ایجاد یک خانه سایبری امن

چندین سال پیش، ایجاد یک خانه سایبری امن کار راحتی بود. بیشتر خانه ها شامل فقط یک شبکه بی سیم و چندین کامپیوتر بودند. امروزه تکنولوژی بسیار پیچیده تر شده و در تمام بخشهای زندگی از گوشی های هوشمند و کنسول های بازی گرفته تا تجهیزات گرمایشی و حتی یخچال ها اینترنت وارد شده است. در ذیل چهار قدم ساده برای ایجاد یک خانه سایبری امن را تشریح خواهیم داد.

شبکه بی سیم

تقریبا در تمامی خانه ها شبکه های بی سیم (وای فای) وجود دارد. همه ابزار الکترونیکی از این طریق به اینترنت وصل میشوند. اکثر شبکه های بی سیم توسط روتر های اینترنتی و یا اکسس پونت ها کنترل میشوند. هر دوی این تجهیزات با انتشار سیگنالهای بی سیم موجب اتصال تجهیزات موجود در منزل به این سیگنال ها میشوند. مفهوم این جمله این است که امن کردن شبکه های بی سیم بخش اساسی در جهت محافظت از خانه شماست. پیشنهاد میشود قدمهای ذیل را برای بالا بردن امنیت آن بکار بگیرید.

  • رمز عبور پیش فرض مدیر شبکه را در روتر و اکسس پوینت خود که برای کنترل شبکه بی سیم استفاده میشوند، تغییر دهید. حساب مدیریتی چیزی است که به شما اجازه پیکربندی تنظیمات را برای شبکه بی سیم میدهد.
  • مطمئن شوید تنها افرادی می توانند به شبکه بی سیم شما وصل شوند که به آنها اعتماد دارید. این کار با فعال کردن امنیت قوی قابل انجام است. در حال حاضر بهترین گزینه برای این کار استفاده از مکانیزمی به نام WPA2  میباشد. با فعال کردن این گزینه ،جهت اتصال به شبکه خانگی نیاز به رمز عبور خواهد بود و به محض اتصال فعالیت های آنلاین رمز نگاری خواهند شد.
  • اطمینان حاصل کنید که رمز عبوری که برای اتصال به شبکه بی سیم استفاده میشود یک رمز عبور قوی است و با رمز عبور مدیریت فرق دارد. بخاطر داشته باشید که شما برای متصل کردن تجهیزات به شبکه بی سیم تنها یکبار این رمز عبور را وارد میکنید، به این دلیل که این رمز عبور در دستگاه ها ذخیره خواهد شد.
  • بسیاری از شبکه های بی سیم دارای قابلیتی به نام مهمان نیز هستند که برای میهمانا اجازه اتصال به اینترنت را فراهم می کنند، در عین حال از اتصال آنها به شبکه های خانگی جلوگیری کرده و اجازه اتصال آنها به تجهیزات دیگر موجود در شبکه خانگی را نمیدهند . در صورتیکه نیاز دارید شبکه میهمان را اضافه کنید، مطمئن شوید که قابلیت WPA2 را فعال کرده و رمز عبوری متفاوت با رمز عبور شبکه خانگی وارد کرده اید.

اگر نمیدانید که چطور باید این کارها را انجام بدهید با شرکت سرویس دهنده خود تماس بگیرید و یا به وب سایت آنها سر بزنید.

همچنین می توانید کتابچه راهنمایی که به همراه روتر و یا اکسس پونت شما می آید را چک کرده و یا به وب سایت شرکت سازنده آنها مراجعه کنید.

تجهیزات شما

قدم بعدی این است که بدانید چه تجهیزاتی به شبکه بی سیم شما متصل هستند و اطمینان حاصل کنید که همه آنها امن هستند. در گذشته با داشتن یک یا دو دستگاه کامپیوتر این کار بسیار ساده تر بود. ولی امروزه تقریبا هر چیزی نظیر تلفن های هوشمند، تلویزیون، کنسول های بازی، بلندگوها، و یا شاید ماشین شما قابلیت اتصال به شبکه خانگی را دارند. زمانی که کلیه تجهیزات موجود در شبکه خانگی را شناسایی کردید، مطمئن شوید همه آنها ایمن هستند. بهترین روش برای اینکار این است که قابلیت بروز رسانی اتوماتیک را فعال کنید. حمله کنندگان سایبری دائما به دنبال ضعف های جدید در تجهیزات و سیستم عامل های مختلف میگردند. با فعال کردن بروزرسانی اتوماتیک ،تجهیزات شما همیشه دارای آخرین نسخه از نرم افزار بوده که کار را برای ورود هکرها سخت تر میکند.

رمزهای عبور

قدم بعدی استفاده از رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای کلیه تجهیزات و حساب های آنلاین است. کلمات کلیدی در اینجا عبارات “قوی” و “منحصر بفرد” هستند. آیا از استفاده از رمز های عبور پیچیده که به سختی میتوان آنها را حفظ کرد و یا حتی تایپ کرد خسته شده اید؟ بجای آن از عبارات عبور استفاده کنید. عبارات عبور نوعی رمز عبور است که از چند کلمه که به سادگی قابل حفظ کردن است تشکیل میشود ،عباراتی نظیر “where is my coffee” و یا “sunshine-happy-lost” از نمونه های عبارت عبور است. رمز های عبور طولانی تر قوی تر هستند. رمز عبور منحصر بفرد به معنی استفاده از رمزهای عبور متفاوت برای هر دستگاه و یا حساب آنلاین است. به این ترتیب اگر یک رمز عبور فاش شود ، کلیه حسابهای دیگر و تجهیزات دیگر ایمن خواهد بود. نگران نباشید که نمیتوانید همه آن رمزهای عبور قوی و منحصر بفرد را به خاطر بسپارید. برای این کار پیشنهاد میشود از نرم افزار های مدیریت رمز عبور استفاده کنید . مدیریت رمز عبور برنامه ای ویژه است که بصورت رمز شده و امن میتوانید کلیه پسوردهای شما را ذخیره کند.

در نهایت ،اگر میتوانید قابلیت احراز هویت چند عاملی را علی الخصوص برای حسابهای آنلاین خود فعال کنید. احراز هویت دوعاملی راهکاری بسیار قوی است. در این روش علاوه بر رمز عبور قدم دیگری برای احراز هویت اضافه میشود. این قدم اضافه میتواند ارسال یک کد به گوشی هوشمند شما و یا یک برنامه بر روی گوشی هوشمند شما باشد که یک کد برای شما تولید کند. احراز هویت دو عاملی مهمترین قدمی است که میتوانید برای محافظت از حساب های خود بردارید و اینکار آسان تر از آن چیزی است که شما تصور کنید.

پشتیبان گیری

گاهی اوقات، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر مراقب هستید،ممکن است هک شوید. اگر این اتفاق بیافتد، احتمالا تنها راهی که میتوانید اطلاعات شخصی خود را بازیابی کنید استفاده از پشتیبان های قبلی است. اطمینان حاصل کنید که بصورت مرتب از اطلاعات مهم خود پشتیبان میگیرید و بررسی کیند که آن اطلاعات قابل بازیابی است. بیشتر موبایل ها قابلیت پشتیبان گیری اتوماتیک بر روی سیستم ابری را دارند. برای بیشتر کامپیوترها نیز ممکن است نیاز به خرید برنامه و یا سرویس های پشتیبان گیری داشته باشید که عموما ارزان قیمت بوده و به سادگی قابل استفاده هستند.

منبع : ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *