اینترنت اشیا یا IOT چیست و چگونه دنیا را متحول خواهد کرد؟

طی سال‌های طولانی و از زمان اختراع بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا، همه فعالیت‌ها و اعمال درون این بستر، ابتدا توسط یک فرد آغاز شده و سپس به فرد یا افراد دیگر ارسال شده است. به همین دلیل می‌توان اینترنت متداول مورد استفاده را «اینترنت مردم» خطاب کرد. به عبارت دیگر، دیتاها توسط کاربران ایجاد شده و سپس تغییر پیدا می‌کنند یا حذف می‌شوند. ارسال و دریافت نیز همه به دستور افراد صورت می‌گیرد. اما اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا که بیشتر به صورت اختصاری IOT نمایش داده می‌شود، شبکه‌ای از وسایل متصل به یکدیگر بوده و درونش، این گجت‌های الکترونیکی با یکدیگر بدون دخالت انسان ارتباط برقرار می‌کنند. این وسایل خودشان دیتاها را ایجاد کرده و در صورت نیاز تغییر می‌دهند یا پاک می‌کنند. همچنین بدون دستور گرفتن از کاربران آن‌ها را برای دیگر دستگاه‌های الکترونیکی ارسال کرده و یا از آن‌ها داده‌هایی را دریافت می‌کنند. در ادامه این وسایل با استفاده از داده‌های موجود اقدام به تصمیم‌گیری خواهند کرد. کلید درک مفهوم اینترنت اشیا ، درک عبارت «تبادل داده‌ها بین دستگاه‌ها» است.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا فقط به سه عنصر نیازمند است:

روشی برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر
روشی برای جمع‌آوری داده‌های تولیدی دستگاه‌ها از یکدیگر
روشی برای تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری در دستگاه‌ها
وسایل الکترونیکی هوشمند می‌توانند از شبکه اینترنت کنونی استفاده کرده و از طریق وای فای با یکدیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان نمونه می‌توان با خرید یک روتر بی‌سیم، یک اکسس پوینت تعریف کرد تا رد و بدل کردن داده‌ها درون اینترنت اشیا از طریق آن صورت بگیرد. در فواصل نزدیک امکان استفاده از اتصال بلوتوث نیز وجود دارد.

در اینترنت اشیا یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل، زبان مختلف وسایل است. تصور کنید در یک شبکه اجتماعی، فردی به زبان فارسی، دیگری به انگلیسی و شخص سوم به زبان آلمانی صحبت کند. به عبارت دیگر وسایل درون اینترنت اشیا باید بتوانند دیتاهای ارسال شده برایشان را رمزگشایی‌ کنند، اما با توجه به تعدد طرز بیان‌ها در دنیای دیجیتال، پشتیبانی از همه آن‌ها درون یک گجت غیر ممکن است. درست به همین دلیل بسیاری از پلتفرم‌های اینترنت اشیا به یک دستگاه مفسر (Interpreter) تکیه می‌کنند.

به عنوان نمونه، محصولات شرکت SmartThings از طریق یک هاب ساخت همین شرکت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل هر دستگاه کافی است زبان هاب را بداند. هاب می‌داند به چه زبانی با هر دستگاه صحبت کند. در اینجا هاب، در نقش یک مترجم مسلط به زبان‌های مختلف بوده و می‌تواند با قرارگیری در بین افراد دارای زبان‌های مادری متفاوت، بینشان ارتباط برقرار کند.

چه تعداد دستگاه به IOT متصل است؟

بر اساس اعلام وب سایت Statista، در سال 2018 نزدیک به 23 میلیارد گجت الکترونیکی در اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند! انتظار می‌رود تا سال 2020 این تعداد به 31 میلیارد وسیله برسد. تا سال 2025، نزدیک به 75 میلیارد گجت خواهیم داشت که در قالب اینترنت اشیا با یکدیگر در ارتباط هستند.

مزیت‌‌های استفاده از اینترنت اشیا

آی او تی قادر به انجام کارهایی است که از توانایی انسان‌ها خارج است، به همین دلیل بهره‌وری و کارایی افزایش پیدا کرده و سبک زندگی بشر به لطف آن آسوده‌تر شده است. در برخی موارد، افزایش ایمنی نیز جزو مزیت‌های اینترنت اشیا است. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را بیان می‌کنیم:

دستگاه‌ها قادر به پردازش سریع‌تر داده‌ها نسبت به انسان هستند. در ارتباط انسان با انسان، همیشه یک تاخیر غیر قابل حذف وجود دارد. وقتی ایمیلی ارسال می‌کنید، ممکن است تا زمان خوانده شدن آن توسط مخاطب دریافت‌کننده، پردازش آن توسط وی و سپس پاسخ دادن به ایمیل، زمان زیادی سپری شود، اما این تاخیر در آنالیز، تفسیر و پاسخ‌دهی به داده‌های دریافتی توسط ماشین‌ها بسیار بسیار کم است.

گجت‌های هوشمند بهتر از انسان داده را مدیریت می‌کنند. دستگاه‌های دیجیتالی ساخته شده‌اند تا تمام منابع خود را صرف مجموعه‌ای از اعمال مشخص کنند، در حالی که ذهن انسان درگیر کارهای مختلفی است. فراموش‌کاری با وجود نوشتن یادآوری‌های فراوان به احتمال زیاد برای انسان رخ می‌دهد، اما چنین اتفاقی در دنیای ماشین‌ها غیر ممکن است.
امکان خودکار کردن همه فرآیندها به واسطه اینترنت اشیا وجود دارد. تصور کنید بدون نیاز به انجام کار خاصی توسط شما، به محض این که در ابتدا صبح ساعت زنگ‌دار (هوشمند) به صدا در آمد، قهوه‌ساز روشن و نان تست آماده شود. همچنین در صورت بروز مشکل برای خودروی یکی از اعضای خانواده، برای شما به صورت خودکار یک پیامک ارسال شود.

چه کارهایی می‌توانید با اینترنت اشیا انجام بدهید؟

در حال حاضر، آی او تی کاربردهای فراوانی داشته و ممکن است بدون متوجه شدن به مفهوم آن، پیشتر به چند مورد برخورد کرده باشید. برای کاربران عادی، راه‌اندازی یک خانه هوشمند اصلی‌ترین کاربرد اینترنت اشیا محسوب می‌شود. از آنجایی که هر سال و مخصوصا در نمایشگاه CES، تعداد بیشتری وسیله دیجیتالی هوشمند دارای قابلیت اتصال به شبکه بی‌سیم محلی رونمایی می‌شوند، می‌توانید لوازم عادی منزلتان را رفته رفته با این وسایل عوض کنید. طی گذر زمان، خانه شما هوشمند‌تر و هوشمندتر خواهد شد.

کافی است کمی به برنامه‌‌نویسی و شبکه‌های کامپیوتری آشنا باشید تا به مرور زمان بتوانید خانه هوشمندتان را سفارشی‌سازی کرده و به قابلیت‌هایش بدون نیاز به تغییر گجت‌ها بیفزایید.

منبع: گجت نیوز

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *