تجهیزات مرتبط با خانه هوشمند

به طور سنتی تنها تعداد محدودی از تجهیزات منزل شما نظیر لپ تاپ، گوشی هوشمند، یا کنسول های بازی توانایی اتصال به اینترنت را دارند.ما امروزه از لامپ روشنایی و اسپیکر و تلویزیون گرفته تا قفل روی در حتی ماشین هم امکان اتصال به اینترنت را دارند. به زودی، کلیه وسایل موجود در منزل شما خواهند توانست به اینترنت متصل شوند.این تجهیزات را اغلب به اسم اینترنت اشیا و یا تجهیزات خانه هوشمند میشناسید. همانطور که این تجهیزات متصل می توانند راحتی بسیاری را فراهم کنند، می توانند مخرب نیز باشند.

مشکل چیست؟

هر چقدر دستگاه های بیشتری به شبکه خانگی متصل باشند، می توانند عامل بروز مشکلات بیشتر نیز باشند. هکرها می توانند با برنامه ریزی بعضی تجهیزات به وسایل دیگر حمله کنند، سازندگان می توانند اطلاعات ارزشمندی از فعالیت های شما بدست بیاورند، یا دستگاه های شما ممکن است آلوده شده و قفل شوند. بسیاری از شرکت های سازنده این تجهیزات تجربه ای در خصوص امنیت سایبری ندارند و به امنیت از منظر هزینه اضافی نگاه میکنند. در نتیجه بسیاری از تجهیزاتی که خریداری میکنید یا امنیت ناچیزی دارند و یا اصلا به امنیت آنها فکر نشده. بعنوان مثال، برخی تجهیزات دارای رمز عبور پیش فرضی هستند که شناخته شده بوده و یا شما امکان بروز رسانی و یا پیگیری آن را ندارید.

چگونه می توانیم از خودمان محافظت کنیم

سوال این است که چه کاری میتوانیم انجام بدهیم.آنچه ما از شما می خواهیم این است که تجهیزات خود را بصورت امن به شبکه متصل کنید. این تجهیزات میتوانند قابلیت های جالبی را در آسانتر کردن زندگی برای شما فراهم کنند. به عبارت دیگر، با پیشرفت تکنولوژی ممکن است چاره ای جز استفاده از تجهیزات هوشمند وجود نداشته باشد.در ذیل به قدم هایی اشاره می شود که میتوانند برای محاظت از شما بکار گرفته شود.

تنها ابزاری را که نیاز دارید متصل کنید: ساده ترین راه برای امن نگه داشتن یه وسیله این است که آن را به اینترنت متصل نکنید.اگر نیازی به آنلاین بودن یک وسیله نیست، آن را به شبکه بی سیم خود متصل نکنید. از خود بپرسید که آیا واقعا توستر شما که برای برشته کردن نان استفاده میشود نیازی به ارسال وضعیت خود به موبایل شما را دارد؟

بدانید چه وسایلی به اینترنت متصل هستند: آیا میدانید چه تجهیزاتی به شبکه خانگی شما متصل هستند؟ مطمئن نیستید و یا به خاطر ندارید؟ شبکه بی سیم خود را خاموش کنید و سپس بررسی کنید که چه وسایلی از کار افتاده اند. با این روش ممکن است همه تجهیزات متصل شده و به شبکه را پیدا نکنید ولی متعجب خواهید شد از اینکه چه تعداد وسایل متصل به اینترنت را فراموش کرده بودید.

به روز نگه دارید: همانگونه که کامپیوتر و یا موبایل خود را به روز نگه میدارید بسیار مهم است که همه تجهیزات قابل اتصال به اینترنت را نیز به روز نگه دارید. اگر تجهیزات شما قابلیت دریافت خودکار به روز رسانی را دارند، آن را فعال کنید.

رمز عبور: برای کلیه تجهیزات خود رمز عبور منحصر بفرد و قوی انتخاب کنید که فقط خودتان بدانید. به احتمال زیاد تنها یک بار نیاز به وارد کردن این رمز عبور خواهید داشت. آیا نمیتوانید رمز عبور همه تجهیزات را بخاطر بسپارید؟ نگران نباشید، راه حل آن استفاده از نرم افزار های مدیریت رمز عبور است که بتوان بصورت امن آنها را ذخیره نمود.

گزینه های حریم خصوصی: اگر تجهیزات شما امکان پیکر بندی گزینه های حریم خصوصی را میدهید، میزان اطلاعاتی را که آن دستگاه جمع پاوری و یا به اشتراک میگذارد محدود کنید. یک راه حل غیر فعال کردن همه قابلیت های اشتراک گذاری اطلاعات است.

فروشنده: این تجهیزات را از شرکتی که میشناسید و به آن اعتماد دارید تهیه کنید. تجهیزاتی را انتخاب کنید که گزینه های امنیت نظیر امکان فعال کردن بروزرسانی اتئماتیک، امکان تغییر رمز عبور و یا امکان تغییر دادن تنظیمات حریم خصوصی را پشتیبانی می کنند.

هیچ دلیل برای ترس از استفاده از فن آوری های جدید وجود ندارد ولی لازم است خطراتی را که ممکن است ایجاد کنند بشناسید. با بکار بردن این روش های ساده می توانید خانه های هوشمند به مراتب امن تری بسازید.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *