بهترین زبان‌ های برنامه نویسی برای یادگیری درسال ۲۰۱۸

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۸، سکوی پرش کاربران به قله‌های فناوری خواهند بود.

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی لیستی برای هدف‌گذاری آینده است. برای برداشتن اولین گام در برنامه‌نویسی حرفه‌ای‌، باید بدانید که چه راه‌هایی برای رسیدن به مقصود دارید. انواع زبان‌های برنامه نویسی همین راه‌ها هستند. به یاد داشته باشید لزوماً بهترین راه‌ها٬ کوتاه‌ترین آن نیست. برای موفقیت در دنیای بزرگ برنامه‌نویسی باید ابتدا زبان‌ها، پتانسیل، حوزه کاربرد، امنیت، کارایی و کاربردی بودن آن‌ها را بشناسید. باید بدانید که هر زبان به چه‌کاری می‌آید و چه توانایی‌هایی دارد؟ از این طریق است که می‌توانید آینده و جایگاه آن زبان را در صنعت IT پیش‌بینی کنید؛ چراکه آینده آن زبان می‌تواند آینده شما باشد.

۱. زبان‌ برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (Java Script)

جاوا اسکریپت طبق نتایج سایت StackOverflow با کسب ۶۵ درصد رأی محبوبیت کاربران، در جایگاه نخست ایستاده است.

جاوا اسکریپت زبان جذابی است که اغلب با جاوا اشتباه گرفته می‌شود. اقبال برنامه نویسان و رشد سریع این زبان در یک دهه گذشته بسیار جای تأمل دارد. قابلیت‌های این زبان باعث شده که به‌محض ورود شما به دنیای برنامه‌نویسی، با چند برنامه و نرم‌افزار یا صفحه وب روبه‌رو می‌شوید که با این زبان وظیفه خود را انجام می‌دهند.

حقیقتاً هم جاوا اسکریپت با روند رو به رشد فنی و افزایش محبوبیت خود، در سال‌های آینده نیز رقیب سرسختی برای دیگر زبان‌ها خواهد بود.

در میان سه زبان اول طراحی صفحات فرانت اند (FrontEnd) جاوا اسکریپت یک پای ثابت است. اگر جی‌کوئری (jQuery) را رقیبی برای جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آورید، باید بدانید، جی‌کوئری یک کتابخانه جاوا اسکریپتی است. فریمورک‌ها هم گویی صف‌کشیده‌اند تا با جاوا اسکریپت کار کنند. از Angular، React،Ember،Backbone گرفته تا دیگران که درراه‌اند. شما در فرانت‌ اند با جاوا اسکریپت هستید در بکند (Backend) نیز به لطف فریمورک Node.js به‌صورت در لحظه و از سمت سرور با جاوا اسکرپیت، جویای احوال کلاینت‌ها هستید.

زمانی هم که بخواهید وارد حوزه ساخت برنامه‌های بازی یا حتی دسکتاپی شوید فریم‌ورک Electron در کنار شماست. به‌راحتی می‌توانید برنامه‌هایی چند سکویی را با JavaScript برای انواع سیستم‌عامل‌ها بسازید.بدون شک جاوا اسکریپت از درصد محبوبیت بالایی چه در زمان ما و چه در آینده برخوردار است. رقابت در رنک‌های بالای حقوق و دستمزد مابین زبان‌های برنامه‌نویسی، مخصوصاً برای زبان‌های تازه‌وارد بسیار سخت است. همان‌طور که گفته شد، تنها محبوبیت یک‌زبان باعث نمی‌شود که حقوق و درآمد فوق‌العاده نصیب برنامه نویسان شود.

۲. زبان‌ برنامه‌نویسی سویفت (Swift)

Swift در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار دارد. وقتی اپل در سال ۲۰۱۴ این زبان را عرضه می‌کرد هدفش توسعه برنامه‌های native برای ios یا macOS به‌دور از دردسرهای پیچیده ساخت و تست بود.

درحالی‌که این زبان دوران رشد خود را طی می‌کند ولی چون قابلیت همراهی زبان Objective-C و حتی زبان C را در خود دارد، جای پای محکمی را برای خود در برنامه‌نویسی سیستم‌عامل‌های iOS یا macOS بازکرده‌ است. بعد از یک سال از ساخت، Swift توانست در میان توسعه‌دهندگان رتبه یک را از نظر محبوبیت، از آن خود کند. در سال ۲۰۱۷ نیز با رتبه چهارم هنوز در میان پنج زبان محبوب دنیا جا خوش کرده است. یکی از نکات موفقیت Swift شیوه کد‌نویسی آن است. برخلاف Objective-C و شیوه کدنویسی خاص آن، در سویفت کدنویسی شیوهای مشابه با زبان‌های همچون C یا java دارد. به همین دلیل شما و دیگر توسعه‌دهندگان نیز می‌توانید فرصت استفاده از Swift را داشته باشید،‌ چه‌بسا که به این زبان مهاجرت هم کردید.

سویفت با ظهور خود باعث جلب علاقه و توجه توسعه‌دهندگان بیشتری به سیستم‌عامل‌های iOS و macOS شد. این علاقه امروز به عشق تبدیل‌شده تا حدی که تقاضاهای زیادی برای اجرای سویفت در سیستم‌عامل‌های همچون ویندوز از سراسر جهان به گوش می‌رسد. این نویدی برای آینده بهتر برای سویفت و توسعه‌دهندگان سویفت است.

۳. زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون (Python)

این مار دنیای برنامه‌نویسی تقریباً به همه‌جا، در صنعت فناوری اطلاعات سرک کشیده است و البته در خیلی از کمپانی‌های بزرگ هم خوب چنبره زده است. هدف شما چه ساخت برنامه‌های کاربردی وب، ساخت برنامه‌های دسکتاپ، مدیریت سرورهای شبکه، حضور در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine learning)، اشتراک‌گذاری با ابزار رسانه باشد فرقی نمی‌کند، با پایتون عهد اخوت ببندید. به‌جرات می‌توان گفت در دیگر عرصه‌های برنامه‌نویسی هم Python یار و همراه شما خواهد بود.

شرکت‌های بزرگی از گوگل و ناسا گرفته تا شرکت‌های انیمیشن‌سازی و غیره پایتون را مورداستفاده قرار می‌دهند. اینجاست که نتیجه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی گیدو ون رسوم Guido van Rossum مرد هلندی خالق پایتون، تجلی پیدا می‌کند. اهدافی که پایتون را به این جایگاه رسانده است، عبارت‌اند از:

  • پایتون نه‌تنها باید آسان و از نظر بصری ساده و به‌دور از سمبل‌ها و نشانه‌های رایج زبان‌های دیگر باشد؛ بلکه باید هم‌تراز رقبایش قوی و قدرتمند نیز باشد.
  • پایتون اپن‌سورس باقی می‌ماند تا هر فردی بتواند در توسعه آن شریک شود.
  • کدنویسی پایتون باید همچون زبان انگلیسی ساده و قابل‌درک باشد.
  • برای کارهای روزمره اولین گزینه باشد و زمان برنامه‌نویسی را کاهش دهد.

پایتون انتخاب مناسبی برای حرفه‌ای‌ها، آماتورها، علاقه‌مندان و حتی کودکان است. بهترین گام برای شروع و سریع‌ترین گام برای جذب در بازار کار و بزرگ‌ترین گام برای رسیدن به موفقیت شغلی است. پایتون نیاز به تبلیغ ندارد نمودارها به قدرت این زبان سطح بالا معترف‌اند.

۴. زبان‌ برنامه‌نویسی جاوا (Java)

در محبوبیت جاوا نمی‎توان شک کرد. در لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان که نشریه معتبر و مطرح تجارت آمریکا به نام فرچون Fortune هرساله تهیه می‌کند، مشتریان جاوا را به‌وضوح می‌توان پیدا کرد. ۹۰ درصد شرکت‌های لیست فرچون، مفهوم شعار معروف جاوا یک‌بار بنویسید، همه‌جا اجرا کنید؛ را تجربه کردند و از جاوا استفاده می‌کنند. یادگرفتن و تسلط بر جاوا علاوه بر فرصت‌های شغلی بسیار عالی در همه جای جهان، به شما فرصت آشنایی با ماشین مجازی معروف جاوا JVM را می‌دهد. کار کردن با این ماشین یعنی شما یک توسعه‌دهنده قدرتمند چند سکویی هستید.

جاوا زبانی است که هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید توسعه‌دهنده بک‌اند شوید یا مدیریت big data را انجام دهید یا برای گوشی‌های اندروید برنامه‌نویسی کنید،‌ به کار شما می‌آید. حوزه کار جاوا بسیار گسترده است. فرض کنید از یک سیستم کامپیوتری توکار استفاده می‌کنید. منظور رایانه شما نیست؛ بلکه سیستم‌های میکروپروسسوری است که به‌طور روزمره با آن سروکار دارید. از آن‌هایی که در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها هستند تا درون‌گوشی همراه یا حتی ماوس شما و هزاران جای دیگر. جاوا هم‌اکنون هم از مرسوم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است؛ اگرچه تا حدودی کند است، البته نسبت به زبان‌های کامپایلری؛ ولی جذابیت‌های جاوا به‌قدری است که نه در دهه آینده و نه حتی فراتر از آن هیچ جا نخواهد رفت و به فعالیت موفق خود ادامه می‌دهد. با این گستره موقعیت و فرصت شغلی انتخاب جاوا، باوجود محبوبیت بیشتر زبان‌های دیگر، در لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی، کار خوبی است. شاید در ابتدا JAVA برای شما سخت و طاقت‌فرسا باشد ولی باگذشت زمان این سختی به لذت خوردن یک فنجان قهوه تبدیل می‌شود.

جاوا جایی برای صحبت نمی‌گذارد. جاوا قدرتمند، جذاب و پردرآمد است. با یادگیری جاوا در ایران به پروژه‌های بزرگ وارد می‌شوید و با درک JAVA به‌راحتی می‌توانید به زبان‌های دیگر هم سری بزنید و موفق باشید.

۵. زبان‌ برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس (++C)

چه کسی این زبان کارآمد و منعطف را نمی‌شناسد. سی پلاس پلاس (++C) هنوز هم محبوب است و از سرتاسر جهان متقاضی دارد. باوجود اینکه از سال حضور آن در ۱۹۸۵ تابه‌حال چند دهه از عمر این زبان سطح میانی گذشته است، ولی به خاطر اطمینان از عملکرد درست و گستره کاربرد آن، هنوز هم در میان زبان‌های تجاری مطرح و برتر خوش می‌درخشد.

سی++ با گذر زمان عرصه را به‌دیگر زبان‌ها واگذار نکرده است و می‌توان گفت هر جا زبان دیگری درمانده می‌شود زبان سی++ راه را ادامه می‌دهد. اگر این زبان را انتخاب کنید از حقوق و دستمزد آن پشیمان نخواهید شد.

۶. زبان‌ برنامه‌نویسی روبی (Ruby)

یاقوت زیبای دنیای برنامه‌نویسی که در سال ۱۹۹۳ به دنیا معرفی شد، حالا از محبوب‌ترین زبان‌ها در نزد توسعه‌دهندگان است. همان‌طور که ماتسوموتو خالق ژاپنی آن به دوستی‌ و مرام آن علاقه‌مند بود شعار روبی نیز، بهترین دوست برنامه‌نویس (a programmer’s best friend)، انتخاب شد.

کدنویسی ساده و روان یا به قولی ساختن زبان برنامه‌نویسی شبه محاوره‌ای، یک مزیت فوق‌العاده برای پیشرفت و گسترش یک‌زبان برنامه‌نویسی است. اگر کمی انگلیسی بدانید، در زبان‌هایی مانند پایتون و روبی خیلی سریع‌تر نتیجه می‌گیرید. همین مزیت باعث می‌شود که Ruby هم جزو بهترین انتخاب‌ها برای شروع کار برنامه‌نویسان مبتدی باشد؛ چراکه پیشرفت سریع و لذت از کد‌نویسی، شربت ویتامین کدنویسان، در حل مسائل برنامه‌نویسی است.

روبی در رشته کاری خود که توسعه وب است، یک‌زبان حرفه‌ای به شمار می‌رود. کار کردن با آن لذت‌بخش است و فیش پرداخت حقوق آخر ماه، شما را خوشحال‌تر هم می‌کند؛ ولی فرصت‌های شغلی آن مانند دیگر زبان‌های محبوب لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی گسترده نیست.

منبع: زومیت

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *