جعلی برخورد کنید.
  • نکات هشدار دهنده میتواند خدمات و کالاها با شرایط عالی باشد یا اشتباهات گرامری یا نگارش ضعیف، میتواند برای شما هشدار دهنده باشد.
  • اگر سایتی بسیار شبیه سایت شناخته ای است که قبلا ازآن استفاده کرده اید، ولی نام دامنه و یا اسم فروشگاه آن کمی فرق داشت، حتما به آن مشکوک شوید.بعنوان مثال ممکن است شما از سایت آمازون خرید اینترنتی داشتید که آدرس سایت آن https://www.amazon.com است .ولی اگر شما سر از سایتی درآورید که خود را آمازون میداند و آدرس آن چیزی شبیه http://store-amazoncom.com بود، حتما به آن شک کنید.
  • نام فروشگاه و یا آدرس سایت آن را در موتور های جستجو تایپ کنید و ببینید مردم در مورد آن سایت چه گفته اند. بدنبال کلماتی نظیر تقلب، کلاهبرداری، هرگز و یا جعلی بگردید. اگر سایت خرید اینترنتی حاوی نظرات دیگران نبود نشان دهنده این است که آن سایت خیلی جدید است و نمیتواند قابل اعتماد باشد.
  • قبل از انجام هر گونه خرید اینترنتی مطمئن شوید که ارتباط شما با آن سایت رمز شده است، بسیاری از مرورگر ها ارتباطات رمز شده را با علامت قفل و یا حروف HTTPS سبز رنگ قبل از آدرس سایت در سمت چپ بالای صفحه نشان میدهند.

بخاطر داشته باشید، اگر سایتی طراحی بسیار حرفه ای دارد، نشانگر قانونی و مشروع بودن آن نیست. اگر احساس خوبی در مورد وب سایتی ندارید، از آن خرید نکنید. در عوض، از یک سایت شناخته شده و قابل اعتماد و یا سایتی که قبلا از آن بصورت امن خرید کردید استفاده کنید. ممکن است نتوانید قیمت های شگفت آور در این سایت ها پیدا نکنید، ولی به احتمال خیلی زیاد کارتان را با یک محصول اصل به پایان خواهید رساند و از دزدیده شدن اطلاعات شخصی و مالی خود جلوگیری خواهید کرد.

کامپیوتر / موبایل شما

لازم است علاوه بر اینکه از یک سایت مشروع و قانونی خرید کنید، مطمئن شوید کامپیوتر و یا موبایل شما هم امن است یا خیر. مجرمان سایبری سعی میکنند با آلوده کردن تجهیزات شما به حساب های بانکی، اطلاعات کارت اعتباری و رمز عبور های شما دسترسی پیدا کنید. برای امن کردن تجهیزات خود قدم های ذیل را بردارید:

  • اگر در خانه کودک دارید، از دو دستگاه استفاده کنید، یکی برای کودکان و دیگری برای بزرگسالان. به دلیل کنجکاوی که نسبت به تکنولوژی دارند، احتمال بیشتری دارد که دستگاهشان آلوده شود. با استفاده از کامپیوتر و یا تبلت جداگانه که فقط برای معاملات آنلاین، نظیر خرید اینترنتی دارد که دستگاهشان آلوده شود. با استفاده از کامپیوتر و یا تبلت جداگانه که فقط برای معاملات انلاین، نظیر خرید اینترنتی و یا بانکداری اینترنتی، استفاده میشود، احتمال آلوده شدن را به حداقل برسانید.
  • همیشه از نرم افزارهای آنتی ویروس به روز استفاده کنید. با این کار آلوده کردن تجهیزات شما برای مجرمان سایبری بسیار سخت خواهد شد.

کارت اعتباری شما

بطور منظم صورتحساب کارت اعتباری خود را برای بررسی برداشت های مشکوک چک کنید، بخصوص زمانی که از کارت خود برای خرید های اینترنتی و یا خرید از یک سایت آنلاین جدید استفاده کردید. بعضی از شرکتها ارائه دهنده کارت های اعتباری گزینه ای برای شما فراهم میکنند که بوسیله آن هر زمانی که برداشتی از کارت صورت بگیرد و یا بیش از یک مقدار معین از کارت شما برداشت شود با استفاده از پیام کوتاه و یا ایمیل به شما اطلاع خواهند داد. گزینه بعدی داشتن یه کارت دیگر صرفا برای خرید های اینترنتی است، به این ترتیب در صورت به خط افتادن آن میتوان به سادگی کارت را تغییر داد بدون اینکه برای سایر پرداخت های شما مشکلی ایجاد کند. اگر به این نتیجه رسیدید که از شما کلاهبرداری شده، سریعا با شرکت ارائه دهنده کارت تماس بگیرید. برای انجام خریدهای ایترنتی از کارتهای Debit استفاده نکنید. کارتهای Debit  مستقیما از حساب بانکی شما پول برداشت میکنند.لذا اگر کلاهبرداری صورت بگیرد برگرداندن پول به حساب شما بسیار سخت خواهد بود. در خاتمه ، از  کارت های اعتباری هدیه و یا کارتهای اعتباری استفاده کنید که برای هر خرید اینترنتی یک شماره کارت منحصر بفرد تولید میکنند. همچنین از سرویسهای پرداخت شناخته شده نظیر PayPal نیز استفاده کنید که دیگر نیازی به ارائه اطلاعات کارت خود به فروشنده نداشته باشید.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

2 دیدگاه ها

  1. دزدگیر فروشگاهی

    ممنون از وبلاگ خوبتون

  2. سایت بسیار خوب و کاربردی دارین
    خسته نباشین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *